Contra: Rogue Corps / Arvostelut / pelaaja.fi

Contra: Rogue Corps

10.01.2020 // Kirjoittanut: Jaakko Herranen
0

Kasariklassikosta Ö-luokan ankeuttajaksi

Konamin Contra-sarja näki päivänvalonsa jo kultaisen 80-luvun loppupuolella. Sittemmin pelejä on tipahdellut enemmän tai vähemmän tasaiseen tahtiin, joskin viime vuosina sarja on elellyt hiljaiseloa. Tuoreen Contra: Rogue Corpsin laadun – tai oikeastaan laaduttomuuden – perusteella sapatti olisi kaikin mokomin saanut jatkua pidempäänkin.

Rogue Corps sijoittuu Contran hämärässä tarinakaanonissa jonnekin SNES-klassikko Contra III: The Alien Warsin jälkimaininkeihin. Näennäiset juonikuviothan ovat toki yhtä tyhjän kanssa, sillä sarjan periaate lienee kaikille selvä: räiskiä kuin viimeistä päivää julmetusti päälle hyökkiviä avaruusmörriköitä. Siinäpä se sitten pähkinänkuoressa onkin.

Contra: Rogue Corps -arvostelu

Valitettavasti Rogue Corpsista on kokonaisuutena karsittu pois oikeastaan kaikki, mikä teki sarjan vanhoista osista timanttisia pelattavia – brutaalia vaikeustasoa lukuun ottamatta. Näkövinkkeli on tätä nykyä yläviistossa ja räiskintä noudattelee todella perinteistä kahden sauvan mekaniikkaa. Jokainen neljästä mukahauskasta hahmosta on varustettu kahdella nopeasti ylikuumenevalla perustussarilla, minkä lisäksi käytössä on vielä pari tujumpaa erikoiskykyä. Ei siis mitään järin omaperäistä auringon alla.

Köörin aseistusta voi päivitellä maastoon ripotellulla sälällä, minkä lisäksi hahmojen elimiä voi tuunata matkan varrella paremmaksi. Koko systeemi on vain turkasen sekava ja jättää oikeastaan alusta saakka kertomatta, onko koko hommassa loppujen lopuksi mitään järkeä. Hahmonkehitys tuntuu kokonaisuutena keinotekoiselta ja väkisin mukaan ympätyltä ominaisuudelta, jossa ei tunnu olevan missään vaiheessa oikein päätä eikä häntää.

Contra: Rogue Corps -arvostelu

Itse peli etenee äärimmäisen ennalta arvattavasti ja aina yksi vihollisilla täytetty huone kerrallaan. Itseään toistavaa konseptia pyritään piristämään satunnaisilla ampumarataosuuksilla ja eeppisiksi tarkoitetuilla pomotaisteluilla. Näistä kumpikin onnistuu lopulta vain turhauttamaan heikon suunnittelunsa vuoksi. Vaikeustasoa on pyritty nostamaan liioiteltujen vihollisaaltojen ohella aikarajoilla, joiden olemassaoloa ei oikeastaan voi selittää millään tavalla järkevästi.

Karu yksinpelikampanja on saanut kylkeensä samalla sohvalla tahkottavan neljän hengen moninpelin. Tämä on kuitenkin jostain käsittämättömästä syystä eroteltu omaksi pelitilakseen, joka ei ole edes käytettävissä heti kättelyssä. Jonkinmoiset kahdeksan osallistujan kilpailulliset verkkokahinatkin ovat mukana, mutta muita innokkaita contrailijoita ei vähemmän yllättäen tullut vastaan reilun viikon kestäneissä testisessioissa – ei yhtään ainokaista. Ehkä tämäkin jo kertoo jotain pelin laadusta.

Contra: Rogue Corps -arvostelu

Ulkoasunsa puolesta Rogue Corps on jämähtänyt jonnekin vuosituhannen vaihteen tienoille, vaikkakin peli tuntuu olevan suoranaisesta kökköydestään jopa jossain määrin ylpeä. Käytännössä kokonaisuus näyttää ja kuulostaa vain karusti vanhentuneelta ilman pienintäkään nostalgian häivähdystä. Taustamusiikkikin tuntuu tyystin unohtuneen jonnekin matkan varrelle, vaikka kunnon heviräime voisi kummasti piristää rempseää meininkiä. Ilmaisena mobiilipelinä Contran paluu saattaisi saada osapuilleen puhtaat paperit, mutta kotikonsoleilla moinen ei vain riitä alkuunkaan.

Contra: Rogue Corps on klassikkosarjan jatkona sen verran puolivillainen tekele, että alkuperäisten fanit sille tuskin lämpiävät. Modernina räiskintänäkään sen olemassaololle ei oikein keksi yhtä ainokaista järkevää syytä. Konami, ryhdistäytyisit jo.

Arvostelu on julkaistu alkujaan marraskuun 2019 Pelaaja-lehdessä numero 205.

3/10

Kehittäjä: 
Toylogic
Julkaisija: 
Konami
Peligenre: 
Räiskintä
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta