Axiom Verge 2 / Arvostelut / pelaaja.fi

Axiom Verge 2

5.11.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Axiom Verge 2 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun numerossa 226. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Toisesta maailmasta

Metroidin innoittamista peleistä alkaa olla hankala pysyä enää perässä, mutta Axiom Verge on ehdottomasti nimi, joka on kannattanut pitää mielessä. Soolokehittäjä Tom Happin luomus kantoi ylpeydellä Nintendon suosikkisarjasta tuttua henkeä ja perinteitä sekä käytti niitä luovasti hyödyksi leikitelläkseen pelaajien odotuksilla ja nostalgialla.

Axiom Verge 2:lla onkin ollut melkoiset saappaat täytettävänään. Jatko-osana siltä odotetaan perinteisen Metroid-puuhastelun lisäksi muutakin, jota se tarjoaa kieltämättä jo alkumetreiltä asti. Aivan ensimmäisen osan kaltaista menestystä käteen ei tällä kertaa kuitenkaan jää, sillä Happin halu tehdä jotain erilaista ei kanna vastaavalla tavalla maaliin asti.

Välittömin ero edeltäjään on jatko-osan lähestymistapa toimintaan. Jo alusta alkaen hylätään lähes tyystin edellispelissä isossa osassa olleet räiskintäelementit ja keskitytään pääasiallisesti lähitaisteluihin. Päätöksen takia jo pienemmät viholliskohtaamiset kysyvät aiempaa enemmän keskittymistä, sillä niiden lähestyminen vaatii usein jonkinlaisen kaukohyökkäyksen jatkuvaa väistelyä. Idea on aluksi mielenkiintoinen, sillä se ajaa kiinnittämään vastaan asettuviin vihollisiin enemmän huomiota. Pidemmän päälle taisteleminen käy kuitenkin sen verran vaivalloiseksi, että koko osa-aluetta tulee lähinnä välteltyä parhaansa mukaan.

Toiminnasta tekee yhä nihkeämpää se, että pelihahmon hallinta on päätetty muuttaa kevyemmäksi. Pelaaminen ei muutu suoranaisesti hankalammaksi, mutta huomasin ensimmäiseen osaan palatessani pitäneeni huomattavasti enemmän sen raskaammasta ja näin näpsäkämmästä ohjattavuudesta. Pyrkimys yksityiskohtaisempaan pikseliulkoasuun johtaa välillä myös tilanteisiin, joissa ympäristöt eivät ole niin helppolukuisia kuin toivoisi.

Axiom Verge 2 -arvostelu

Parempana muutoksena Axiom Verge 2 esittelee kahden eri todellisuuden välillä tapahtuvan pelimaailman tutkimisen. Normaalin pelimaailman ohella poukkoillaan myös sen alla piilevässä rajatummassa rinnakkaisulottuvuudessa, joka tarjoaa alkuun mukavana vaihteluna suoraviivaisempia tasoloikkahaasteita. Ajan myötä sen rooli kasvaa, ja hiljalleen taskutodellisuudesta muodostuu mukavan luova työkalu erilaisten piiloreittien etsimiseen.

Myös pelin tapa käsitellä pomotaisteluja on elegantti. Pomotaistelut alkavat lähes poikkeuksetta seikkailemisen yhteydessä yllättäen ilman minkäänlaisia välipätkäfanfaareja, ja pääosa niistä on myös ohitettavissa. Valitettavasti muu tarinankerronta ei toimi samoin, vaan pelaamista keskeytetään turhan taajaan kömpelöillä keskusteluilla ja tekstiseinämillä.

Oma lisänsä pettymysten joukkoon on vielä hakkerointijärjestelmä. Ensimmäisen osan tavoin pelaajalla on mahdollisuus vaikuttaa kevyesti vihollisten ja muutamienrakennelmien ohjelmointiin, mikä kuulostaa jännittävältä mutta jää alkuinnon jälkeen kovin vähälle käytölle. Tarpeeksi vaihtelevia ja yllättäviä hakkerointimahdollisuuksia ei tule alun jälkeen vastaan, eikä hakkeroinnista ole saatu edes pelillisesti vastaavalla tavalla tyydyttävää puuhaa kuin edellisessä pelissä.

Uusista ideoistaan huolimatta Axiom Verge 2 ottaa takapakkia melkeinpä jokaisella osa-alueellaan. Alkuperäisen tavoin se on ehdottomasti luova ja paikoin yllättävä lisä metroidvania-pelien joukkoon, mutta nimenomaan uutena Axiom Vergena se on pettymys. Uudet ideat eivät vain toimi keskenään niin hyvin kuin ensimmäisessä osassa.

7/10

Kehittäjä: 
Thomas Happ Games
Julkaisija: 
Thomas Happ Games
Peligenre: 
Tasohyppely
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu

Nostoja