Tiesitkö? Yksi pelimaailman legendaarisimmista pelisävelmistä syntyi muutamassa päivässä messuja varten / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Yksi pelimaailman legendaarisimmista pelisävelmistä syntyi muutamassa päivässä messuja varten

15.05.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Yksi pelimaailman legendaarisimmista pelisävelmistä syntyi muutamassa päivässä messuja varten

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vuosi on 1999, Applen MacWorld-messut järjestetään seitsemättä kertaa.

– Olemme nähneet hyvien pelien palaavan kentälle, mutta tämä on yksi siisteimmistä, jonka olen nähnyt. Se julkaistaan varhain ensi vuonna, ja tämä on ensimmäinen kerta, kun kukaan pääsee näkemään siitä mitään, Steve Jobs julistaa lavalta.

Jason Jones, yksi Bungien perustajista, kiipeää lavalle ja painaa playta. Samalla kun Bungien logo piirtyy valkokankaalle, kajahtavat kaiuttimista ensitahdit yhteen pelimaailman ikonisimmista teemakappaleista.

Halo: Combat Evolvedin teemakappale on sittemmin yhtiön kanssa riitaantuneen Martin O’Donnellin kynästä, kuten kaikki muukin Bungien pelien musiikki aina ensimmäiseen Destinyyn saakka. Koska MacWorldissa esitettyyn demoon ei ollut mahdollista saada mukaan ääniä, demon musiikki soitettiin erikseen cd-levyltä.

– Bungien välianimaatio-ohjaaja Joseph Staten tuli luokseni MacWorldin demosuunnitelman kanssa ja sanoi, että musiikin pitäisi antaa Halon visuaaleille tärkeyden, merkityksellisyyden ja ”muinaisuuden” tuntua. Meillä ei ollut juuri aikaa leikkiä eri tyyleillä ja kokeilla eri asioita, ja tämä oli ensimmäinen juttu, joka minulle tuli mieleen, O’Donnell on kertonut.

Demon taustalla kuultu kolmeminuuttinen kappale syntyi kolmessa päivässä. O’Donnellin konsepti munkkikuorosta ja orkesterista toimi niin hyvin, että se sekä nostettiin pelin pääteemaksi että koko muu soundtrack päätettiin pohjata siihen.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus

Vuosi on 1999 -- Koska MacWorldissa esitettyyn demoon ei ollut mahdollista saada mukaan ääniä, demon musiikki soitettiin erikseen cd-levyltä.

Oliko Applen laitteista poistettu tuolloin äänet tai kaiuttimet vai mikä tuo innovaatio on nimeltään että ei ole saatu ääniä esitykseen muuta kuin erilliseltä cd-levyltä :D iSounds! :D

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus zappah

[quote]Vuosi on 1999 -- Koska MacWorldissa esitettyyn demoon ei ollut mahdollista saada mukaan ääniä, demon musiikki soitettiin erikseen cd-levyltä.[/quote]Oliko Applen laitteista poistettu tuolloin äänet tai kaiuttimet vai mikä tuo innovaatio on nimeltään että ei ole saatu ääniä esitykseen muuta kuin erilliseltä cd-levyltä :D iSounds! :D

Pelin sound engine ei tukenut Mac:ia.
https://www.ign.com/videos/2016/03/24/ign-unfiltered-interview-halo-and-destiny-composer-marty-odonnell: 29min 30s.

Nostoja