Doom Eternal: The Ancient Gods - Part 1 & 2 / Arvostelut / pelaaja.fi

Doom Eternal: The Ancient Gods - Part 1 & 2

4.06.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
2

Doom Eternal: The Ancient Gods - Part 1 & 2 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden toukokuun 2021 numerossa 222. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Heikkoja jumalia

Vuonna 2016 ilmestynyt Doom oli erinomainen peli, ehkä vuoden paras. Doom Eternal ei ollut, sillä kehitystiimi tuntui oppineen vuoden 2016 Doomista väärät läksyt. Jatko-osa sisälsi vähemmän sitä hillittömän hauskaa ja aktiivista tykitystä, josta Doom sai niin paljon kehuja. Sen sijaan siihen tungettiin kehnoa tarinaa, turhan monimutkaisia mekanismeja ja liiallista kikkailua. Historia toistaa itseään, sillä Doom Eternalin lisäsisältöjä varten kehitystiimi kävi pari kertaa lisää väärien oppituntien iltakoulussa.

The Ancient Gods on kaksiosainen pläjäys, joka sijoittuu Doom Eternalin loppuhuipennuksen jälkeiseen aikaan. Emopelin läpäisy ei ole mikään vaatimus, sillä lisäsisältöjen kimppuun voi hypätä suoraan pelin päävalikosta. Mukaan saa kaikki alkuperäisen pelin aseet, modit ja muut työkalut lukuun ottamatta eeppistä taikamiekkaa, joka tuhoutui Eternalin lopputaistelussa.

Doom Eternal: The Ancient Gods - Part 1 & 2 -arvostelu

Peruspelin läpäisy silti kannattaa, sillä The Ancient Gods on suunniteltu sille porukalle, joka on tahkonnut Eternalia sen julkaisusta lähtien korkeimmilla vaikeustasoilla. Ensimmäisen osan vaikeustaso on suorastaan naurettava, ja kehitystiimi on myöntänyt itsekin jälkikäteen, että överiksi meni.

Part Twossa vaikeustasoa väännettiin alaspäin, mutta vaikka se on selvästi helpompi kuin edeltäjänsä, se on silti Eternalin vaikeimpien osien tasoa. Olin hyvin iloinen siitä, että pelasin lämmittelynä Eternalin uusiksi läpi vuoden tauon jälkeen, sillä lisäosat olisivat johtaneet monitorin heittämiseen ikkunasta alta aikayksikön. Nytkin verenpaine kohosi epäterveellisiin lukemiin.

The Ancient Godsin uudet viholliset ovat toinen hyvä esimerkki siitä, miten Doomin oppitunnit ymmärrettiin väärin. Pelaajat pitivät siitä, että koko asearsenaalille oli käyttöä, joten Eternalin suuremmat demonit oli varustettu heikoilla kohdilla, jotka pystyi tietyillä aseilla tuhoamaan kertalaakista. The Ancient Gods heittää mukaan uusia vihollisia, joita ei voi teoriassakaan tuhota kuin tietyillä aseilla. Todella tympeästi nämä uudet viholliset ovat vain pieniä grafiikkamuunnoksia vanhoista vihollisista, mutta nyt esimerkiksi Stone Impin kivinen ulkokuori suojelee sitä kaikilta muilta aseilta paitsi pumppuhaulikon automaattitulelta. Tämä sotii suoraan alkuperäisen Doomin vapautta vastaan, ja vaikka näitä pakkotapettavia vihollisia ei olekaan vastassa aivan joka taistelussa, liian usein kuitenkin.

Doom Eternal: The Ancient Gods - Part 1 & 2 -arvostelu

Toivoin The Ancient Godsilta paljon. Doom Eternal tuntui pienoiselta pettymykseltä, joten lisäosat olisivat voineet korjata kurssia alkuperäisen suuntaan, mutta toisin kävi. The Ancient Gods ottaa askeleita vielä kauemmas toiseen suuntaan. Edes Eternalin superfanit eivät ole olleet lisäsisällöistä täysin innoissaan, enkä ihmettele. Vaikka sen suunta miellyttäisi, rosoinen kenttäsuunnittelu, historian tympeimpiin kuuluvat pomotaistelut ja miltei totaalinen uusien aseiden ja lelujen puute ovat miinuksia.

Lopputuloksena on paketti, jota kehtaa suositella korkeintaan Eternalin superfaneille ja heillekin pienin varauksin. Ei voi kuin toivoa, että seuraava Doom palaa takaisin juurilleen.

5/10

Kehittäjä: 
ID Software
Julkaisija: 
Bethesda Softworks
Peligenre: 
Räiskintä, Toiminta
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows, Google Stadia
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock

Itselle tuo eka lisäri on kyllä paras yksinpeli räiske aikoihin. Paljon parempi kuin pääpeli tai 2016. Kerrankin sai jopa vähän yrittää pelatessaan, harvinaista herkkua vuoden 2021 tripla a julkaisuille.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro

Joo en kyllä pysty käsittää miten voi olla niin eri mieltä Eternalista sekä lisäreistä. Eternal on omasta mielestä yksi parhaista peleistä ikinä, vaikein vaikeustaso tarjosi kerrankin haastetta ja laajennetut mekaniikat toivat peliin kivaa hektisyyttä ja meininkiä, mikä mielestäni on Doomin ydin.

Lisäreistä pelasin toistaiseksi vain kaksi ekaa tehtävää, mutta päätin jäädä odottelemaan PS5 upgradea ennen kuin jatkan loppuun. Noiden parin ekan tehtävän aikana tuli tosiaan vastaan vihollisia, jotka vaativat tietyn aseen ja modin käyttöä, ja tämä oli jälleen erittäin hyvä uudistus omaan makuun, koska en käyttänyt kyseistä modia koko Eternalin kamppanjan aikana kertaakaan. Uskon että dev tiimi näki datasta tämän olleen yleinenkin ilmiö ja päättivät pakottaa pelaajille aseen käyttöä. Ymmärrän että ratkaisu ei kaikkien makuun ole, mutta omasta mielestä on hyvä että eri modien käyttöä ajetaan vaikkakin sitten pakotetusti, näin tulee mukavaa vaihtelua peliin ja pääsee kokemaan ja käyttämään koko arsenaalia hyödyksi. Tollainen pakottaminen vielä kun nopeasti johtaa siihen että ei mene kauaakaan ennen kuin pelaaja jo tottuu modin käyttöön ja oppii sen vahvuudet ja alkaa sitten käyttämään ns omasta halustaan modia.

Enkä ymmärrä kyllä ollenkaan tarinankaan kritisointia, se jatkaa täysin samalla 2016 version kieli poskella linjalla ja onnistuu juuri hölmöllä mahtipontisella hell-scifi teemallaan mielestäni tarinana paljon paremmin kuin 95% väkisin väännetyistä videopelien tarinoista. Itse asiassa ei tule montaakaan videopeliä mieleen missä olisi mielestäni parempi tarina kuin näissä 2016 jälkeen julkaistuissa Doomeissa.

Nostoja