Tiesitkö? Viime vuoden yllätyshitin tehnyt studio sai pelinkehitysrahaa Ferrari-kaupoilla

Tiesitkö, että virolaisrope Disco Elysiumin kehitys päästiin käynnistämään kunnolla, kun pelin tuottaja myi Ferrarinsa? Lue kuoppaisesta tiestä täältä!

26.7.2020 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Viime vuoden yllätysmenestyjä pelirintamalla oli isometrinen roolipeli Disco Elysium. Virolaisstudio ZA/UMin huuruinen etsiväkertomus jättisuosioineen tuli monelle puun takaa. Pelin julkaisutaival oli työläs, eikä sitä näkynyt pahemmin otsikoissa ennen lokakuista ilmestymispäivää.

Disco Elysiumin kehitystaipale oli alus, jota piti äyskäröidä runsaanpuoleisesti. Se syntyi halusta sanoa jotain, ei niinkään halusta tehdä juuri digipeli. Kehittäjätiimi on menneisyydessään purkanut luovuuden tuskaansa esimerkiksi soittamalla bändissä, luomalla Ranskan vallankumouksen inspiroiman steampunk-maailman ja suunnittelemalla omia Dungeons & Dragons -kampanjoitaan. Kätevä tapa yhdistää näiden asioiden tuomat taidot toisiinsa löytyi videopeleistä.

Kenelläkään ei vain ollut aikaisempaa kokemusta pelinkehittämisestä.

– Aloitimme miljoonalla idealla ja vailla mitään kokemusta. Kenelläkään meistä ei ollut taustaa pelisuunnittelussa, joten meillä ei ollut aavistustakaan, millaisia haasteita pelauskelpoisen pelin luominen vaatisi. Tämän takia kehitys luultavasti kestikin viisi vuotta, Helen Hindpere, yksi pelin kirjoittajista on kertonut.

Kun pelin keskeiset ideat – AD&D kohtaa 70-luvun kyttäsarjan fantasiasävytteisessä, isometrisesti kuvatussa maailmassa – saivat lopullisen muotonsa, sen tuottaja, kirjailija Kaur Kender on kertonut luottonsa Disco Elysiumiin olleen sataprosenttinen. Niin kova, itse asiassa, että hän myi Ferrarinsa saadakseen rahaa pelinkehitykseen.

– Se oli surullinen, säälittävä Ferrari. Se kuului aikanaan näyttelijä Dolph Lundgrenille, joka haaveili ajavansa sillä Cannesiin. Mutta häntä ei ikinä palkittu Cannesissa, joten hän myi sen. Ja nyt me käytimme sen tehdäksemme videopelin, Kender on kuvannut.

Autorahat eivät olleet ZA/UMin ainoa tulonlähde, vaan taloudellista tukea tuli myös ystäviltä, jotka he onnistuivat puhumaan puolelleen. Ferrari-kaupat kuitenkin antoivat ensimmäisen tuuppauksen, jolla kehitystyön sai kunnolla käynnistymään. Riskinotto kannatti: Disco Elysium jorasi tiensä roolipelikansan sydämiin ja haali samalla roppakaupalla palkintoja. Ja voittokulku jatkuu yhä: ZA/UM ilmoitti kesäkuussa, että on ryhtynyt yhteistyöhön dj2 Entertainmentin kanssa tehdäkseen peliin perustuvan televisiosarjan.

Lue lisää:

Lisää luettavaa