Crash Bandicoot 4: It's About Time / Arvostelut / pelaaja.fi

Crash Bandicoot 4: It's About Time

5.12.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2

Crash Bandicoot 4: It's About Time -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden marraskuun 2020 numerossa 216. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kunniakas rysähdys

Crash Bandicoot on käynyt elämänsä varrella läpi monenlaisia vaiheita. Naughty Dogin luomana se lunasti paikan nopeasti tasoloikkaikonien joukossa, minkä jälkeen sitä pyrittiin pitämään tuoreena useammillakin muodonmuutosyrityksillä Vivendin ja Activisionin käsissä. Hankkeet eivät menneet aina täysin putkeen, ja sittemmin Crash olikin lomautettuna lähes vuosikymmenen, sillä aikoinaan niin maineikkaalla nimellä ei ollut selvästi enää vanhaa vetovoimaa.

Vuoden 2017 N. Sane Trilogy -kokoelma oli kuitenkin käännekohta. Kolme alkuperäistä Crash-loikintaa uusinut paketti ratsasti ensisijaisesti nostalgian voimalla mutta toimi myös osoituksena siitä, että pitkän tauon jälkeen vanhassa ja simppelissä Crash-tyylissä on yhä omaa taikaansa. Jännityksellä kelpasikin odottaa seuraavaksi, millä tavoin Activision käyttäisi tilannetta hyväksi. Vastaus on, että ihastuttavan oivallisesti.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time on tunteella tehty rakkaudenosoitus 24-vuotiaalle pelisarjalle. Siinä missä monet muut vähänkään modernimmat Crash-pelit tuntuivat pahimmillaan maineikkaan pelihahmon hyväksikäytöltä, uuden peli into sarjaa kohtaan nousee selvästi esiin. Suorin esimerkki tästä on tunnelmaa merkittävästi luova yleisilme. Se ei ole pelkästään eloisa kaikessa väriloistossaan vaan sovittaa tutut hahmot persoonallisesti ja huolellisesti uuteen yksityiskohtaisempaan aikakauteen. Sarjan pitkäaikaisempia faneja saattaa hieman harmittaa pääpahis Cortexin muuttuminen aina vain koomisemmaksi hahmoksi, mutta kyseinenkin muutos edustaa lähinnä askelta sympaattisuuden suuntaan. Se kuvastaa myös koko pelin takana olevaa intohimoa.

Crash Bandicoot 4: It's About TIme -arvostelu

Määrätietoisuus on sekin näkyvä osa It’s About Timea. Pelin tärkeimmän esikuvan virkaa hoitavat ehdottomasti Naughty Dogin kolme ensimmäistä Crash Bandicoot -seikkailua tiiviillä ja yksinkertaisella kenttärakenteella, mutta niitä ei ole lähdetty jäljittelemään sokeasti. Keskeiseksi malliksi on otettu nimenomaan Crash Bandicoot 2:n tapa tasapainotella vaihtelevuuden ja suoraviivaisuuden välillä. Pelattavien hahmojen peruskyvyt pidetään tarkasti rajattuina, ja vaikka tarjolla onkin välillä lainelautailua ja jääkarhulla ratsastamista, ne eivät ota kenttiä valtaansa Crash 3:n lento-, uinti- ja moottoripyöräosuuksien tapaan.

Crash 4 esittelee toki omia lisäyksiä vanhoihin tuttuihin kenttäsuunnitteluideoihin. Pienimpiä ovat kenttien yksittäiset uudet vaarat, jotka päästävät perusloikinnan ohella juoksemaan hetkellisesti seinillä, keinumaan köysisköysissä sekä liukumaan pitkin oksia ja erilaisia kaiteita. Astetta isompia lisäyksiä ovat tilanteet, jotka on rakennettu sankareiden etsimien kvanttinaamioiden tarjoamien väliaikaisten erikoistaitojen varaan. Niitä ovat painovoiman kääntäminen, suuret ilmalennot mahdollistava tehopyöriminen ja ajan hidastaminen. Ideat ovat juuri sen verran luontevia, etteivät ne vie pelaamista pois tasoloikinnasta mutta tarjoavat silti hyvää ja tarpeellista rytmitystä vaihtelevuudellaan.

Suurempaa pesäeroa Crash-klassikoihin tehdään uusilla pelattavilla hahmoilla. Ensisijaisesti loikkiminen tapahtuu Crashin ja Coco-siskon voimin, mutta matkan varrella ohjaksiin saadaan myös Cortex, Dingodile ja Tawna. Hahmoilla on oma kykyarsenaalinsa ja oma setti niiden varaan rakennettuja kenttiä. Ne eivät vastaa juohevuudessaan sankarikaksikon kenttiä, mutta onneksi pääosa niistä on vapaaehtoisia, joten ne toimivat kohtalaisena tukimateriaalina pääseikkailulle.

Crash Bandicoot 4: It's About TIme -arvostelu

Kenttiin ujutettuja lisätavoitteita on modernisoitu. Vanhat tutut aikahaasteet, piilotetut timantit ja laatikkojahdit ovat yhä mukana, mutta nyt peli haastaa keräämään kentistä mahdollisimman paljon wumpa-hedelmiä ja läpäisemään ne vähillä kuolemilla. Kustakin alueesta on vielä käänteinen versio, joissa lisähaastetta tarjoavat yleisilmettä dramaattisesti muuttavat interaktiiviset grafiikkafiltterit.

Tavoiteuudistukset ovat fiksu lisä, sillä ne auttavat saamaan kentistä kaiken irti rohkaisemalla pelaajaa useampiin läpäisykertoihin. Lisätavoitteet ovat nimenomaan vain lisätavoitteita. Pääseikkailun eteneminen ei pysähdy niiden suorittamiseen, vaan ensisijaisesti niistä palkitaan uusilla päähenkilöille puettavilla asuilla.

Selkeästä intohimosta ja monista fiksuista lisäyksistä huolimatta Crash Bandicoot 4:n pelaaminen ei ole aina puhdasta loikkimisen juhlaa. Kovin hölmösti näyttävä ulkoasu on myös yksi isoimmista ongelmista. Runsaat yksityiskohdat ja tyylikkäitä kuvakulmia tavoitteleva kamera tekevät hallaa pelin luettavuudelle. Viholliset ja laatikot hukkuvat usein turhan helposti ympäristöihin, eikä aina ole selvää, minkä objektien kanssa pelaaja voi vuorovaikuttaa. Kamera aiheutti jatkuvasti ongelmia myös etäisyyksien hahmottamisessa. Yhdessä muutamien arveluttavien fysiikkaratkaisujen kanssa en missään vaiheessa oppinut luottamaan pelatessa omaan lihasmuistiini, vaan jouduin lähestymään jokaista vaaraa ahdistavan ylivarovaisesti.

Crash Bandicoot 4: It's About TIme -arvostelu

Luettavuusongelmaa pahentavat vielä muutamat Crash 4:n perusteelliset ongelmat kenttäsuunnittelussa. Vaarojen läpi juokseminen ei ole aina niin luontevaa kuin toivoisi, sillä peli luottaa useampaankin otteeseen yrityksen ja erehdyksen kautta opittaviin yllätyksiin. Oma lukunsa on vielä Crash 4:n tapa käsitellä salaisuuksia. Esimerkiksi ekstralaatikoita piilotetaan usein epämääräisesti kameran näkökentän ulkopuolelle, mikä tekee niiden jahtaamisesta pidemmän päälle turhauttavaa nysväämistä innostavan aarrejahdin sijaan.

On selvää, että Activision ja Toys for Bob ovat laittaneet paljon peliin tuodakseen maailmaan pitkästä aikaa uuden Crash Bandicootin. It’s About Timea on ilo pelata pitkälti juuri sen takia, että kehittäjillä on ollut selvästi hauskaa ja mielenkiintoisia vapauksia. Monien toteutusratkaisujen takia se ei silti hätyyttele tasoloikkien kirkkainta kärkeä vaan muistuttaa myös hyvän viimeistelytyön merkityksestä.

7/10

Kehittäjä: 
Toys for BobBeenox
Julkaisija: 
Activision
Peligenre: 
Tasohyppely
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu

Kommentit

Käyttäjän Andzerx kuva
Andzerx

Hauska peli, mutta laatikoiden v-mäinen piilottelu ja sisällön tarpeeton kierrätys eivät houkuttaneet yrittämään sadan prosentin läpäisyä.

Käyttäjän Hitman 47 kuva
Hitman 47

Vuoden 2020 paras peli Cocolla ja Crashilla on kiva pelata ❤️