Command & Conquer: Remastered Collection / Arvostelut / pelaaja.fi

Command & Conquer: Remastered Collection

4.09.2020 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0

Command & Conquer: Remastered Collection -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesän 2020 tuplanumerossa 213.

Hell March soimaan, tiberiumkentät odottavat!

Vanhojen muistelu kokeilemalla ei ole etenkään pc-pelimaailmassa kovinkaan helppoa, sillä monissa tapauksissa vanhoja pelejä ei saa enää toimimaan kunnolla nykylaitteistolla. Ei siis ihme, että vanhojen – ja vähän uudempienkin – klassikoiden remaster- versiot ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Niiden taso on kuitenkin ollut varsin vaihtelevaa, eikä laatua takaa edes klassikkostatus. Tästä ikävänä esimerkkinä toimii Warcraft III: Reforged. Kuinka suoriutuu Command & Conquer, yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista pc-peleistä, jolla on ikää jo neljännesvuosisata?

Vuonna 1995 julkaistu Command & Conquer: Tiberian Dawn loi pohjan nykyisille tosiaikastrategiapeleille. Tekijästudio Westwood oli ottanut ensiaskeleita lajityypissä jo Dyyni-peleillä, mutta C&C:llä se avasi genren entistäkin suuremmalle yleisölle helpommin lähestyttävän pelattavuuden ansiosta. Vuotta myöhemmin julkaistu Command & Conquer: Red Alert kasvatti sarjan suosiota entisestään.

Tiberian Dawn sijoittuu 1990-luvun versioon nykyajasta ja asettaa vastakkain YK:n alaisen monikansallisen GDI-armeijan ja maailmanvalloitusta haikailevan Kanen sekä tämän johtaman The Brotherhood of Nodin joukot. Kumpikin kamppailee arvokkaan tiberium-aineen hallinnasta, ja kummallakin osapuolella on oma kampanjansa ja loppuratkaisunsa. Red Alert puolestaan sijoittuu vaihtoehtoiseen historiaan, jossa Einstein palaa aikakoneella ajassa taaksepäin poistaakseen Hitlerin aikajanalta mutta tulee näin muuttaneeksi historiaa ja aiheuttaa suursodan länsiliittoutuneiden ja Neuvostoliiton välillä.

Peleinä kumpikin on kestänyt aikaa yllättävän hyvin. Tosiaikastrategioiksi ne ovat hyvin suoraviivaisia ja nopeatempoisia mutta nykypäivän valossa tietenkin myös varsin yksinkertaisia. Kaikki pyörii tukikohdan rakentelun, joukkojen tuottamisen ja riittävien resurssien keräämisen ympärillä, mutta tehtävissä on onneksi todella paljon vaihtelua sisällöllisesti, jotta pelaaminen ei ala toistaa itseään liikaa.

Command & Conquer: Remastered Collection -arvostelu

Remastered Collection sisältää Tiberian Dawnin lisäksi lisäosa Covert Opsin sekä Red Alertin kummatkin laajennukset Counterstrike ja The Aftermath. Lisäksi mukana ovat kaikki konsoliversioiden oma tehtävät välivideoineen, joita ei aiemmin tietokoneilla ole nähty. Tehtäviä voi pelata helposti uudelleen tehtävävalikon kautta. Samalla tavoin voi pelata myös vaihtoehtoisia tehtäviä, jotka on kampanjoissa jättänyt pelaamatta.

EA on tarttunut toimeen pelien klassikkotason vaatimalla arvokkuudella. Remasteroinnissa avuksi pyydettiin Petroglyph Games, jonka työntekijöistä ja perustajista moni on jo edesmenneen Westwood Studiosin entisiä työntekijöitä, kuten yksi C&C-sarjan luojista ja kummankin pelin pääohjelmoija Joe Bostic. Myös sarjan hovisäveltäjä Frank Klepacki lähti innolla mukaan vastaamaan remaster-paketin musiikista ja äänistä. Alkuperäistenkään tekijöiden osallistuminen ei automaattisesti takaa lopputuloksen laatua, mutta tässä tapauksessa siitä on selkeästi ollut pelkkää hyötyä.

Kun kyseessä ovat 25 vuotta vanhat pelit, eniten kasvojenkohotusta tarvitsee tietenkin ulkoasu. Nykypäivän standardeilla alkuperäiset näyttävät lähinnä naurettavalta pikselipuurolta. Ulkoasu onkin tehty uusiksi tukemaan natiivia 4K-resoluutiota, joskin koska tahansa voi välilyönnin napautuksella vaihtaa alkuperäiseen ja hämmästellä neljännesvuosisadan takaista peligrafiikkaa. Pelikoodiin itsessään ei ole koskettu lainkaan, mutta käyttöliittymää on muokattu modernimpaan suuntaan. Tekijät halusivat parannella pelin heikointa lenkkiä eli joukkojen reitinhakutekoälyä, mutta huomasivat pian, että sen muokkaaminen rikkoisi monia muita asioita. Pelaajat saavat siis nauttia pelattavuudesta sen alkuperäisessä muodossa kaikkine piirteineen – ja tottua siihen, että yksiköt tarvitsevat jatkuvaa paimennusta hortoillessaan vähän väliä minne sattuu.

Command & Conquer: Remastered Collection -arvostelu

C&C-sarja on tunnettu myös ihmisnäyttelijöillä kuvatusta välivideoista, joiden avulla tarinaa kerrotaan. Ne olivat jo aikanaan tahattoman camp-henkisiä etenkin Red Alertissa, ja aika on vain lisännyt niiden kömpelöä vetovoimaa. Välivideoiden kuvanlaatua on paranneltu tekoälyn avulla, mutta lopputulos vaihtelee. Etenkin Red Alertin videot ovat hyvin suttuisia. Oma lukunsa ovat omana aikanaan näyttävät tietokoneanimaatiot, jotka on jätetty alkuperäiseen muotoonsa ja näyttävät nyt juuri ikäisiltään. Alkuperäinen tunnelma on siis kohdallaan.

Alkuperäisten pelien nykystandardien valossa kankeaa käyttöliittymää on modernisoitu, ja suurin uudistus on komentopalkin jakaminen yksikkö- ja rakennusvalikoihin. Enää ei siis tarvitse rullata läpi pitkää listaa löytääkseen juuri tietyn yksikön tai rakennuksen. Moninpelin osalta käyttöliittymää ei alun perin ollut käytännössä lainkaan, mutta nyt se on lisätty mukaan varustettuna nykyaikaisilla ominaisuuksilla, kuten pikapeleillä, uusinnoilla, omien asetusten otteluilla, leaderboardeilla ja ELO-rankingilla. Käyttöliittymän uudistukset tekevät pelaamisesta paljon helpompaa ja miellyttävämpää alkuperäisiin nähden rikkomatta kuitenkaan pelin luonnetta. Lisäksi pelaaja voi suurimmaksi osaksi itse valita, käyttääkö mieluummin alkuperäisiä asetuksia tai versioita.

Musiikin osalta mukana ovat kaikki alkuperäiset kappaleet, niiden remasteroidut versiot ja 20 uudelleenäänitettyä kappaletta, jotka esittää tunnettu faniyhtye Tiberian Sons Frank Klepackin johdolla. Pelissä käytetyn musiikin voi valita itse, ja kappaleita voi myös kuunnella erikseen jukebox-valikossa.

Eikä tässä vielä kaikki. Remaster-paketin yhteydessä EA julkaisi myös kummankin pelin lähdekoodin vapaasti käytettäväksi. Tämä tarkoittaa laajaa tukea modaamiselle ja fanisisällön tekemiselle. Pelistä löytyy suoraan valikko modien käytölle, ja karttaeditorin lisäksi on mahdollisuus jakaa omia tai ladata suoraan muiden tekemiä karttoja ja tehtäviä.

Command & Conquer: Remastered Collection -arvostelu

Remaster-pakettina Command & Conquer: Remastered Collection on yksinkertaisesti ensiluokkainen. Sen jokaisesta osa-alueesta huokuu rakkaus ja kunnioitus alkuperäisiä pelejä ja niiden mainetta kohtaan. Paketti onkin enemmän Command & Conquer -museo kuin pelkkä remasterointi, sillä mukana on myös paljon pelin tekemisestä kertovaa materiaalia, kuten taidetta ja videoita esimerkiksi välivideoiden kuvauksista.

Command & Conquer ja Red Alert ovat nimiä, joita etenkään pc-pelaamisen historiasta puhuttaessa ei voi ohittaa, joten on hienoa nähdä niiden saaneen arvoisena remasteroinnin. Vanhat fanit pääsevät jälleen kiroilemaan sokeana harhaileville harvester-yksiköille ja uudemmat pelaajat kokemaan, mistä modernit tosiaikastrategiat saivat alkunsa ja miksi vanhat jäärät jaksavat aina vaahdota jostain Kanesta. Ja koko tämä paketti vain 20 euron hintaan ilman mitään maksullista lisäsisältöä tai mikromaksuja.

10/10

Kehittäjä: 
Petroglyph GamesLemon Sky Studios
Julkaisija: 
Electronic Arts
Peligenre: 
Strategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja