Age of Empires IV / Arvostelut / pelaaja.fi

Age of Empires IV

6.01.2022 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
1

Age of Empires IV -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden joulukuun numerossa 228. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Tosiaikastrategian upea paluu

Tosiaikastrategiapelien kultakausi on jo kaukana menneisyydessä. Kaltaiseni pc-sedät muistelevat kaiholla Command & Conquerin, Warcraftin ja kumppanien valtavuosia ja kiroavat Dotan ja muut MOBAt alimpaan helvettiin lajityypin tuhoamisesta. Ei jaksa laiska nykynuoriso enää rakennella tukikohtia ja hallita resurssituotantoa, niin kuin me puunilaissotien veteraanit silloin ennen. Loiston päivistä on kuitenkin mennyt jo parikymmentä vuotta, eikä paluuta menneeseen enää ole. Mutta olisiko Age of Empires IV:stä sittenkin sytyttämään RTS-raunioilla kytevää hiillosta liekkeihin?

Age of Empires II on yksi lajityypin huippuvuosien parhaista peleistä, minkä myös neljännen osan kehittäjä Relic Entertainment tietää. Company of Heroesista tunnettu studio kertoi avoimesti ennen julkaisua hakeneensa vaikutteita nimenomaan kakkososasta. Vaikka pelien väliin mahtuu yli kaksi vuosikymmentä, rakentuu uusi strategiakokemus lähes tismalleen samojen talous- ja taisteluelementtien varaan.

Age of Empires IV -arvostelu

Age of Empires IV:n talous pyörii ruoan, puun, kullan ja kiven ympärillä. Kyläläiset kartuttavat resursseja, joita käytetään kaupunkien kehittämiseen ja sotajoukkojen ylläpitämiseen. Kun tavaraa on hamstrattu riittävästi varastoihin, on aika edetä seuraavalle aikakaudelle ja avata uusia rakennuksia ja yksiköitä. Kolmannen osan poliitikot ja imperialismin aikaa heijastelleet, täydennyksiä lähettäneet kotikaupungit loistavat poissaolollaan. Aikakauden vaihtuminen tarjoaa tilaisuuden kehittää kansaa haluamaansa suuntaan valitsemalla rasonkennettavan maamerkin kahdesta erilaisesta vaihtoehdosta. Ne voivat esimerkiksi tehostaa kaupankäyntiä, parantaa puolustusjärjestelmien toimintaa tai tarjota täydennyksiä sotajoukkoihin. Valinnoilla voi siis muovata kansaansa omaan pelityyliin ja tilanteeseen sopivaan suuntaan.

Pelityylin kannalta isompi merkitys on kuitenkin valitulla kansakunnalla, sillä kahdeksan kansaa tarjoaa reilusti vaihtelua pelin peruskaavaan. Englantilaiset pystyvät tuottamaan edullista ruokaa viljelemällä ja erikoistumalla kivilinnoitusten rakentamiseen ja pitkäjousiin. Toista ääripäätä edustavat liikkuvuuteen luottavat mongolit, jotka eivät rakenna linnoituksia mutta voivat siirtää koko tukikohtansa tilanteen mukaan ja hankkia resursseja polttamalla vihollisasutukset tieltään. Abbasidit taas eivät muista poiketen rakenna maamerkkejä edetäkseen aikakausissa, vaan ne kehittävät päämajanaan toimivaa Viisauden taloa. Vaikka kansoilla on yhteneväinen perusta, merkitykselliset erot tuovat kiinnostavaa vaihtelua taktikointiin.

Sodankäynti pohjautuu Age of Empires II:sta tuttuun kivi–paperi–sakset-asetelmaan. Seipäin varustettu jalkaväki lyö ratsuväen, ratsuväki lyö jousimiehet, jotka päihittävät jalkaväen. Joukoissa on toki enemmän vaihtelua, ja kansoilla on omat erikoisyksikkönsä, jotka voivat keikauttaa tasapainoa ja taktiikan valintaa. Esimerkiksi mongolien ja russien jousin aseistettu ratsuväki on omiaan häiriköimään vihollisrivejä, ja Delhin sulttaanikunnan sotanorsut vastaavat jotakuinkin keskiaikaisia tankkeja.

Age of Empires IV -arvostelu

Neljä kampanjaa luovat historiallisen kontaktipinnan mekanismeihin. Kampanjatehtävissä päästään paneutumaan esimerkiksi normannimonarkkien valtataisteluihin, Moskovan syntyvuosiin sekä mongolien valloitussotiin Kiinassa ja Itä-Euroopassa. Tehtävät soveltavat historiallisia tapahtumia niin hyvin kuin niitä genren puitteisiin voi sovittaa. Esimerkiksi mongolien ikeestä irti pyristelevä Moskova käy kauppaa lähikylien kanssa voidakseen maksaa veronsa Kultaiselle ordalle ja kasvattaa valtaansa ostamalla kylät suojelukseensa.

Kiinnostavista tehtävistä huolimatta kampanjoiden kohokohdaksi nousevat hienot välivideot, joissa kerrataan tapahtumien historiallista kontekstia 4K-videomateriaalina. Televisiodokumentteja muistuttavat videot sisältävät aidoilta tapahtumapaikoilta kuvattua aineistoa animoidulla sotaväellä ja historiallisiin asusteisiin sonnustautuneilla näyttelijöillä höystettynä. Age of Empires IV kertoo tarinoita kansojen johtajista mutta puhtaasti historiankirjoituksen linssin läpi katseltuna. Historiallisia tapahtumia korostetaan myös tehtävien aikana kertojan äänellä. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä vielä esimerkiksi Delhin sulttaanikunnan ja Pyhän Rooman keisarikunnan historiaan perustuvia kampanjoita. Toivottavasti Relic ja World’s Edge panttaavat uusia kampanjoita laajennuspakettien varalle.

Aivan tyylipuhdas suoritus Age of Empires IV ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi taisteluita vaivaa joukkojen vaihtelevasti toimiva reitinhaku. Välillä joukot tuntuvat valitsevan hankalimman reitin kohteeseen, minkä vuoksi pidemmät siirtymät vaativat turhan paljon mikromanagerointia. Sotavoimat vaikuttavat myös unohtelevan käskyjään, mikä aiheuttaa turhan usein harmaita hiuksia. Etenkin eri puolille karttaa hajautuneet sotavoimat pakottavat pelaajan poukkoilemaan sinne tänne vain varmistaakseen, että asiat sujuvat käskyjen mukaisesti.

Age of Empires IV -arvostelu

Myös graafinen ilme jättää toivomisen varaa. Tuttu tosiaikastrategia on sovitettu sujuvasti 3D-pelimoottoriin, mutta nykypäivän standardeilla peli näyttää aika pliisulta. Kultakirjailuista lainaava ilme on sinänsä miellyttävä, ja kansakuntien eroja ja kehitystä korostetaan niin visuaalisesti kuin äänimaailmankin kautta. Pelkistetyn oloiset 3D-mallit, osin suttuiset tekstuurit ja kömpelöt animaatiot ovat kuitenkin pienoinen tyylivirhe.

Age of Empires IV puhaltaa onnistuneesti hehkua tosiaikastrategiapelien lajityyppiin. Se on viihdyttävä, haastava ja opettavainen peli, joka saa toivottavasti seuraa myös muilta isoilta pelitaloilta. Mutta Age of Empires IV:ssä riittää pelattavaa vielä pitkäksi ajaksi. Muutaman kymmenen pelitunnin jälkeen tuntuu siltä, että on vasta päässyt alkuun, eikä loppua ole vielä näköpiirissä.

9/10

Kehittäjä: 
Relic EntertainmentWorld’s Edge
Julkaisija: 
Xbox Game Studios
Peligenre: 
Strategia, Reaaliaikastrategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän JussiJii kuva
JussiJii

9/10 on kyllä hivenen ylikanttiin. Suurimmat pelin ongelmat ovat joukkojen kontrollointi ja AI. Tuntuu että jopa montakymmentä vuotta vanha C&C:ssä oli parempi AI kuin tässä. Voin ampua siege-yksiköllä aika surutta vastustajan linnopitusta ilman mitään pelkoa vastahyökkäyksestä. Sieget olivat ajoittain jopa vartioimattomia. Idlessä olevat yksiköt kääntää taistelussa fokuksen talojen tuhoamiseen vaikka vieressä on vastustajan yksiköitä. Pelinopeus on aivan liian nopea paikoin. Tämä on ärsyttävää jos pitää multitaskata kaapungin manageroimisen ja taistelussa olevien yksiköitten välillä. Pelinopeutta pystyi sentäs säätämään C&C:ssä. Siege-yksiköt ovat hivenen huvittavia keskiajan tankkeja, jotka liikkuu näkymättömillä voimilla. Pahin puute on käskyketjujen rakentaminen. Voit antaa kerrallaan yhden käskyn yksikölle. Onneksi työläiset sentäs älyää mennä rakentamisen jälkeen idlestä töihin, jos rakennus on liittynyt jotenkin vieressä olevaan resurssiin.

Pelissä on kyllä mukavasti pelattavaa ja videot ovat hienoja. Tykkään myös kamppanjassa miten juonta viedään eteenpäin tehtävän aikana. Ääninäyttelijä on siinä mainio. Harmi, että muuten mainiota peliä haittaa huono Ai ja kontrollit.

Nostoja