Battlefield 2042 / Arvostelut / pelaaja.fi

Battlefield 2042

6.02.2022 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
4

Battlefield 2042 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden tammikuun numerossa 229. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Suuri sotasirkus hajoaa

Kuten Lassi Kurkijärvi kirjoitti ensimmäisen Pelaaja-lehden Battlefield 1942 -arvostelussa lähes parikymmentä vuotta sitten, Battlefield on yhtä suurta sotasirkusta. Tämä on ollut siitä lähtien pelisarjan kantava voima ja erottanut sen edukseen muista sotaräiskinnöistä. Pitkäikäiset pelisarjat eivät voi kuitenkaan polkea paikallaan, mutta uudistuksissa ei saa rikkoa toimivia elementtejä ja fanit on pidettävä sarjan parissa jatko- osasta toiseen. Myös Battlefield-sarja on vuosien varrella nähnyt monenlaisia muutoksia ja uudistuksia, joista osa on otettu vastaan hyvin ja osa huonommin. Battlefield 2042:ssa kehittäjä DICE kuitenkin ajaa muutoksillaan täysillä päin betoniseinää.

Ongelmat voi tiivistää parhaiten uuteen skaalaan. Kartat tukevat nyt 128 pelaajan taisteluita tietokoneilla ja uuden sukupolven konsoleilla, myös ristiin alustojen välillä. Lisäksi kartat ovat entistä valtavampia, ja siihen ongelma kiteytyykin, sillä Battlefieldin suuri sotasirkus on aina toiminut hyvän kenttäsuunnittelun ansiosta. Se on taannut, että taisteluissa on ollut painopisteitä ja etenemisen tunnetta, mutta tilaa on aina ollut myös kaikenlaiselle hölmöilylle etenkin ajoneuvoilla.

Battlefield 2042:ssa pelaaja kuitenkin tuntee olevansa jatkuvasti hukassa, vaikka ympärillä tapahtuu koko ajan. Uudet kartat ovat laajoja mutta tyhjiä, ja varsinaisia tapahtumapaikkoja on vähän ja kaukana toisistaan. Etenkin Conquest-pelitilassa hallintapisteiden väliset etäisyydet ovat pitkiä, ja pelaaja saattaa yhtäkkiä havaita olevansa yksin kaukana toiminnasta. Toisaalta tapahtumapisteissä oleminen on hirveää sekoilua ajoneuvojen, ympäriinsä säntäilevien pelaajien ja räjähdysten sekamelskassa. Tämä kaaos ei myöskään ole sitä vanhaa hyvää Battlefield-sotasirkusta vaan turhauttavaa häröilyä, jossa yhden sotilaan suorituksella ei ole enää mitään väliä. Asiaa ei helpota karttojen tylsä visuaalinen ilme. Ympäristöt ja taistelukentät tuhoutuvat periaatteessa samoin kuin ennen, mutta se tuntuu köyhemmältä, sillä sitä tapahtuu nyt vain valikoidussa paikoissa, eikä esimerkiksi suuria rakennuksia, kuten pilvenpiirtäjiä, voi tuhota.

Battlefield 2042 -arvostelu

Karttojen koko ja ongelmat korostuvat Portal-pelitilassa, joka antaa mahdollisuuden luoda omia sessioita muokkaamalla pelin sääntöjä ja ominaisuuksia. Se sisältää myös siivuja vanhoista sarjan peleistä, kuten Battlefield 1942:sta, Bad Company 2:sta ja Battlefield 3:sta. Jokaisesta on mukana pari vanhaa karttaa ja yksi tuttu pelitila omine aseineen ja varusteineen. Näiden pelaajamäärä on 32 tai 64, minkä vuoksi ne toimivat yhtä hyvin kuten ennenkin. Battlefield 2042:sta kertonee jotain se, että käytin siinä itse suurimman osan ajasta pelaamalla Bad Company 2:n Rush-pelitilaa, jossa taika on edelleen tallella.

Portalin ja peruspelitilojen eli Conquestin ja Breakthrough’n lisäksi mukana on kolmaskin pelitila nimeltä Hazard Zone. Se on battle royale -henkinen tila, jossa pelaajien ryhmät yrittävät suorittaa tavoitteita pelikartalla kilpaillen toisiaan vastaan. Tarkoituksena on löytää salaisia tiedostoja ja pysyä elossa evakuointiin saakka. Suorituksesta palkitaan valuutalla, jota voi käyttää seuraavissa sessioissa parempien varusteiden hankkimiseen. Hazard Zone on aika pitkälti Battlefieldin versio Escape from Tarkovista ja sinänsä ihan toimivaa viihdettä, mutta se ei silti korvaa perinteisiä pelitiloja.

Battlefield 2042:ssa on kerrottu panostettavan tiimityöhön, mitä on kuitenkin vaikea uskoa monien suunnitteluratkaisujen vuoksi. Esimerkiksi ryhmäänsä ei voi valita tai vaihtaa, eikä niillä ole johtajia. Ryhmätyölle on myös aika vähän syytä, sillä perinteiset hahmoluokat on korvattu vapaammalla aseiden ja varusteiden valinnalla sekä kymmenellä erilaisella operaattorilla. Käytännössä pelaajat voivat valita mitä tahansa aseita ja varusteita, ja eroja syntyy vain operaattoreiden omien erikoisuuksien kautta. Ne eivät kuitenkaan ole erityisen merkittäviä, ja loppupeleissä hahmoista voi muokata jokapaikanhöyliä, joilla pärjää hyvin useimmissa tilanteissa. Hazard Zone -pelitilaa lukuun ottamatta ryhmän koostumuksella tai varusteilla ei siis ole käytännössä mitään väliä.

Maininnan arvoista on myös se, että aseita ja varusteita on merkittävästi aiempaa vähemmän. Aseiden osia voi vaihtaa lennosta vaikka kesken taistelun, mutta kömpelön käyttöliittymän vuoksi se on hankalaa. Sarjaa ei muutenkaan tunneta sulavasta käyttöliittymästä, mutta senkin osalta Battlefield 2042 tuntuu ottavan takapakkia entisestään valikoiden vaikeaselkoisuuden ja huonon luettavuuden ansiosta.

Battlefield 2042 -arvostelu

Battlefield 2042 ei yllättäen ole herättänyt erityisen positiivisia tunteita pelaajissa. Julkaisun jälkeen bugisuutta, ajoneuvojen tasapainoa ja aseiden yleistä epätarkkuutta on jo ehditty korjata, mutta osa ongelmista on syvemmällä pelisuunnittelussa. Ihmetystä on herättänyt muun muassa henkilökohtaisen pistetaulukon ja tilastojen puuttuminen. Ne on korvattu puhtaalla tiimitilastolla, joka kertoo vain, kuinka hyvin pelaajan ryhmä pärjäsi. Siitäkään ei näe yksilösuorituksia, jotka tällaisissa peleissä yleensä kiinnostavat.

Tällä hetkellä pelissä ei myöskään ole jatkuvia peliauloja, joissa voi jatkaa pelistä toiseen, vaan pelaaja joutuu joka ottelun jälkeen takaisin pelivalikkoihin. Eikä pelihakuja voi entiseen tapaan tehdä palvelinlistauksen kautta, sillä sitä ei enää ole olemassa. Listaa pienistä puutteista ja epäsuosituista muutoksista voisi jatkaa entisestään, mutta kaikkiaan Battlefield 2042:n voi sanoa julkaisussaan olevan pääsarjan heikoin esitys koskaan. Ongelmat ja viat saavat vahvasti epäilemään, että peli julkaistiin aivan liian aikaisin, eikä riittävää loppuhiontaa tai muokkauksia ehditty tekemään.

DICEn kunniaksi on kuitenkin sanottava, että studiolla on tapana saada ongelmalliset julkaisut korjattua ajan kanssa. Ensimmäinen suuri päivitys onkin jo korjannut muun muassa ajoneuvojen tasapainostusta ja aseiden yleistä epätarkkuutta. On siis mahdollista, että Battlefield 2042:sta saadaan vielä varteenotettava kokonaisuus, sillä kaiken alla on silti toimiva runko. Pelkään kuitenkin, että mittakaavan kasvattaminen liian suureksi on rikkonut pelattavuutta niin paljon, että sitä on vaikea korjata.

5/10

Kehittäjä: 
DICE
Julkaisija: 
Electronic Arts
Peligenre: 
Räiskintä, Toiminta
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Pelin sisäiset ostokset, Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän Kadoogan kuva
Kadoogan

Bäfä-sarja on mennyt pelkkää alamäkeä kakkosen jälkeen. Onneksi löytyy parempia vaihtoehtoja.

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti
Lainaus Kadoogan

Bäfä-sarja on mennyt pelkkää alamäkeä kakkosen jälkeen. Onneksi löytyy parempia vaihtoehtoja.

Näin BF2:sta koskaan pelanneena, mitä vikaa esim. BF3/4 on siihen verrattuna?

Käyttäjän Pikaskate kuva
Pikaskate
Lainaus PSPiraatti

[quote="Kadoogan"]Bäfä-sarja on mennyt pelkkää alamäkeä kakkosen jälkeen. Onneksi löytyy parempia vaihtoehtoja.[/quote]
Näin BF2:sta koskaan pelanneena, mitä vikaa esim. BF3/4 on siihen verrattuna?

No esimerkiksi pelkkä progress systeemi kusee pelin balanssin, kun muilla on aseita mitkä ovat tehokaampia kuin muilla vain siksi koska he ovat peliä enemmän pelanneet. Kenttien kontakti pisteet ovat tiivistyneet omaan makuuni liikaa, visuaalisesti vaikeampaa tunnistaa vihollisia kaiken muun detailin joukosta ja itse BF2n kanssa kasvaneena musiikit ovat huonontuneet mitä kauemmin on sarja matkaansa tehnyt. Tuntuu nykyisin enemmän että pelaat CoDia kuin 'sotasimulaattoria' jos käy yhtään järkeen mitä koitan selittää kun en ole aikoihin Battlefieldejä pelannut :D

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Nii no kyllä BF2:ssa on unlokkauksen ja massiivisen grindin takana paremmat vehkeet. Kaikkien vehkeiden auki saamiseen menee se 300h+ että eipä tuo mitään uutta ole että enemmän pelanneilla on paremmat lelut. Taitaa monella olla aika kullannu muistot kakkosesta, esim jos oli hyvä helipilotti toisessa tiimissä niin ei se sieltä tullu koko matsin aikana alas ja tappo yksin toisen tiimin niin kauan ku huvitti. Muutenki lentovehkeet oli ihan paskasti balansoitu, ne mapissa olevat iglat oli ihan turhakkeita ja ellei omalla puolella ollu toista punaista paronia niin se oli melkeen aina varma tappio. BF4 omasta mielestä peak battlefieldiä, vanha sota ei kiinnosta joten en 1 ja V juurikaan pelannu ja tätä uusinta en kyllä tule edes alesta hommaan.

Nostoja