Destiny 2: Beyond Light / Arvostelut / pelaaja.fi

Destiny 2: Beyond Light

19.01.2021 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
3

Destiny 2: Beyond Light -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden joulukuun 2020 numerossa 217. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Uusi alkupiste ei ole vailla ongelmia

Beyond Light on monella tapaa Destiny 2:n uusi alkupiste. Sen yhteydessä peli on päivittynyt niin sisällöllisesti kuin teknisestikin uuteen uskoon, ja tarinassa ollaan myös uudenlaisen ajan alussa, johon laajennuksen nimi viittaa. Nyt liikutaan monella tapaa uusilla alueilla.

Pimeys eli Darkness on ollut Destiny-universumissa salaperäinen voima, joka on ollut ikään kuin suuri mörkö kaiken takana ja jota vastaan pelaajien ohjaamat Valon soturit eli guardianit taistelevat. Siitä huolimatta Pimeys on ollut konkreettisesti kovin vähän läsnä, vaikka siihen on viitattu ohimennen siellä sun täällä alkuperäisessä Destinyssa ja jatko-osassa. Tämän vuoden aikana Pimeys on kuitenkin lisännyt läsnäoloaan pelimaailmassa, ja kesällä sen salaperäiset pyramidialukset saapuivat herättämään ihmetystä pelaajien keskuudessa.

Pimeys on vahvasti läsnä Beyond Lightin tarinassa, mutta ehkä vähemmän suorasti kuin monet olisivat kaiken odotuksen jälkeen odottaneet. Laajennuksen päävastustaja ei ole itse Pimeys vaan sen voimia itselleen saanut Fallen-sotalordi Eramis. Hän rakentaa Pimeyden voimilla varustettua armeijaa Jupiterin jäisessä Europa- kuussa, jonne myös pelaajat suuntaavat. Paikalla on vanha Clovis Brayn tutkimuskeskus, jossa exo-robottikehot syntyivät ja jonka salaisuuksiin laajennuksen aikana sukelletaan. Etenkin lorefaneille on luvassa monenlaista informaatioherkkua, ja myös tuttu muukalainen ensimmäisen pelin tarinasta tekee paluun ja ehtii tällä kertaa selittää asioita.

Destiny 2: Beyond Light -arvostelu

Laajennuksen keskeisin koukku on Pimeyden pelaajahahmoille antamat uudet voimat, joita he käyttävät taistelussa Eramista vastaan. Kyseessä on kokonaan uusi supervoimien elementti stasis, jota voi parhaiten kuvata kosmisena jäänä. Joka hahmoluokka saa oman stasis-voimapuun omine erikoiskykyineen ja supervoimineen. Kyseessä on ensimmäinen kerta sitten pelin alun, kun siihen lisätään uusi elementti vanhojen Valon voimien eli arcin, voidin ja solarin rinnalle. Stasis on ensimmäinen uusista Pimeyden voimien muodoista, joita on luvassa jatkossa lisää valikoimaa täydentämään.

Pelillisesti stasis on tietenkin melkoinen uudistus, joka rikkoo vanhojen supervoimien pyhää kolminaisuutta. Stasis-voimat painottuvat vastustajien hidastamiseen ja jäädyttämiseen, ja niitä muokataan eri tavalla kuin Valon voimia. Vaikka mukana on tietenkin paljon uutuudenviehätystä, stasis-voimat on suunniteltu todella hyvin eri hahmoluokille. Kirjoitushetkellä ainoa ongelma on niiden ylivoimaisuus pelaajien välisissä pelimuodoissa, joissa vastustajan hidastaminen ja jäädyttäminen on ylivoimainen etu. Asiaa on kuitenkin jo korjattu hieman ja korjataan varmasti enemmänkin.

Beyond Lightin tarina pyörii siis Pimeyden ympärillä, mutta jotenkin se ei säväytä ihan niin paljon kuin pitäisi. Ehkä suurin pettymys on se, kuinka aiemmin pahuuteen ja suureen tuhoon rinnastetun voiman käyttäminen uutta vihollista vastaan otetaan ikään kuin itsestäänselvyytenä, jota pelaajahahmo – tai juuri kukaan muukaan – ei kyseenalaista lainkaan. Se vesittää asian painoarvoa mutta avaa tietenkin tarinallisia mahdollisuuksia jatkoa ajatellen, kun asiat eivät olekaan niin kuin on luultu. Aiheuttaako Pimeys pahuutta, vai onko se pelkkä väline käyttäjilleen? Edustaako Valo tai sen ihmiskunnalle tuonut Traveller pyyteetöntä hyvyyttä, vai onko silläkin omat tarkoitusperänsä? Asiat eivät enää vaikuta niin mustavalkoisilta kuin ennen, ja oletettavasti näihin kysymyksiin saadaan vastauksia tulevaisuudessa.

Destiny 2: Beyond Light -arvostelu

Pelillisestikään Beyond Light ei ole täysin ongelmaton. Destinyn kaltaisissa peleissä sisällön kierrättämistä ei voi ikinä välttää, mutta etenkin loppupelin sisällön keskittyessä toistaiseksi lähinnä vain Europa-kuuhun sen maisemat ja paikat käyvät nopeasti todella tutuiksi, vaikka ne komeita ovatkin. Ehkä tämä ei häiritse niin paljon niitä, jotka pelaavat hieman verkkaisempaan tahtiin kuin kaltaiseni Destiny-addikti. Lisäksi stasis-voimien avaaminen eri hahmoluokille on melkoisen puuduttava urakka, sillä se tehdään jokaiselle erikseen ja on varsin pitkä sekä itseään toistava suoritus.

Sisällön määrää pelissä on muutenkin vähennetty, sillä Beyond Lightin myötä osa vanhasta on laitettu nyt hyllylle. Siihen kuuluvat Mars, Titan, Io ja Mercury kaikkien sisältöineen. Tilalle on tuotu uutena paikkana Europa ja Maahan sijoittuva, ykköspelistä tuttu Cosmodromen alue, jota tosin vielä ei juuri ole hyödynnetty missään. Syynä hyllytykseen on ollut se, että peli oli tekijöiden mukaan kasvanut liian suureksi hallita ja kehittää. Hyllyttämällä sisältöä peliä voidaan muokata ja laajentaa helpommin, ja vanhaa sisältöä voidaan tuoda myöhemmin takaisin uudistettuna, kun niin halutaan. Valtaosa hyllytetyistä paikoista tuskin herättää suurta menetyksen tunnetta pelaajissa, joskin ainakin itselleni tulee ikävä tiettyjä Marsin sisältöjä. Tämän hetken ongelma vain on se, ettei uutta sisältöä ole vielä tullut tilalle vastaavaa määrää, joten peli tuntuu nyt kutistuneelta. Asia tietenkin muuttuu tulevaisuudessa, kun uutta sisältöä ilmestyy ja peli jälleen kasvaa.

Sama on käynyt myös varusteille. Bungie päätti viimein rajoittaa vanhojen aseiden ja panssareiden voimatasojen nousua niin, että iso osa vanhoista tavaroista ei ole enää käyttökelpoista suurimmassa osassa pelimuotoja. Joitakin tämä harmittaa, itseäni ei. Tietyt vanhat aseet ja panssarit olivat yksinkertaisesti sen verran parempia, että niitä käytettiin aina vain vuodesta toiseen. Nyt monet niistä jäävät hyllylle, ja on pakko löytää uusia tilalle. Uusia varusteita ei tosin ole vielä tullut tilalle yhtä paljon, joten vaihtoehtoja on edelleen varsin vähän, vaikka ne uusia ovatkin.

Beyond Lightin lisäksi pelissä käynnistyi myös uusi kausi. Se tuo tuttuun tapaan mukanaan omat tekemisensä, joita ei ole sidottu laajennukseen ja jotka ovat ilmaisia kaikille pelaajille. Kausi on nimetty Season of the Huntiksi, ja sen myötä eräs taatusti tuttu hahmo Forsaken-laajennuksesta tekee paluun, jota onkin jo odotettu tovi. Kyseinen hahmo opastaa pelaajia taistelussa Xivu Arath -matojumalan korruptoimia vihollisia vastaan erityisen kehitettävän vieheen avulla. Toistaiseksi nämä Wrathborn-jahdit on nopeasti tehty, joten on mielenkiintoista nähdä, tuoko kausi mukanaan uusia jahteja tai jotain muuta aiheeseen liittyvää. Ainakin ne tuovat pientä vaihtelua Beyond Lightin sisältöön verrattuna.

Destiny 2: Beyond Light -arvostelu

Kaiken tämän lisäksi Beyond Lightin yhteydessä peli sai myös teknisen päivityksen, joka muun muassa selkeyttää käyttöliittymää ja vähentää merkittävästi latausaikoja. Pelattavuuden ja käytettävyyden pieniä muutoksia on paljon, ja ne kaikki ovat tehneet pelistä paremman pelata. Tähän lukeutuu myös ilmaisversio New Lightin selkeämpi ja aloittelijaystävällisempi rakenne, jonka ansioista uusien pelaajien on paljon helpompi päästä peliin sisään. Se toimiikin hyvänä ponnahduslautana pelin maailmaan, jos se aikaisemmin tuntui liian sekavalta.

Destinyn kaltaisen pelin uuden sisällön arviointi on aina haastavaa, sillä sitä harvoin julkaistaan suurta määrää yhdellä kertaa. Beyond Lightin julkaisusta on kirjoitushetkellä kulunut muutama viikko, ja uutta sisältöä avautuu edelleen pikkuhiljaa. Esimerkiksi uuden raid-tehtävän ensimmäinen läpäisy avasi kaikille pelaajille uutta pelattavaa ja tekemistä, koska ne on sidottu pelimaailman tapahtumiin. Tällainen tekee pelimaailmasta elävän tuntuisen, ja pelaajien pitää palata peliin viikko toisensa perään nähdäkseen, mitä uutta on luvassa. Toisaalta se tekee pelistä enemmänkin harrastuksen kuin satunnaista viihdettä.

Pienistä vioistaan huolimatta Beyond Light on jo nyt mielenkiintoinen aloituspiste tulevien vuosien tarinoille. Sen yhteydessä tulleet muutokset siivoavat pelin jo varsin pitkää historiaa niin, että se avaa ovet uudistuksille ja uudelle sisällölle. Se ei silti keksi pyörää kokonaan uusiksi tai riko sitä, mikä toimii, joten pohjimmiltaan Destiny on edelleen Destiny vaikka Pimeydellä voitelisi.

8/10

Kehittäjä: 
Bungie
Julkaisija: 
Bungie
Peligenre: 
Räiskintä, Toiminta
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows, Google Stadia
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän N0b0 kuva
N0b0

Destiny 2 beyond light on ok lisäosa, mutta jäätävän ylihintainen.
Vaikka Europa ja tarina ovat tässä lisärissä ihan hyvät, niin tekee peli monta virhettä. Sunsetting tuotiin peliin todella huonosti ja Bungie iski tämän liian moneen aseeseen kerralla. Jos sunsettingin idea oli että voivat tuoda uusia "hulluja" aseita helpommin ilman että ne dominoivat kauan, niin missä nämä aseet ovat? Armoreiden sunsettingissa ei ole mitään järkeä. Vaan esim nyt season 12 Iron bannerissa tuotiin shadowkeepin armori takaisin, JUURI kun se oli sunsetannut.

Stasis tekee pvp pelaamattomaksi, mutta pve:ssa se on oikein loistava.
Endgeamia ei vieläkään saatu missä voisi testata omaa buildia (muutakuin grandmaster nf). Deep Stone raidi on hauska ja lootti on hyvä, mutta haastavuus on siinäkin kaukana.

Lore on laajenukksessa loistava.

Omasta mielestä Destiny otti askeleita eteenpäin, mutta enemmän taaksepäin.
PVP puoli on jätetty aivan vaille uudistuksia ja patcheja vaikka luvattiin aikoja sitten että keskistyvät siihen enemmän. Anticheat on olematon ja se näkyy pelissä.
Hyviä muutoksia tulossa Season 13, mutta itse henkilökohtaisesti haluan nähdä uusia tavaroita/aseita , enkä destiny 1 tuotuja.

Itse antaisin koko pelille tällä hetkellä arvosanaksi 6/10

Haluan uskoa tähän pelisarjaan, mutta se käy joka vuosi vaikeammaksi.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Ei mennyt Bungielta ihan sunsettingin markkinointi ja toteutus putkeen. Omalla kohdalla kävi niin, että lisärin myötä käytännössä koko peliporukka lopetti ja nyt on hyvin vaikea löytää itsekkään motivaatiota jatkaa... muuta kuin se, että maksoin jo vuoden season passit ennakkoon.

Arvosanaa en osaa kyllä millään tälle antaa, mutta ei tämä hyvä suunta ole ja tällä hetkellä päällimmäinen fiilis on vain se, että olisinpa jättänyt sen Deluxe Editionin ostamatta, että voisin vain hyvillä mielin lopettaa pelin tähän. Bungie petti kyllä todella pahasti tämän kohdalla, vaikka alkuun olin sunsettingin suhteen ihan ymmärtäväinen.

Miinukset:
- Strikeistä käytännössä huonoimmat jäljellä
- Crucible aikalailla pelikelvotonta Stasis-sekoilua. PVP:n olisi tällä panostuksen määrällä voinut ihan hyvin pistää Content Vaultiin ja kaipaamaan olisivat jääneet lähinnä huijarit.
- Uusi Gambit tekee matseista lyhyempiä, mutta edelleen... kuka tätä jaksaa pelata enemmän kuin on ehdoton pakko?
- Aseiden sunsettingin melkein hyväksyn, koska viime aikoina olen muutenkin siirtynyt pitkälti käyttämään kauden uusia aseita. Nyt on sentään helppo valita mitkä aseet ylipursuvasta vaultista voi pistää huoletta lihoiksi...
- ...mutta miksi myös armorit? Aseissa on sentään jotain persoonallisuutta, joka kannustaa vaihtamaan, mutta armori on käytännössä hahmon leveli ja statsit. Kuvittele MMO, joka vuoden välein pudottaa sinut max-leveliltä 5 pykälää alaspäin ja pakottaa grindaamaan ne uudestaan. Hauskaako?
- Armorien masterworking vaivalla grindatuilla materiaaleilla on turhaa lystiä, koska vuoden päästä paraskin pelti on pelkkää romua. Itse katson, että masterworking on mekaniikkana tällä hetkellä rikki, kunnes Bungie keksii miten siitä tehdään jälleen jollain tasolla palkitsevaa.
- Ylipäätään koko pelaaminen on tällä hetkellä masentavaa ja peli tuntuu tyhjältä. Yritettiinhän tämä tyhjentyminen kirjoittaa osaksi tarinaa, mutta totetutuksessa epäonnistuttiin pahasti. Peli ei tunnu siltä, että tässä on koettu juuri katastrofaalinen aurinkokuntaa muokannut eventti, vaan se tuntuu juuri siltä mitä se onkin, eli että pelistä on juuri leikattu valtava määrä sisältöä ja sen jättämät aukot ammottaa tyhjyyttään.
- Lisärin tarina oli yhtä tyhjän kanssa. Sellainen Nascar-rata, jossa on pari käännöstä ja sitten palataan takaisin siihen mistä lähdettiinkin. Ei pedannut tulevaa millään merkityksellisellä tavalla, vaikka piti olla uuden tarinakaaren alkusysäys.

Plussat:
- Lisärin lore oli hyvää
- Stasis on PVE:ssä ihan hauskaa

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Saakohan Destiny missään muussa lehdessä maailmalla töllaista palstatilaa?

Nostoja