Budget Cuts 2: Mission Insolvency / Arvostelut / pelaaja.fi

Budget Cuts 2: Mission Insolvency

16.02.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Ulos virtuaalitodellisuuteen

Neat Corporationin toissa kesänä julkaistu Budget Cuts oli yksi virtuaalitodellisuusalustojen odotetuimmista peleistä. Toimistohiiviskely ei ihan onnistunut täyttämään odotuksia, mutta jatko-osassa lupaillaan paikata edeltäjän puutteita.

Budget Cuts 2 lähtee liikkeelle vauhdilla – kirjaimellisesti, sillä pelaaja on täydessä vauhdissa liikkuvan junan kyydissä. Tuttuun tapaan vastassa on joukko murhanhimoisia vahtirobotteja, joten sopivasti esille jätetyt heittoveitset tulevat tarpeeseen. Peli ei sisällä varsinaista opetusosuutta, vaan tositoimiin joutuu käytännössä heti kättelyssä. Aloitusjakso osoittautuikin yllättävän vaikeaksi, vaikka suurimman osan vihollisista voikin ohittaa, kunhan löytää ratkaisun pulmaan silmiensä edestä. Aloitustason loppupulma on oivallinen osoitus virtuaalitodellisuuspelien mahdollisuuksista, kun pomminpurku päättyy lopulta irti ruuvatun räjähteen hätäiseen heittelyyn ulos junasta.

Mission Insolvency

Merkittävä osa aloitusjakson vaikeudesta on seurausta ohjauksen epävarmuudesta. Robotit voi päihittää heittelemällä veitsiä, tikkoja ja muita irtoesineitä, mutta ainakin alkuperäisillä Vive-ohjaimilla heittojen tähtääminen on aikamoista arpapeliä. Onneksi tilanne paranee pelin edetessä, sillä melko pian käyttöön saa jousen, joka on paljon tarkempi ja ennen kaikkea hauskempi työkalu.

Robotit ovat edelleen yhtä kauhistuttavia vastuksia kuin ennenkin. Paljastumisen jälkeen punaisena loistavan ruudun nähdessään tapaa usein heitellä paniikissa irtotavaraa revolverillaan tähtäilevää roboa kohti. Parempi vaihtoehto olisi toki teleportata pois paikalta tai kyyristyä vaikkapa esteen taakse, mutta hätätilanteet nostattavat usein pulssin ohella myös viihdearvoa. Uutena tuttavuutena vastassa on myös mellakkakilven taakse suojautuvia nopeampia ja älykkäämpiä botteja, joista kertovat säilytyslaatikot saavat varautumaan pahimpaan. Ilmassa lentävät dronet taas ovat hankalampi maali, mutta toisaalta ne voi tuhota vaikka seinään paiskaamalla, jos ne saa näppeihinsä.

Mission Insolvency

Budget Cuts 2:n peliympäristöt tarjoavat paljon vaihtelevampia näkymiä kuin alkuperäisen pelin toimistorakennus. Tie vie toki konttoriinkin, mutta välillä liikutaan edellä mainitun juna-aloituksen ohella esimerkiksi kerrostalojen katoilla. Alueet eivät aina ole ihan järkevästi jäsenneltyjä, sillä seassa on paljon paikkoja, joilla ei oikein ole minkäänlaista merkitystä pelin kannalta. Monipuolisemmat ympäristöt ovat ehdottomasti mielekkäämpiä, mutta suunnittelusta uupuu siitäkin huolimatta visiota.

Myös pelin tasapaino kaipaisi merkittävästi hiomista. Botit ovat murhaavan tehokkaita, ja kuolema koittaa usein yllättäen ja ilman selkeää pakoreittiä. Etenkin pelin loppupuolella vastaan tulee raivostuttavia kohtauksia, jotka saivat minut kertaalleen paiskaamaan VR-visiirin sohvan nurkkaan. Haastavuus on suotavaa mutta ei siksi, että pelin työkalut eivät anna kunnollisia keinoja vihollisten välttelyyn. Voi hyvinkin olla, että olen vain pelannut Budget Cuts 2:ta jotenkin väärin, mutta toisaalta peli sujui loppumetreille saakka sujuvasti samalla tavalla, joten miksi lähestymistapaa olisi tullut muuttaa?

Budget Cuts 2: Mission Insolvency jättää jälkeensä ristiriitaiset fiilikset. Robottien keskellä hiippailu on edelleen jännittävää ja hauskaa. Uudella jousella väijyminen on palkitsevaa, ja harvassa muussa pelissä on tullut rymyttyä lattianrajassa niin uppoutuneena hiiviskelyyn. Toisaalta epätasainen vaikeusaste ja ajoittain päämäärättömän tuntuinen kenttäsuunnittelu tekevät siitä paikoin tuskaisen kokemuksen. Kokonaisuus on positiivinen, mutta varauksella.

7/10

Kehittäjä: 
Neat CorporationFast Travel Games
Julkaisija: 
Neat Corporation
Peligenre: 
hiiviskely
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows