Tiesitkö? Yksi Skyrimin kuuluisimmista bugeista johtui mehiläisestä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Yksi Skyrimin kuuluisimmista bugeista johtui mehiläisestä

29.08.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Yksi Skyrimin kuuluisimmista bugeista johtui mehiläisestä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Hei, olet vihdoinkin hereillä. Yritit ylittää rajan, etkö vain?

Skyrimin monensorttista mainetta nauttiva intro on painunut monen mieleen. Hitaasti näkyviin liukuva kuva, Jeremy Soulen musiikki, Elder Scrolls -peleille klassinen vankialoitus. Ja totta kai bugit. Skyrim on läpeensä täynnä vaihtelevissa määrin hilpeyttä herättäviä hikkoja. Ensimmäisiin ja urpoimpiin niistä voi törmätä jo alun kärrykyydin aikana – moni asia saattaa mennä pieleen kun ajelee vankkureilla alas vuorenrinnettä. Netti on pullollaan videoita, jossa kärry sinkoutuu yllättäen ja varoittamatta kiertoradalle.

Bethesdalla työskennellyt, sittemmin oman studion perustanut Nate Purkeypile on avannut bugin syitä twiittiketjussa. Keskeisin tekijä vallattomalle sinkoilulle on se, että kärry ei kulkenut kiskoilla, vaan oli fyysinen simulaatio.

– Ehkä tie oli liian kuoppainen. Ehkä vastaan vain sattui fysiikkabugi. Ehkä joku oli vahingossa pistänyt kiven liian lähelle tietä. Kärryllä oli polku, jota se halusi seurata, mutta se ei vielä tarkoita, että polkua olisi VOINUT seurata, Purkeypile on selittänyt.

Yksi mystisimmistä bugeista oli kuitenkin tilanne, jossa kärry vain linkoutui yllättäen ilmaan. Sitä ei tullut vastaan jokaisella testikerralla, ja ensi alkuun kenelläkään ei ollut käsitystä, mistä ongelma johtui. Lopulta kävi ilmi, että ongelman aiheutti mehiläinen. Pelissä oli aiemmin ollut bugi, jonka vuoksi normaalisti poimittavissa olevaa ötökkää ei ollut mahdollista poimia. Korjattaessa mehiläiselle kuitenkin annettiin epähuomiossa ominaisuus, joka mahdollisti sen törmäämisen asioihin, kun tavallisissa olosuhteissa se solahtaisi esineiden läpi.

– Mehiläiset olivat täydellisen hievahtamattomia, kun sattuivat kärryn tielle. Kärry halusi kulkea tietä myöten. Mehiläinen ei tahtonut liikkua. Joten yläilmoihin kävi kärryn tie!

Vaan bugittomia eivät perinteisesti ole myöskään roolipelieihin erikoistuneen Obsidianin pelit. Studion uusimmassa pelissä, avaruushöpöily The Outer Worldsissa, pelaajahahmo saa mukaansa seuraajia, jotka eivät pelin omien sääntöjen mukaan voi kuolla. Päivitykseen 1.2 asti pelissä oli kuitenkin bugi, joka sai pelin luulemaan, että joku seuraajista on kuollut, vaikka näin ei ollut. Tämä puolestaan saattoi johtaa tehtävien epäonnistumiseen.

Obsidianin laadunvalvontatiimin johtaja Taylor Swope on kertonut twiittiketjussa, että ei ole käyttänyt urallaan koskaan yhtä paljon aikaa yhden yksittäisen bugin tutkimiseen. Ainoaksi loogiseksi syypääksi saatiin rajattua skripti, joka ajetaan kun seuraajan kestopisteet tippuvat taistelussa nollaan. Seuraaja pysyy maissa ja on ”kuolleena” siihen asti, että taistelu loppuu.

Toinen oleellinen elementti oli pelaajahahmon avaruusalus. Aluksella ollessa seuraajia ei ole mahdollista vahingoittaa hyökkäyksellä.

– Lopulta tajusimme, että se, ettei heitä voi vahingoittaa, ei tarkoita että he olisivat vahingoittumattomia. He voivat ottaa vahinkoa taistelun ulkopuolisista asioista. Yksi noista asioista on korkealta putoaminen, Swope on kertonut.

Pelaajan aluksella ei kuitenkaan ole niin korkeita paikkoja, että kestopisteet voisivat pudota nollaan. Bugin takaa paljastui lopulta kalusteiksi (furniture) kutsuttu elementti, joka mahdollistaa sen, että ei-pelaajahahmot voivat käyttää esineitä, kuten istua tuolilla tai näppäillä näyttöpäätettä. Tikkaiden käyttäminen vaatii kahta kalustetta: erillinen kaluste sille, että hahmo asettuu tikkaan askelmille ja lähtee kiipeämään, sekä toinen sille, että hahmo lopettaa kiipeämisen ja astuu pois tikkailta.

Pelissä on järjestelmä, joka estää ei-pelaajahahmoja aloittamasta uusia kalusteinteraktioita sen jälkeen, kun pelaaja aloittaa keskustelun toisen hahmon kanssa. Se ei kuitenkaan katkaissut meneillään olevia interaktioita. Eli mikäli seuraaja sattui olemaan tikkaissa juuri, kun pelaaja äityi puheliaaksi, seuraaja kiipesi kiipeämistään siihen saakka, että pelaaja lopetti keskustelun. Swopen lataama havainnollistava video on mahdollista katsoa täältä.

Lue lisää:

Nostoja