Back 4 Blood / Arvostelut / pelaaja.fi

Back 4 Blood

3.12.2021 // Kirjoittanut: Jason Ward
0

Back 4 Blood-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden marraskuun numerossa 227. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Tykki tanassa ja ässä hihassa

Valven ja Turtle Rock -pelistudion yhteistyönä syntynyt Left 4 Dead oli yhteistyöpelaamisen uuden aikakauden suunnannäyttäjiä. Tiivistä toimintaa, selviytymiskauhun väreitä ja omaleimaisia pelisuunnittelun koukkuja sisältänyt teos oli komea pelitekninen saavutus julkaisuvuonnaan 2008, ja sitä se on tänäkin päivänä. Alkuperäisen pelin kehitysvastuun kantanut Turtle Rock palaa tuoreimman tuotoksensa myötä inspiraation alkulähteille.

Muuhun viittaavasta mainosjargonista huolimatta Back 4 Blood on nimeä lukuun ottamatta yhtä kuin Left 4 Dead -sarjan kolmas osa. Edeltäjien perimä näkyy, kuuluu ja tuntuu uutukaisen joka ikisellä osa-alueella. Pelin pihvi on yhteistyötila, jossa neljä pelaajaa sonnustautuu tuomiopäivän myrskynsilmästä selviytyneiden taistelijoiden nahkoihin ja etenee zombilaumojen kansoittamien karujen maisemien läpi matkalla kohti seuraavan turvatalon hengähdystaukoa.

Back 4 Blood -arvostelu

Neljään näytökseen jaettu kampanjatila sisältää vaihtelevan kirjon ympäristöjä ja yksittäisiä tehtäviä, joiden välillä seurue siirtyy tukikohtana toimivan Fort Hope -linnoituksen suojiin petraamaan varusteita ja vaikkapa harjoittelemaan silmien väliin tähyilyä ampumaradalla. Kahdeksan pelattavaa hahmoa eroavat toisistaan ulkonäön ja parin yksilöllisen ominaisuuden osalta, mutta tärkein sisällöllinen vaa’ankieli ovat hahmojen kykyihin, varusteisiin ja etusuhdanteisiin vaikuttavat ominaisuuskortit.

Korttien avulla pelaajien on teoriassa mahdollista räätälöidä itselleen jos jonkinlaisia eri hahmoluokkia plussineen ja miinuksineen. Peli kannustaakin koostamaan korteista omaan lähestymistapaan ja makutottumuksiin sopivia erillispakkoja, jos seuraavalla turneella haluaa larpata vaikkapa haulikkoja suosivaa etulinjan suolaajaa tai lähitaisteluaseisiin ja kovaan peruskuntoon luottavaa moukaroijaa. Pelaajien välinen koordinointi on myös tärkeää, sillä roolitus ja vastuualueet nousevat tärkeään rooliin kampanjan edetessä.

Korttipelin vastapuolella on Left 4 Dead -sarjasta tuttu tekoälyohjaaja, eräänlainen satunnaisgeneroinnin ja yllätysmomentin yhteensulauma ykkösten ja nollien muotoon muovattuna. Kun pelaajat saavat jokaisen turvatalotauon aikana nostaa omasta pakastaan uuden kortin, tekoälyohjaaja nakkaa pöydälle erilaisia haaste- ja ominaisuuskortteja pelaajien pään menoksi. Ohjaaja myös sääntelee pelikentälle hyökivien elävien kuolleiden määrää sekä sitä, kuinka usein pelaajat kohtaavat erilaisilla erikoiskyvyillä siunattuja priimatason zombeja.

Back 4 Blood -arvostelu

Pelillisesti heikoin osa-alue on nyanssitasolla alati vaivaava hiomattomuuden ja takeltelevan optimoinnin tuntu. Räikeimmin tämä ilmenee vaikeustasojen sekametelissä. Siinä missä alin vaikeustaso on betaversion laiskaan lätkyttelyyn verrattuna monipuolisempi ja ailahtelevampi huippujen ja suvantojen kasuaalikokemus, korkeammat vaikeustasot on viritetty tuskallisen hankaliksi. Back 4 Blood ei oikein tunnu tietävän, ollako perjantai-illan kaljakinkereihin sopivaa hurvittelua vai hikikarpaloita ja herkeämätöntä keskittymistä vaativa selviytymispeli. Niinpä se yrittää kurottaa molempiin suuntiin oman tasapainonsa kustannuksella.

Ongelmaa korostaa kokemuksen ytimessä oleva kaaoksen ja vauhdin tuntu, joka karkaa pelin hyppysistä ja sitä myöten pelaajilta petollisen helposti. Siinä missä esimerkiksi Warhammer: Vermintide 2:n samanhenkinen aistien kurmootus on täynnä audiovisuaalisia apuköysiä helpottamassa pelaajien kollektiivista kykyä operoida taistelukentällä, Back 4 Bloodissa toiminta taantuu usein sekavaksi silpuksi. Tapahtumien yleinen sekavuus ja tekoälyohjaajan aivopierut korostuvat pelin päättävässä loppuhuipennuksessa, joka on Hollywood-henkistä ylitarjontaa ankeimmillaan. Kun kaikkea on liikaa, mikään ei lopulta maistu miltään.

Back 4 Blood taantuukin nopeasti lähinnä satunnaisnautiskeluun sopivaksi nettimähinäksi, jonka raskain riippakivi on kokonaisuuden viimeistelemättömyys. Kertaalleen koluttujen mantujen mittailu uusien korttien toivossa ei jaksa kannatella mielenkiintoa loputtomiin, ja kampanjatilan lisukkeena tarjoiltu Swarm-pelitila tarjoaa korkeintaan ylimääräisen suupalan verran nakerrettavaa. Särmikkäine kulmineenkin Back 4 Blood on kelpo hupia varsinkin tutulla porukalla, mutta järin pitkää ikää näin kapealle kujalle ahtautuneelle pelille ei uskalla luvata.

6/10

Kehittäjä: 
Turtle Rock Studios
Julkaisija: 
Warner Bros. Interactive
Peligenre: 
Toiminta, Selviytymiskauhu, yhteistyö
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta