Carrion / Arvostelut / pelaaja.fi

Carrion

3.10.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Carrion-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun 2020 numerossa 214. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Käänteinen kauhu yllättää

Indiejulkaisijana kunnostautunut Devolver Digital kuvailee Carrionia käänteiseksi kauhupeliksi. Puolalaisen Phobia-pikkustudion kehittämä peli on kuitenkin ehtaa metroidvaniaa, onnekseen kuitenkin lajityypin paremmasta päästä.

Carrionissa pelaaja omaksuu lihasta, lonkeroista ja vaihtelevasta määrästä terävähampaisia suita koostuvan hirviön roolin. Tutkimuskeskuksen uumenista heräävä iljettävä möhkäle liikkuu sulavasti hiiren vasemmalla painikkeella ohjaamalla ja syö oikealla suihinsa niin tiedemiehiä kuin aluetta vartioimaan saapuneita sotilaitakin.

Vaikka pelaaja onkin kauhuasetelman valtaapitävä osapuoli, eivät viholliset ole ihan heittopusseja. Vastaan tulee esimerkiksi liekinheittimillä tai voimahaarniskoilla varustautuneita sotilaita, jotka tekevät hirviöstä vauhdilla tavallistakin verisempää mössöä. Niinpä suorien hyökkäyksien sijaan onkin luotettava kauhumonstereilta tuttuun taktiikkavalikoimaan. Kattojen yllä ja lattioiden alla vaaniminen sekä vihollisten nappaaminen vaivihkaa luo peliin todellista käänteisen kauhupelin tuntua.

Carrion -arvostelu

Metroidvanian pelistä tekee tietysti antisankariköntsän kyky oppia uusia kykyjä sulautumalla uuteen biomassaan. Ensiksi tarjolle tulee kyky lingota seittejä, joita voi käyttää vihollisten hillitsemiseen ja vipujen vääntelyyn. Koon kasvaessa hirviö kykenee esimerkiksi syöksymään seinien läpi, kasvattamaan suojaavat piikit, muuntautumaan näkymättömäksi tai sujahtamaan matojen muodossa ahtaiden rakojen läpi. Uudet kyvyt avaavat uusia polkuja aiemmin suljetuilta näyttäneille alueille.

Kykyjä hyödynnetään pulmanratkaisussa nokkelasti. Hirviön kehittyessä osa vanhoista kyvyistä vaihtuu uusiin, mikä rajaa pelaajan käytössä olevia vaihtoehtoja. Eteneminen voikin edellyttää biomassan menettämistä, minkä voi toteuttaa ottamalla vahinkoa vihollisilta tai hylkäämällä osan itsestään sopivasti sijoitettuihin nestekertymiin. Pulmien ratkaiseminen ja pelissä eteneminen vaatiikin sopivasti päänvaivaa ja ennakkosuunnittelua.

Carrion -arvostelu

Carrionin kentät on suunniteltu huolella. Vaikka pelaaja joutuukin palaamaan takaisin aiemmin kalutuille alueille, tuntuu eteneminen koko ajan sujuvalta. Kohtasin vasta ihan loppumetreillä pelin ensimmäisen tilanteen, jossa oikeaa reittiä ei tuntunut löytyvän ja jouduin etsimään loppua tovin aikaa. Lajityypin peleillä on toisinaan taipumus johtaa päättömään haahuiluun, mutta Carrion etenee rönsyistä huolimatta lähes ongelmitta maaliinsa saakka.

Se maali onkin sitten ehkä Carrionin suurin puute. Pelasin pelin läpi yhdeltä istumalta 3–4 tunnissa, eikä peliä jäänyt näkemättä kuin muutaman vapaavalintaisen bonuksen verran. Pelattavaa on siis varsin vähän jopa 20 euron hintaan nähden. Lihamöykyn pelaaminen oli toki mukaansatempaavaa koko pelin ajan, mutta ajallisesti rahalleen ei saa merkittävästi vastinetta, varsinkaan kun Carrion ei tarjoa mitään erityistä syytä uusintakierrokselle.

Carrion on kuitenkin kauttaaltaan viihdyttävä kokemus, kunhan verinen ulkokuori ja kestoon nähden kovahko hinta eivät käännytä pois. Persoonallinen tapaus kannattaa kokea.

8/10

Kehittäjä: 
Phobia Game Studio
Julkaisija: 
Devolver Digital
Peligenre: 
Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja