Tiesitkö? Yksi kaikkien aikojen vihatuimmista peleistä oli myyntimenestys

Tiesitkö, että videopelilaman aiheuttanut Atari-peli nousi julkaisussa myyntimenestykseksi? Lue ristiriidasta täältä!

25.3.2022 19:02

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Steven Spielbergin ohjaama E.T. tuli teattereihin vuonna 1982, pojan ja avaruusolennon tarina liikutti yleisöt maailmanlaajuisesti. Elokuva tahkosi rahaa, ja Steve Ross, toimitusjohtaja konsolivalmistaja Atarin emoyhtiö Warner Communicationsille, näki markkinaraon. Ross kävi kärppänä lisenssineuvotteluihin Spielbergin kanssa ja sai kuin saikin oikeudet plakkariinsa parinkymmenen miljoonan dollarin hintaan.

Atarille peliä kehittämään ryhtyi Howard Scott Warshaw. Warshaw’lla oli kokemusta lisenssipeleistä, sillä oli aikaisemmin tehnyt Kadonneen aarteen metsästäjiin pohjautuvan pelin. Kehitystyölle oli aikaa viisi viikkoa – E.T. haluttiin joulumarkkinoille kun kukkaronnyörit olivat löysällä ja elokuva vielä tuoreena ihmisten mielissä. Atarin toimitusjohtaja Ray Kassar piti ajatusta elokuvaan perustuvasta pelistä hölmönä. Warshaw puolestaan otti työn vastaan muun muassa aikarajoituksen tuoman haasteen vuoksi.

Pelissä E.T.:n pitää kerätä kolme viestintälaitteen kappaletta voidakseen soittaa itselleen kyydin kotiin. Kappaleet on sattumanvaraisesti siroteltu pelimaailmassa oleviin kuoppiin, joihin täytyy pudottautua jotta näkee, mitä niissä on. Tiukan aikataulun vuoksi peliä ei kuitenkaan ennätetty testauttaa pelaajilla ennen julkaisua. Siitäkin huolimatta siitä odotettiin jättimenestystä, sillä kasetteja kuskattiin kauppoihin viitisen miljoonaa kappaletta. Kattaakseen lisenssistä ja tuotannosta koituneet kulut, E.T.:n olisi pitänyt myydä noin neljä miljoonaa.

Lopullista myyntiä tuli puolitoista miljoonaa kasettia. Se oli joulunalusen kysytyin viihdetuote ja yksi Atari 2600:n parhaiten myyneistä peleistä. Odotuksia se ei kuitenkaan täyttänyt. Sitä parjattiin sen tarinasta, grafiikasta ja itseään toistavista, tympeistä pelimekaniikoista. Kauppojen hyllyille jäi kolme ja puoli miljoonaa myymätöntä kappaletta, ja E.T.:n mahalaskua pidetäänkin yhtenä vuoden 1983 videopelilamaan johtaneista tekijöistä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa