Tulevaisuuden loputon verkkosota – Ennakossa Warhammer 40,000: Eternal Crusade

Testasimme Games Workshopin Warhammer 40,000 -universumiin perustuvaa pitkään kehityksessä ollutta verkkoräiskintää. Paljon on muuttunut sen aikana, mutta suunta on viimeinkin löytynyt.

2.9.2016 11:23

WARHAMMER 40,000: ETERNAL CRUSADE

Tekijä: Behaviour Games Julkaisija: Bandai Namco
Alustat: Win, Xbox One, PS4 Julkaisu: 23. syyskuuta 2016 (pc), Xbox One ja PS4 tulossa

Kaukaisessa tulevaisuudessa on vain sota, jota pelataan pian verkossa

Etenkin Warhammer 40,000 -faneille Eternal Crusade saattaa olla tuttu nimi. Pelistä ilmoitettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2013, jolloin sen kerrottiin olevan massiivinen verkkoroolipeli Warhammer 40,000:n maailmasta. Kehitys on kuitenkin kestänyt ja suunnitelmat siinä sivussa muuttuneet. Eräänlainen ratkaisukohta koettiin vuosi sitten, kun pelin luoja johtaja David Ghozland lähti tekijätiimistä muutaman muun päätekijän kanssa. Ohjakset otti käsiinsä aiemmin muun muassa CCP:llä EVE Onlinen parissa vuosia työskennellyt vanhempi tuottaja Nathan Richardsson. Missä pelin suhteen nyt ollaan ja mistä siinä on kyse?

Verkkoroolipelistä Eternal Crusade on matkan varrella muuttunut massiiviseksi verkkoräiskinnäksi, jossa käydään tosiaikaisesti sotaa Arkhona-planeetan hallinnasta. Siitä taistelevat space marinet, eldarit, orkit sekä kaaoksen joukot, jotka ovat kaikki pelattavissa. Planeetalla vaikuttavat myös inhat tyranidit, jotka toimivat kaikkien vastustajina omassa PvE-pelitilassa. Muutoin sotaa käydään aina toisia ihmispelaajia vastaan.

Oma hahmo tehdään tietyn puolen riveihin, joiden alta löytyy vielä neljä erillistä osapuolta, kuten space marineiden alajaostot tai orkkien klaanit. Hahmoluokkia kaikilta löytyy viisi erilaista, mukaan lukien hyppyrepuilla varustetut hahmot, kuten eldareiden Swooping Hawkit tai kaaoksen Raptorit. Hahmoa tietenkin kehitetään pelaamalla jopa tuhansilla eri aseilla ja varusteilla. Myös hahmojen ulkoasua voi muokata lukemattomilla eri tavoilla.

Taisteluja käydään osapuolten kesken sektoreihin jaetulla kartalla, joista jokainen on oma pelialueensa. Perustaistelut käydään yleensä 30 pelaajan Domination- tai Tug of War -tiloissa, mutta mielenkiintoisimmat kähinät käydään 60 pelaajan Fortress-pelimuodossa, jossa toinen osapuoli hyökkää toisen puolustamaan linnoitukseen, jota vallataan vaihe vaiheelta.

Linnoitusalueet sisältävät osapuolten sotapäälliköitä, jotka antavat bonuksia ne hallussaan pitävälle puolelle, joten niiden menetys kirpaisee – eli niitä kannattaa puolustaa. Kartta ja rintamalinjat elävät koko ajan pelaajien toimien myötä, joten sota on aiheeseen sopien loppumatonta. Kuten edellä jo mainittiin, valloitettuja alueita voi myös joutua puolustamaan tyranidien hyökkäystä vastaan. Ne ovat viiden ihmispelaajan selviytymispelitiloja tekoälyn ohjaamia vihollislaumoja vastaan.

Pelillisesti pelihahmon takaa kuvattu Eternal Crusade on enemmän Gear of Waria Battlefield-mausteilla kuin Call of Dutyn kaltaista hektistä räiskintää. Kartat ovat melko suuria ja eldareita lukuun ottamatta sotilaat raskaasti panssaroituja, joten niiltä ei odotakaan nopeita liikkeittä tai vauhtia. Taistelumekaniikka tukee niin lähitaistelua kuin räiskintääkin, joskin lähitaistelu tuntuu ainakin demon perusteella olevan vielä tehokkaampi vaihtoehto.

Taistelukentillä on käytössä myös monimiehistöisiä ajoneuvoja kolmessa eri luokassa, joihin lukeutuvat eldareiden Wave Serpent -joukkojenkuljetusalus sekä space marineiden Predator-tankki. Tekijät ovat kertoneet, että tulevaisuudessa tarkoitus on laajentaa ajoneuvojen määrää runsaasti, eikä puhtaasti ajoneuvoihin perustuva pelitilakaan ole kuulemma täysin poissuljettu. World of Tanksia Warhammer 40,000:n tankeilla? Kyllä kiitos, mutta siis vasta joskus tulevaisuudessa.

Eternal Crusade on ollut tietokoneella maksullisessa betassa jo viime vuoden kesästä lähtien, ja sen saaman palautteen perusteella pelin suurin ongelma ovat siitä annetut suuret lupaukset. Peliin on luvattu yhtä sun toista ominaisuutta, joista monia odotetaan yhä. Tämä on ymmärrettävästi aiheuttanut pahaa mieltä pelaajien parissa. Tekijät ovat kuitenkin poikkeuksellisen avoimia kehityksen suhteen ja pelaajat ovat enemmänkin saaneet totutella pelinkehityksen arkeen, jossa sanoista on vielä pitkä matka mihinkään todelliseen. Pelin julkaisu tulee joka tapauksessa olemaan vasta alkua, sillä sen on tarkoitus elää ja laajentua julkaisun jälkeen tasaiseen tahtiin. Muun muassa uusista osapuolista, kuten Tau-imperiumista, on jo ollut puhetta. Julkaisuversio on niin sanotusti karvalakkiversio, joka sisältää pelin peruselementit, joista on hyvä lähteä jatkamaan.

Miten jatko sitten rahoitetaan? Ei ainakaan maksullisilla laajennuksilla. Itse peruspeli on maksullinen, mutta kaikki pelilliset päivitykset ja lisäykset jatkossa tulevat olemaan ilmaisia. Sen sijaan pelin tuhannet visuaaliset muokkaukset tulevat olemaan maksullisia, mikä ei figuuripeliin perustuvassa pelissä ole lainkaan huonompi ajatus. WH40K-universumista riittää ammennettavaa erilaisten ulkoisten vaihtoehtojen ja muokkausten suhteen ja etenkin yksilöllisillä ulkoasuilla varustetuissa sankariyksiköissä, joista ei muuten ole suoranaista pelillistä hyötyä.

Kaikkiaan Eternal Crusaden julkaisupaketti tuntuu olevan nyt kasassa, ja tekijät puskevat sitä täyttä höyryä kohti valmistumista. Peli oli tarkoitus julkaista vielä kesän kuluessa, mutta lopulta ilmoitettiin, että sen pc-versio ilmestyy syykuun lopussa ja konsoliversiot tulevat perässä.

Tämä ei ole ihme, sillä vaikka pc-versio päivittyy nyt vauhdilla ja on hyvin pelattavassa kunnossa, vaativat konsoliversiot kesäkuun lopun demotestin perusteella vielä enemmän töitä. Sisältö on kaikissa versiossa sama ulkoasua myöten, joka hakee vaikuttimensa enemmän suoraan itse figuuripelistä kuin sen taiteesta. Tällä on tekijöiden mukaan tarkoitus turvata suorituskykyä, jota vaaditan suurissa kartoissa 60 pelaajan kähinöissä, etenkin kun tarkoitus on tulevaisuudessa tehdä vieläkin suurempia pelitiloja. Ainakin omaan silmääni peli näytti hyvältä, vaikkei se huippuyksityiskohtaista grafiikkaa tavoittelekaan. Eternal Crusade muistutti sekä ulkoisesti että pelillisesti hyvin paljon muutaman vuoden takaisen Space Marine -pelin moninpeliä, joka oli vallan mainio kokonaisuus.

Warhammer 40,000: Eternal Crusade on kunnianhimoinen peli, joka on pitkän odottelun jälkeen todentumassa joksikin konkreettiseksi. Jos se julkaisupaketillaan löytää kriittisen pelaajamassan, on tulevaisuus auki – tulevaisuus, jossa on vain alati laajentuva sota.

Warhammer 40,000: Eternal Crusade julkaistaan tietokoneilla 23. syykuuta. Konsoliversiot ilmestyvät myöhemmin.

MIIKA HUTTUNEN

Juttu julkaistu elokuun 2016 Pelaaja-lehdessä.

Tekijöiden kaavio siitä, mitä peli sisältää julkaisussa ja mitä on luvassa sen jälkeen päivityksissä.

 

Lisää luettavaa