Tiesitkö? Yllättävä Mass Effect -projekti peruuntui odottamattomasta taloudellisesta syystä

Tiesitkö, että joskus vuosien 2008 ja 2009 tietämillä Bioware kehitteli Mass Effectiä, jossa olisi avaruustaistelua ja Han Solo -henkistä freelance-keikkaa? Lue projektista täältä!

18.7.2021 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Entinen Bioware-jehu Mark Darrah paljasti jokunen viikko sitten yksityiskohtia alkumetreillä pystyyn kuolleesta Mass Effect: Corsairista. Studio oli kehittämässä peliä Nintendo DS:lle – heille kohtuullisen tuntemattomalle konsolille. Biowaren ainoa piipahdus Nintendon puolelle on ollut vuonna 2008 julkaistu roolipeli Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood.

Tarkkaa aikahaarukkaa Corsairin kehittelylle Darrah ei anna, mutta se sijoittunee jonnekin vuosien 2008 tai 2009 kieppeille. Ensimmäinen Mass Effect ilmestyi vuonna 2007 ja Bioware avasi uuden toimipisteen Montrealissa vuonna 2009. Pitkälle projekti ei ehtinyt: Darrahin mukaan heillä oli koossa löyhä tarinapremissi sekä avaruuslennon peruspalikat.

Pelaajan oli määrä astua itsenäisen, Han Solo -tyyppisen seikkailijan saappaisiin. Peli olisi mahdollisesti sijoittunut Terminus-tähtijärjestelmiin, jotka ovat ääriään myöten täynnä konflikteja ja laitonta rellestystä. Peli ammensi inspiraationsa pääasiassa Wing Commader: Privateerista ja Star Controlista, joten avaruuden tutkiminen, avaruustaistelu ja rahdin kuljettaminen sekä muu keikkatyö olisivat luultavasti olleet keskeisessä roolissa.

Darrah uskoo, että Bioware-pomo Casey Hudson olisi ollut mahdollista suostutella hyväksymään projekti.

Star Control on yksi hänen lempipeleistään, joten olisimme varmaankin saaneet hänet messiin. Corsair ei aivan istunut siihen, kuinka Mass Effectin maailma toimii. Lähinnä siksi, koska valonnopeudella matkustaminen on vähän erilaista kuin muissa scifitarinoissa. Toki uskon, että mikäli kaikki osapuolet ovat täysillä mukana, tarinaseikat saa soviteltua yhteen keksimällä poikkeuksia ja selityksiä niille.

Corsair kaatui lopulta talouskysymyksiin: pelikasetit ovat levyjä tyyriimpiä, eikä Bioware ole Darrahin mukaan koskaan ollut kovin hyvä tekemään pieniä pelejä. Kasetti, jonka Corsair olisi vaatinut, olisi maksanut Biowarelle hieman päälle kymmenen dollaria. Halvimmillaan DS-kasetit kustansivat studiolle suurin piirtein kolme dollaria.

– Tuon tyyppisiä pelejä myytiin noin kolmella kympillä. Eli kasetin jälkeen olisi jäänyt kaksi kymppiä, eikä siitä ole vielä otettu edes jälleenmyyjälle menevää osuutta.

Tuotantokustannusten lisäksi projektin hiipumiselle oli monta oheissyytä. Ensinnäkin EA arvioi, että peliä myytäisiin vain noin viitisenkymmentä tuhatta kappaletta, mikä ei olisi riittävästi. Lisäksi osa studion väestä pakkasi noihin aikoihin laukkunsa ja siirtyi uuteen Montrealin-toimipisteeseen. Biowaren Nintendo DS -kiinnostus oli myös hyytymässä ja studio alkoi panostaa sen sijaan enemmän mobiiliin. Osa Corsairin parissa työskennelleestä tiimistä siirtyikin kehittämään Mass Effect Galaxya, kesällä 2009 ilmestynyttä iOS-peliä, joka oli esiosa vuonna 2010 ilmestyneelle Mass Effect 2:lle. Galaxy haukuttiin lyttyyn: sitä luonnehdittiin tylsäksi, kiirehdityksi, kömpelöksi ja ilottomaksi kokemukseksi, joka oli kalpea imitaatio pääpeleistä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa