Dungeon Encounters / Arvostelut / pelaaja.fi

Dungeon Encounters

7.01.2022 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Dungeon Encounters -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden joulukuun numerossa 228. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Syvyyksien sulosävelet

Syksy osoittautui yllättäväksi ajaksi japanilaisten roolipelien ystäville, kun ilman kummempia ennakkovaroituksia Square Enix toi saataville peräti kaksi uutta genreen kuuluvaa pienen budjetin peliä. Yksi oli viereisellä sivulla tarkasteltu Voice of Cards ja toinen puolestaan Dungeon Encounters, joka sujahtaa heittämällä suurjulkaisijan viime vuosien kiinnostavimpien pelien joukkoon.

Dungeon Encounters hämmentää usealla tavalla jo ennen kuin peliä ehtii kunnolla edes aloittamaan. Ensinnäkin se on yli kymmeneen vuoteen ensimmäinen uusi ohjaustyö kehittäjäveteraani Hiroyuki Itolta, jonka johdolla ovat saaneet syntynsä sellaiset klassikot kuin Final Fantasy VI, Final Fantasy IX ja Final Fantasy XII. Toisekseen sukanvarsibudjetti on kulutettu niin tarkkaan ja keskitetysti, että peli muistuttaa ulkoisesti enemmän keskeneräistä prototyyppiä kuin valmista kaupallista tuotetta.

Dungeon Encounters -arvostelu

Karun yksinkertainen nimi kertoo yllättävän paljon. Kyseessä on luolastoseikkailupeli, jossa ytimen muodostavat erilaiset kohtaamiset taisteluista muihin yllätyksiin. Mitään ylimääräistä ei yritetä. Dungeon Encountersin ulkoasu ja tarina voisivat olla helposti jotain näyttävämpää ja monimutkaisempaa, mutta se olisi turhaa, sillä todellinen lumo piilee pinnan alla, suunnittelutyön kauneudessa.

Pelaajan päällimmäisenä tavoitteena on kartoittaa sadasta kerroksesta koostuva taianomainen labyrintti kulkemalla alkupisteestä aina pohjakerrokseen asti. Koko matkan ajan luolasto kuvataan sanaristikkomaisella ruudukolla, jossa erilaiset tapahtumat ilmenevät vaihtelevina kirjain- ja numeroyhdistelminä. Pelkistetty ja vähäeleinen ulkoasu vaatii ehdottomasti sulattelua, mutta sen selkeyden ansiosta alueiden tutkimisessa korostuu pelaajan päättelykyvyn ja oppien varassa tapahtuva päätöksien tekeminen.

Taisteleminen on sekin hauska keitos, jossa yksinkertaisten osasten luovalla käytöllä saadaan paljon aikaan. Aseet ja panssarit kertovat prikulleen, miten paljon vahinkoa ne tekevät tai estävät, jolloin yksittäisten käskyjen merkitys kasvaa vuoropohjaisissa yhteenotoissa. Satunnaisuus on lähinnä vapaaehtoinen asia, jonka pelaaja voi valjastaa käyttöönsä suurten onnistumisten toivossa, mutta silloin tulevat mahdolliseksi myös katkerat epäonnistumiset.

Dungeon Encounters -arvostelu

Epäonnistumisiin tulee ehdottomasti varautua. Mikäli seikkailemassa oleva neljän hahmon poppoo kuolee, täytyy reservistä löytyä ainakin yksi pelastusoperaatioon lähtevä varahahmo, tai pelikerta voi tyssätä kylmästi siihen. Uusia hahmoja löytyy ympäri luolastoa vaeltelemasta ja pulasta, mutta niiden siirtäminen paikasta toiseen vaatii usein ylimääräistä työtä, joka vie aikaa puhtaalta etenemiseltä. Hahmojen kanssa säätäminen on välillä turhauttavampaa kuin tarvitsisi, mutta se myös korostaa, että epäonnistuminen on oikeasti harmittava asia.

Kaiken hehkutuksen jälkeen täytyykin alleviivata, ettei Dungeon Encounters ole tehty todellakaan kaikille. Jos riisuttu ulkoasu ja lähes olematon tarina epäilyttävät vähänkään kiehtomisen sijaan, voi se olla jo merkki, ettei peli ole sinulle. Nautinto perustuu vahvasti yksinkertaisten mutta luovien mekaniikkojen kautta elettäviin kokemuksiin, joihin kuuluvat myös pelaajan virhearvioinneista aiheutuvat tuskanhetket. Dungeon Encounters on runoutta, jota sanojen ja välkkeen sijaan kerrotaan pelisuunnittelun kautta.

8/10

Kehittäjä: 
Square Enix
Julkaisija: 
Square Enix
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja