Viisi asiaa, joilla FIFAn paikallaan polkeva uratila paranisi / Artikkelit / pelaaja.fi

Viisi asiaa, joilla FIFAn paikallaan polkeva uratila paranisi

16.08.2019 // Kirjoittanut: Teo Scheepstra
0
FIFA 20 uratila

Syksy tekee tuloaan ja sen mukana myös jokavuotinen FIFA-julkaisu. EA:n jalkapallopelit ovat toistuvasti myyntilistojen kärjessä, ja Ultimate Team -tila tuo firmalle lisää rahaa kassaan pelin sisäisten myyntien kautta. Ultimate Team ja verkkopelaaminen ovatkin vuosien saatossa ottaneet paikkansa FIFA-pelien suosituimpana pelitilana, jonka seurauksena yksin pelattava uratila – jossa pelaaja voi toimia joko koko joukkueen valmentajana tai hallita vain yksittäistä pelaajaa – on saanut tekijöiltä varsin vähäistä huomiota viime vuosina. Pelitilasta on karsittu ominaisuuksia pois ja siitä löytyy runsaasti bugeja. Lisäksi tekoälyä ei ole hiottu paremmaksi vuosikausiin. Yksinpelin parissa viihtyvä pelaajayhteisö – johon myös itse kuulun – onkin asiasta suivaantunut ja vaatinut EA:lta parannuksia vuosi toisensa jälkeen.

Tänä vuonna EA on vihdoinkin tehnyt joitain muutoksia uratilaan. Suurin osa pelaajista ei ole kuitenkaan kovin tyytyväisiä uudistuksiin, koska monet niistä ovat asioita, jotka ovat löytyneet aikaisemmista FIFA-peleistä, ja loput taas eivät ole asioita, jotka varsinaisesti vaikuttaisivat uratilan pelattavuuteen. Nyt käynnissä olevaan beta-testiin osallistuvien pelaajien mukaan jotkut uudet ominaisuudet eivät myöskään toimi toivotulla tavalla. Tässä on viisi asiaa, jotka EA voisi tehdä miellyttääkseen yleisöään ja herättääkseen pelitilan henkiin:

1. Vaihtelevat taktiikat

Tekoälyä vastaan pelatessa FIFA saattaa alkaa nopeasti tuntumaan siltä, että pelaat koko ajan samaa joukkuetta vastaan, oli vastassa sitten Barcelona tai Grimsby Town. Vastustajan pelaajat kykenevät taitotasostaan riippumatta pelaamaan nopeaa yhden kosketuksen syöttöpeliä läpi keskikenttäsi ja lopulta laukomaan rakettimaisen vedon suoraan maalin ylänurkkaan kuudentoista alueen rajan tuntumasta. Olisi virkistävää, jos Barcelona olisi kahdesta aikaisemmin mainitusta joukkueesta se, joka pelaa nopeaa syöttöpeliä, ja Grimsbyn pelurit eivät yhtä taitavina tyytyisivät pelaamaan enemmän pitkiä palloja hyökkäyspäähän. Mikäli tekoälyjoukkueiden valmentajat siirtyisivät seurasta toiseen, voisi niihin yhdistää taktisia tyylejä, mutta se saattaa olla liikaa pyydetty peliltä, joka ei kuitenkaan tähtää Football Manager -sarjan kaltaiseen syvyyteen uratilassaan.

2. Parempi tekoäly

Tämä yhdistyy hieman vaihteleviin taktiikoihin, mutta pelaajat voisivat myös yksilötasolla toimia järkevämmin. Hyökkäyksessä ei välttämättä ole mitään ongelmia, sillä tekoälypelaajat tekevät varsin hyviä juoksuja ja tarjoavat syöttövaihtoehtoja pallolliselle pelaajalle. Puolustuspäässä ongelmia kuitenkin esiintyy, kun puolustajat jättävät juoksemisen kesken tai saattavat vain selittämättömästi lähteä tilanteessa täysin väärään suuntaan. Myös maalivahdit tekevät välillä aivan järjettömiä torjuntayrityksiä, eivätkä päädy lähellekään palloa. Positiivisena puolena tähtipelaajat erottuvat kentällä edukseen harhautuksillaan ja tarkoilla syötöillä, mutta yksittäisten pelaajien erot ovat hieman nimettömiämpien pelaajien välillä liian pieniä.

3. Realistisemmat siirtomarkkinat

Valmentajat eivät ikinä saa potkuja tai siirry seurasta toiseen, mutta pelaajat tekevät sitä hieman liikaakin. Siirtomarkkinat ovat todellisuudessakin varsin vilkkaat, mutta FIFAssa maailman parhaimpien pelaajien ostaminen omaan joukkueeseen on tehty aivan liian helpoksi. Pienten seurojen siirtobudjetit ovat naurettavan suuria ja pelaajat eivät myöskään tee seurojensa kanssa juurikaan jatkosopimuksia, joten esimerkiksi Lionel Messin voi jossain vaiheessa uraansa napata ilmaissiirrolla Englantiin, vaikka todellisuudessa maailman paras jalkapalloilija ei todennäköisesti tule pelaamaan muualla kuin Barcelonassa. Tekoälyn ohjaamat joukkueet eivät myöskään tee järkeviä pelaajakauppoja, vaan ne haalivat pelaajia joukkueeseensa riippumatta siitä, mille pelipaikalle tarvitaan vahvistusta. Manchester Unitedilla saattaa jossain vaiheessa olla kaikki maailman parhaat hyökkääjät, mutta maalivahti puuttuu.

4. Liigakohtaiset säännöt

Joukkueet joutuvat noudattamaan erilaisia sääntöjä eri puolilla maailmaa, mutta EA ei pelissään ole tuonut tätä esille, vaikka se lupaa autenttisuutta. Uratilaan toisi vaihtelua ja todellisuuden tuntua, jos siinä seurattaisiin eri liigojen joukkueille asettamia sääntöjä. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan MLS-liigaan voisi tuoda yliopistopelaajien varaustilaisuuden ja palkkakaton, ja Japanin J.Leaguessa pitäisi olla rajoitettu määrä ulkomaalaispelaajia, jotka voi nimetä pelaavaan kokoonpanoon ottelupäivänä. FIFAssa voi joukkueensa kasata miten tahansa ja missä tahansa, kunhan on rahaa maksaa pelaajien palkat.

5. Kasvavat joukkueet

Jotkut pelaajat nauttivat siitä, että he tuovat pienen seuran maansa alimmalta sarjatasolta aina huipulle – ehkä jopa Mestareiden liigan voittajaksi. On kuitenkin varsin masentavaa, kun joukkueen status ei muun virtuaalisen jalkapallomaailman silmissä muutu, vaikka sarjanousuja ja isompia pelaajasiirtoja tulee. Isot seurat saattavat edelleen peluuttaa heikompaa kokoonpanoa pelaajan joukkuetta vastaan, koska ne näkevät sen pienenä joukkueena. Lisäksi joukkueet pelaavat kotipelinsä aina sillä pienellä stadionilla, jolla ne uratilassa aloittavatkin. Tämä olisi helppoa korjata sillä, että pelaajille annetaan mahdollisuus vaihtaa toiseen geneeriseen stadioniin kesken tallennuksen. Nyt pelataan samalla stadionilla, oltiin sitten Englannin kakkosliigassa tai Mestareiden liigan pudotuspeleissä.

Uratila ei ole EA.lle samanlainen rahasampo kuin Ultimate Team, joten yhtiön on toisaalta perusteltua jättää se vähemmälle huomiolle. Jos EA kuitenkin haluaa miellyttää asiakaskuntansa jokaista ryhmää, niin sen kannattaisi panostaa pelinsä jokaiseen osa-alueeseen.

Nostoja