Balan Wonderworld / Arvostelut / pelaaja.fi

Balan Wonderworld

5.06.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Balan Wonderworld -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden toukokuun 2021 numerossa 222. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Hutia hudin perään

Monesti huonon pelin osuessa kohdalle voi heti nähdä, mikä kehityksessä on mennyt vikaan. Kenties kokematon tiimi on haukannut ensiprojektikseen liian suuren palan tai aikataulujen kanssa on tullut tulipalokiire. Sitten on Balan Wonderworldin kaltaisia pelejä.

Balan on teatteriteemaiseen maailmaan sijoittuva fantasiatasoloikka, jossa kaiken olisi pitänyt olla kohdillaan. Projektia vetivät Sonic-veteraanit Yuji Naka ja Naoto Ohshima, työvoimaa lainasi täysin mukiinmeneviä Nintendo-sivuosia kehitellyt japanilaisstudio Arzest, ja siunaus julkaisulle saatiin Square Enixiltä. Sega-fanien nostalgiahermoa kutitellut NiGHTS-estetiikka herätti positiivista huomiota jo julkistuksen aikaan, ja teatterimaailmasta ammentavat mekaniikat kuulostivat hauskoilta.

Balan Wonderworld -arvostelu

Lopputulos on kuitenkin kaikkea muuta, ja jo perusasiat mättävät pahemman kerran. Hahmo luistelee ympäriinsä kuin pussirotta peilijäällä, käännökset ovat löysiä, ja hypyt venyvät pitkiksi pelaajan taitotasosta riippumatta. Maailma on jaettu teemoiteltuihin kenttiin, jotka ovat täysin käsittämättömällä tavalla samaan aikaan sekä tylsiä, tyhjiä että sekavia. Jännittävintä uusissa kentissä onkin selvittää, mihin kynnykseen tai koristeeseen pelihahmo jää tällä kertaa kiinni bugittamaan.

Teatteriteemaa toteutetaan pääasiassa erilaisilla rooliasuilla, joita on ripoteltu pitkin kenttiä. Yli 80 asulla on jokaisella oma erikoiskykynsä, kuten teleportaatio tai uiminen. Tämäkin vaikuttaa alkuun rutkasti riemukkaammalta kuin onkaan, sillä usein tilaisuuksia käyttää kunkin asun kykyjä on hyvin rajatusti, ja huimasta lukumäärästä huolimatta puvut on helppo ryhmitellä muutamaan arkkityyppiin. Yksi ammuskelija ei siis juuri eroa toisesta.

Pukunsa menettää heti, jos erehtyy ottamaan viholliselta yhdenkin iskun, minkä jälkeen sen ilmestymistä takaisin kenttään täytyy odotella tovi. Tämä käy todella raskaaksi todella nopeasti, sillä pelissä eteneminen edellyttää kenttiin piilotettujen keräilypatsaiden etsimistä, ja monesti niiden nappaaminen vaatii pukuja, joita saa vain muista maailmoista. Jos vaivoin hankitun asun kanssa menee möhlimään ennen h-hetkeä, eikä kopioita satu olemaan varastossa, täytyy uusi käydä noutamassa keskusmaailman kautta koukaten. Maailmojen välillä venkslatessa alkaa pian tuntua siltä, ettei Balan Wonderworld arvosta pelaajansa aikaa ollenkaan.

Balan Wonderworld -arvostelu

Turha pitkitys ja venkoilu on erityisen outoa, kun ottaa huomioon, että pelin johtava punainen lanka on virtaviivaisuus. Yksinkertaisuuden nimissä tärkeitäkään pelillisiä järjestelmiä ei tosin viitsitä selittää kunnolla, eikä kukaan Wonderworldissa itse asiassa edes puhu englantia vaan keksittyä siansaksaa. Kipeimmin yksinkertaistus vaikuttaa kuitenkin jo valmiiksi heikkoon ohjaukseen. Käytössä on nimittäin vain yksi painike, ja jos paikkaa varaa jonkin puvun oma erikoiskyky, ei hahmo pysty välttämättä hyppäämään ollenkaan. Ei liene vaikea nähdä, miksi tämä saattaa muodostua ongelmaksi tasoloikkapelissä.

Balan Wonderworld tuntuu täydeltä vadilliselta täysin selittämättömiä pelisuunnittelullisia ohilyöntejä, jotka tekevät kokemuksesta kokonaisuudessaan kammottavan turhauttavan. Näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta sitä ei voi edes tarjota lapselle hetken viihdykkeeksi, koska etenemisestä on onnistuttu tekemään typerryttävän työlästä. Jos siis kaipaat korviketta NiGHTSille tai Sonicille, jatka suosiolla etsimistä. 

2/10

Kehittäjä: 
ArzestBalan Company
Julkaisija: 
Square Enix
Peligenre: 
Tasoloikka
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Kauhu, Väkivalta

Nostoja