Tiesitkö? Warcraftin oli alun perin tarkoitus sijoittua myös oikeaan maailmaan / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Warcraftin oli alun perin tarkoitus sijoittua myös oikeaan maailmaan

23.10.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
1
Tiesitkö? Warcraftin oli alun perin tarkoitus sijoittua myös oikeaan maailmaan

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Warcraft tokko on sellainen sarja, jota pelatessa ajattelee, kuinka mukavaa olisi jos se sijoittuisi vaikkapa Vietnamiin tai Raatteentielle. Se oli kuitenkin sarjan kehittäneen Blizzardin alkuperäinen suunnitelma. Vuonna 1994 ilmestyneen Warcraft: Orcs & Humansin ohjannut ja tuottanut Patrick Wyatt on kertonut Kotakun haastattelussa, että pelisarjan oli määrä kattaa muitakin kuin Azerothin fantasiamaailman kahakoita.

Allen Adham, toinen Blizzardin perustajista, halusi tehdä kokonaisen sarjan sodankäynnin eri aikakausista – sekä todellisista että fiktiivisistä. Kaikkia yhdistäisi sarjan nimi Warcraft, minkä lisäksi jokaisella pelillä olisi oma alaotsikkonsa. Eli peli voisi olla esimerkiksi Warcraft: Vietnam.

Wyattin mukaan Adhamin vision takana oli myös ajatus siitä, kuinka parhaiten hyödyntää kauppojen hyllytila ja sen tarjoama potentiaali.

– Se, että hyllyssä lähekkäin on monta Warcraft-nimistä tuotetta luo ristiinmyyntimahdollisuuksia ja näyttää, että brändi pitää sisällään useita eri pelejä, ja jota siis tuetaan hyvin, Wyatt on kertonut.

Warcraft: Vietnam tai Warcraft: Raatteentie eivät koskaan toteutuneet. Warcraft: Orcs & Humans oli ensimmäinen peli Blizzardin siinä vaiheessa kolmivuotisen historian aikana, joka myi niin hyvin että toi yhtiölle taloudellista vakautta. Marraskuussa 1994 ilmestyneen Orcs & Humansin jatko-osaa, Tides of Darknessia ryhdyttiin kehittämään helmikuussa 1995.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Agathon kuva
Agathon

Niin, oli määrä. Samalla heillä oli tarkoitus ja oli neuvottelut myös käynnissä Games Workshopin kanssa, jolle he esittelivät aikoinaan demoa aiheesta, mutta lisenssiä ei tuolloin herunut. Vaikka Warcraftin oli määrä olla sotataitoon perustunut peli, Morhaimella oli ymmärtääkseni iso rooli siinä, että peli vietiin fiktiiviseen suuntaan loppupeleissä. Vaikka lisenssiä ei sitten saatukaan.