Tiesitkö? Virhearvio Space Invadersin suosiosta melkein kaatoi Nintendon

Tiesitkö, että melkein Nintendon kohtaloksi koituneen siirron korjausliike vakiinnutti yhtiön paikan kansainvälisillä markkinoilla? Lue vuoristoradasta täältä!

22.8.2021 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vuosi 1983 nosti Nintendon ennennäkemättömään taloudelliseen menestykseen Famicomin eli Nintendo Entertainment Systemin ilmestymisen myötä. Yhtiö oli kuitenkin vain muutamaa vuotta aikaisemmin rypenyt talousvaikeuksissa ja ollut vähällä suistua konkurssiin tekemänsä virhearvion myötä.

Space Invaders, kolikkopeli vuodelta 1978, oli Japanissa valtava menestys. Alienräiskintä kerrytti kasapäin suosiota, ja sen myötä jäljittelijöitä. Mutta vaikka peli olikin suosittu, se ei nauttinut yhtä hervotonta menestystä maailmalla kuin lähtömaassaan Japanissa. Ja tämä oli koitua Nintendon kohtaloksi.

Nintendo julkaisi vuonna 1979 oman Space Invaders -klooninsa Radar Scopen. Se oli tiettävästi kopioiden laadukkaammasta päästä, ja pärjäsikin kohtuullisen hyvin Japanissa. Yhtiöllä oli aikomus alkaa rakentaa liiketoimintansa kansainvälistämistä sen varaan.

Kolmisen tuhatta kappaletta Radar Scopea lähetettiin New Yorkiin levitettäväksi ympäri Yhdysvaltoja. Sen sijaan, että siihen aikaan vielä pieni yhtiö olisi lisensoinut pelin amerikkalaiselle peliyhtiölle ja antanut heidän vastata levittämisestä, Nintendo tahtoi hoitaa levityksen itse ja näin alkaa rakentaa omaa verkostoaan länteen.

Siirto oli suuri taloudellinen riski, ja oli vähällä keikauttaa yhtiön. Kun Radar Scope julkaistiin Yhdysvalloissa loppuvuodesta 1980, Space Invaders –huuma oli jo taittunut, eikä peli saanut yhtä innokasta vastaanottoa kuin kotimaassaan. Maahan tuoduista kabineteista noin kolmannes saatiin myytyä – muut jäivät istumaan tyhjänpanttina varastoon, jonka vuokraaminen oli yhtiölle myös rahareikä. Vuonna 1981 Nintendo of American silloinen johtaja Minoru Arakawa pyysi, että heille lähetettäisiin konversiopaketti, jolla kabinetteihin saisi asennettua uuden pelin. Uutta peliä suunnittelemaan laitettiin nuori, ensimmäistä kertaa vetovastuuseen päässyt Shigeru Miyamoto.

Lopputulos oli Donkey Kong, joka osoittautui jättimenestykseksi Pohjois-Amerikassa. Kaksi tuhatta Radar Scopesta yli jäänyttä kabinettia, joiden sisältö korvattiin Donkey Kongilla, myytiin nopeasti. Loppujen lopuksi Yhdysvalloissa saatiin myytyä noin 67 000 kabinettia, Japanissa taas 65 000. Myynnit riittivät kiskomaan firman konkurssin partaalta ja petaamaan tietä tulevalle menestykselle.

Lue lisää:

Lisää luettavaa