TALES OF BERSERIA

Tekijä: Bandai Namco Games Julkaisija: Bandai Namco Entertainment
Alustat: PS4, Win Julkaisu: 27. tammikuuta 2017

Ei-niin-kultainen keskitie

Japanilaisten roolipelien suuriin muinaisiin lukeutuva Tales of -sarja uskoo perinteisiin hieman turhankin vahvasti. Klassikon parikymppisiä toissavuonna juhlistanut lippulaivapeli Tales of Zestiria pyrki muutokseen lähes yllättävällä voimalla, mutta monet fanit julistivat uusien ideoiden jääneen kaikesta huolimatta puolitiehen. Zestiriaa loppukuusta seuraavan esiosa Tales of Berserian on luvattu vievän remonttia pidemmälle, mutta uutta messiasta pelistä ei ensimmäisten kymmenen tunnin perusteella tule.

Se kunnia Berserialle annettakoon heti alkuun, ettei kyse tällä kertaa ole herttaisen naiivista sankaritarinasta. Pelin alkuasetelma on sarjan muihin osiin verrattuna suorastaan piristävä, sillä suurisydämisen teinitähden sijaan päähenkilön paikalle pääsee demonivoimilla varustettu tappaja, jota moraalisadut eivät kosketa. Vihapuheiden takana on toki henkilökohtainen tragedia, ja maailmakin on vaarassa, mutta kostoretkeily tekee juonikuvioista astetta kutkuttavampia.

Tytön saamat supervoimat ovat myös Zestiriaa mukailevan taistelujärjestelmän keskiössä. Kaikki kentällä tehty syö tällä kertaa sieluja hahmojen Soul Gauge -mittarista, jonka pituus vaihtelee taistelun tilanteen mukaan. Teknisiä seikkoja on monia, mutta yksinkertaisimmillaan taistelu on vaihtokauppaa sieluilla: vihollisia päihittämällä voi ansaita itselleen lisäliikkeitä, mutta mittaristaan voi myös menettää kapasiteettia. Mittelöön voi myös pyrkiä vaikuttamaan demonivoimien mukanaan tuomalla Break Soul -tilalla, joka lyhentää mittaria tuntuvasti, mutta lyö hahmon tietynlaiselle ylikellotusvaiheelle.

Tales of Berseria -ennakkotesti

”Uudistuksissa on hyvän idean siemen, mutta se ei pääse kasvamaan peruspelaajan hyppysissä.”

Tales of Berseria -ennakkotesti

Sielušakki ja pitkälle räätälöitävissä oleva ohjausratkaisu synnyttävät mahdollisuuksia jos jonkinmoiselle kikkailulle. Syvyyttä mätkeeseen kaipaavien kannattaa kuitenkin kääntää nupit kaakkoon jo alkuvalikossa, sillä pelin aivan liian helpolla vakiovaikeustasolla strategisia elementtejä ei yksinkertaisesti kaipaa. Uudistuksissa on hyvän idean siemen, mutta se ei pääse kasvamaan peruspelaajan hyppysissä.

Taistelun sijaan uudenkin pelin suurin ongelma lienee pitkään Talesien heikompana lenkkinä pidetty luolastosuunnittelu – tai sen puute. Loputtomia käytäviä pilkotaan satunnaisilla keskustelunpätkillä, mutta esimerkiksi ympäristöpulmia ei tullut vastaan ennakkotestin aikana yhtäkään. Putkijuoksun maisemiakaan ei juuri kelpaa kehua, sillä kotimaassaan peli ilmestyi vielä köhivälle PlayStation 3:lle, mikä näkyy jäljessä selkeästi.

Perustoiminnan nihkeydestä huolimatta freesi tarina yksin riittää pitämään ainakin allekirjoittaneen mielenkiintoa yllä, puhumattakaan pelin kattamasta sivupuuhastelun seisovasta pöydästä. Pienen tauon jälkeen Tales of Berseria lienee mukiinmenevä paluu pelisarjan maailmaan, vaikka ei maata järisytäkään uudistuksillaan – elleivät seuraavat 40 tuntia pidä sisällään valtavia yllätyksiä.

Tales of Berseria julkaistaan PlayStation 4:lle ja pc:lle 27. tammikuuta.

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa