Crucible / Arvostelut / pelaaja.fi

Crucible

11.09.2020 // Kirjoittanut: Antti Voutilainen
0

Crucible-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesän 2020 tuplanumerossa 213 – ennen pelin siirtymistä takaisin suljettuun betaan.

Sankariräiskintöjen väliinputoaja

Relentless Studiosin toukokuun lopussa julkaisemassa Cruciblessa taustatarina on jonninjoutava, sillä ilmaisräiskinnässä keskitytään ihmispelaajien muodostaman kahden joukkueen väliseen kahakointiin. Maineen ja kunnian sijaan sotimisella tavoitellaan kosmeettista ylivoimaa.

Cruciblen keskiössä on sen hahmokirjo. Valittavissa on kymmenen erilaista hahmoa, joilla jokaisella on omat erikoistaitonsa ja -laitteensa. Koukku on siinä, että vahvuudet ovat niin erilaisia, että oma pelityyli on muokattava pelihahmon mukaiseksi. Shakirri sulkee vihollisensa pieneen kupuun, jossa tekee näistä viillokkia. Mendosa sokaisee viholliset valokranaatillaan, ja Toscan kaasupilvi antaa suojaa vetäytymiselle. Menestyminen taistelukentällä edellyttää tilanteen lukemista ja erikoistaitojen oikea- aikaista hyödyntämistä.

Hahmovalinnan jälkeen kirjaimellisesti syöksytään pelikentälle. Keskinäistä paremmuutta selvitetään yksittäisissä otteluissa, joihin osallistuu joko kahdeksan tai 16 pelaajaa pelimuodosta riippuen. Arcademaisessa Harvester Commandissa pelaajien tehtävänä on vallata essence-aineen keräimiä ja lahdata vihollisia. Pisteitä saa vallatuista keräimistä ja tapoista. Hearts of the Hive -pelitilassa nelihenkisen joukkueen tavoite on kerätä kolme Hive-pomovihollisen sydäntä. Satunnaisiin paikkoihin syntyvä pomohirviö on helppo päihittää, mutta haasteena on toinen joukkue, joka mielii samoille apajille.

Crucible -arvostelu

Cruciblen pelitilojen tilanne on tällä hetkellä tosin outo. Kehittäjä on vahvistanut, että Harvester Command poistuu tulevaisuudessa, jolloin kaikki paukut laitetaan Hearts of Hive -pelimuotoon. Aiemmin leikkuriin päätyi jo battleroyalemainen Alpha Hunters -pelimuoto, mikä ei ole juhlava tapa aloittaa uuden räiskintäpelin taival.

Kummassakin nykyisessä pelimuodossa kenttää on kansoitettu tekoälyn ohjastamilla vihollisilla, mutta niiden rooli on muutakin kuin elävöittää peliä. Eliminoiduista vihollisista purkautuvat essence-pallerot ovat kriittisen tärkeitä hahmonkehityksen kannalta, sillä Cruciblessa on ottelukohtainen kokemustasojärjestelmä. Kokemustasojen myötä hahmoista tulee vahvempia ja erikoistaitoja voi käyttää useammin.

Järjestelmä ei ole ongelmaton. Jos kilpailevan tiimin jäsenet ovat parikin tasoa korkeammalla, niiden eliminointi muodostuu miltei mahdottomaksi. Käytännössä ottelut ratkeavat ensimmäisessä tiimien välisessä kahakassa. Se tiimi, joka selviää hengissä ensimmäisestä keskinäisestä taistelusta, voittaa todennäköisesti koko ottelun, sillä kukistetuista pelaajista heruu runsaasti essenceä. Voittajat vahvistuvat entisestään.

Crucible -arvostelu

Hyvää tarkoittava järjestelmä syö nopeasti pelinautinnon. Ottelu voi mennä vihkoon jo siinä, että yksi tiimiläinen tykkää sooloilla ja saa pataansa toistuvasti tai jos yksi jäsenistä ei pelaa vaan seisoo paikallaan. Tiimi on tasan niin vahva kuin sen heikoin jäsen. Omalla huippusuorituksella ei ole merkitystä, jos muut kämmäilevät.

Teknisestä toteutuksesta ei sen sijaan ole motkotettavaa. Peli näyttää hyvältä, ja ruudunpäivitys pysyy tasaisena. Ääninäyttely on ensiluokkaista, mutta harmillisesti hahmojen taustoja syventävät äänitallenteet ovat avattavissa vain pelaamalla.

Pelin ydinongelma on siinä, että siltä puuttuu se suuri houkutin palata pelin ääreen. Esimerkiksi kilpailullista tilaa ei ole, ja pelimuodotkin rajataan tulevaisuudessa vain yhteen. Pelkkä pintakuorrutukseen keskittyminen yhdistettynä turhautumista aiheuttavaan pelimekaniikkaan ajaa väistämättä muiden pelien pariin.

5/10

Kehittäjä: 
Relentless Studio
Julkaisija: 
Amazon Games
Peligenre: 
Räiskintä, Toiminta
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja