Encased / Arvostelut / pelaaja.fi

Encased

5.12.2021 // Kirjoittanut: Janne Pyykkönen
0

Encased-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden marraskuun numerossa 227. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Pullotettua laskeumaa

Encased on olemassa tasan yhdestä syystä. Vuonna 1997 ilmestyi Fallout-niminen roolipeli, johon hurahtaessaan monet pelaajat eivät enää koskaan tahtoneet maistella muuta. Oli pakko saada lisää maailmanlopun tunnelmia, kyynistä mutta humoristista ihmiskuvaa, isometristä seikkailua ja vuoropohjaista taistelua. Bethesdan myöhemmät näkemykset Fallout-sarjasta eivät tyydytä tätä väkeä, koska se on kuin vertaisi kokolihamakkaraa ja vegenakkia. Ne näyttävät samalta ja voivat olla kumpikin hyviä, mutta eihän niillä yhteistä lopuksi ole pinnan alla. Pietarilaisen Dark Crystal Gamesin Encased on sen sijaan niin ehtaa originaali-Falloutia, että säteilymittari alkaa laukata kuin Tšernobylissa.

Encased erottautuu esikuvastaan vahvimmin maailmallaan ja taustatarinallaan. Siinä missä Falloutit nojaavat idealisoidun amerikkalaisuuden satiiriin ja ydinsodan polttamaan maailmaan, Encased lähtee maailmanrauhasta ja venäläisestä scifistä. Pohjalla on Strugatskin veljesten legendaarinen romaani Stalker: Huviretki tienpientareelle. Tässä maailmassa eletään 1970-lukua, ja autiomaasta on löytynyt valtava voimakenttä, jota kutsutaan Kuvuksi. Se on täynnä esi-isiksi kutsutun hyperkehittyneen sivilisaation käsittämättömiä jätöksiä, joiden tutkiminen ajaa ihmiskuntaa kohti tieteellistä utopiaa. Ongelma on, että kupu päästää elottomat tavarat ulos, mutta se pitää kaiken elollisen sisällään pysyvästi. Suurvallat löytävät uhkaavan mysteerin edessä yhteisen sävelen, ja niinpä noin 30 000 vapaaehtoisen joukko perustaa Kuvun sisälle monikulttuurisen minisivilisaation, ja sieltä löytyvien esineiden tutkimista johtaa CRONUS-yhtiö.

Kun peli alkaa, pelaajan hahmo on yksi kupuun ensi kertaa saapuvista uusista CRONUS-työntekijöistä. Valitettavasti ensimmäinen työtehtävä lähtee täysin käsistä. Pyörteeksi kutsuttu mysteeriartefakti käynnistää kuvun sisällä pienoiskokoisen maailmanlopun, joka muuntaa vaarallisen mutta juuri ja juuri aisoissa pysyvän alueen hengenvaaralliseksi autiomaaksi, jota asuttavat kävelevät ruumiit, kyborgieläimet ja raivohullujen jengit. Hupsista! Ehkä ydinsota olisikin ollut se lempeämpi vaihtoehto. Falloutinsa pelanneet tietävät, että sitten aletaan tietysti ravata ympäri autiomaata eri ryhmittymien tehtäviä suorittaen. Kehittäjät käsittelevät tarinaansa äärimmäisellä vakavuudella, joten valtavasti politikointia, taustatietoa ja hidasta pohdiskelua sisältävä käsikirjoitus ei sovi hätäisille. Esikuvaan verrattuna sävy on selkeästi kuivempi.

Encased-arvostelu

Falloutin tapaan keskiössä on pelaajan itse luoma päähahmo, jonka seuraan lyöttäytyy pieni joukko apureita. Hahmonluonti onkin tarinan tapaan Encasedin vahvoja puolia, ja pelaaja voi valita pelityylinsä todella vapaasti. On helppoa olla lipevä keskitason pomo, vankina kupuun kuljetettu rikollinen tai keksijä-tieteilijä. Jopa täydellisen väkivallaton läpipeluu onnistuu diplomatian ja jopa liiankin tehokkaan hiiviskelyn avulla. Luontevinta on luoda jonkinlainen yleisosaaja, joka hallitsee taistelun ohessa paljon muuta, mutta peli on ihastuttavan valmis antamaan tilaisuuden erikoistumiseen.

Pelaamisen vapaudessa auttaa se, että myös vaikeustason valinta on esimerkillisen laaja. Classic on haastava taktinen kokemus ja samalla selviytymispeli, jossa on kytättävä juoma- ja ruokatasoja. Siitä ylöspäin on sadistinen Tactics, ja helpompaan suuntaan löytyvät selviämispuolta karsiva Journey ja tarinakokemus Story. Pelitilat avaavat ulkoisesti hardcore-roolipeliltä näyttävän Encasedin paljon suuremmalle yleisölle kuin luulisi.

Kaikille muille paitsi ninjapasifisteille taistelu on tärkeä osa kokemusta, ja se on pätevää muttei loistavaa. Esi-isiltä nyysityn teknologian ansiosta tappomenetelmiä on kiitettävä määrä automaattiaseista ansoihin ja lasereista psyykkisiin voimiin. Vuoropohjainen mättö ei tarjoa kovin kummoisia taktisia vaihtoehtoja lukuun ottamatta sitä, mihin hyökkäyksiin pelaaja käyttää vähäiset toimintapisteensä. Taistelu on siksi melko yllätyksetöntä ja animoitu ärsyttävän hitaasti. Niinpä erityisesti isoimmissa tappeluissa ehtii pahimmillaan päästä tylsistymään. On kuitenkin pakko pitää siitä, kuinka tehokkaita erikoistuneista tappokoneista voi tehdä hyvän hahmonluonnin ja hahmonkehityksen ansiosta. On mahdollista luoda jopa postapokalyptisen animen nyrkkilegenda, Fist of the North Starin Kenshiro, jonka erikoisisku "You Are Already Dead"” on turpaanleivonnan ylimmäinen kyky.

Encased-arvostelu

Kestoltaan noin 30–40 tunnin mittainen Encased on tällaisten roolipelien mittaluokassa riittoisa muttei missään nimessä pitkitetty tapaus. Sen pidemmälle kokemusta ei olisikaan kannattanut venyttää, sillä tämä on hyvä muttei erinomainen peli, jonka heikot puolet ovat hyvin selkeästi esillä. Maailman kiinnostavuus on toki ykkösluokkaa, mutta tarjolla on esimerkiksi useita kovin tylsiä tehtäviä, jotka on nähty lukemattomissa vastaavissa peleissä. Pelin tuntuu myös roikkuvan liiaksi Falloutin perinteissä, vaikka se voisi revitellä kiinnostavammin. Paljon tilaa uhrataan esimerkiksi perinteiselle power armor -haarniskalle, jonka käytölle on jopa oma kykypuu. Olisiko näin erikoisessa maailmassa voinut kuitenkin keksiä sen tilalle jotain, mitä ei ole nähty jo tusinassa seikkailussa? Upean maailman kiehtovuutta nakertaa sekin, että tiimin koko ja budjetti ovat tulleet vastaan, ja alueet saattavat tuntua liian tyhjiltä tai elottomilta.

Ongelmia on myös pelihahmojen kykyjen tasapainotuksessa. Pelihahmojen kyvykkyydessä on valtavia eroja, sillä esimerkiksi monet lisäkyvyt ovat joko supervahvoja tai täysin hyödyttömiä, eikä käyttöliittymä kerro kaikkea tarpeellista selkeästi. Se muuntaa heikkoudeksi vahvan hahmonluonnin, sillä jos luomisruutua ei tuijota aluksi todella tarkkaan, itsensä voi sössiä koko läpipeluun ajaksi. Erot eivät ole pieniä, sillä optimoitu hahmo saattaa nousta kokemustasoissakin puolet nopeammin.

Nitkutuksestani huolimatta ei pidä tulla liian negatiivisiin tunnelmiin. Kyllä, Encased on turhankin tiukasti esikuvansa lumoissa, ja kyllä, siinä on tasapaino- ja sisältöongelmia. Se on kuitenkin myös vain kolmenkympin hintainen laaturoolipeli, jossa on todella uniikki tarina, valtavasti pelityylin vapautta ja ihmeen näyttävät tuotantoarvot. Retrompaa ropetusta arvostavien kannattaa siis todellakin napata yksisuuntainen matkalippu Kuvun syövereihin.

7/10

Kehittäjä: 
Dark Crystal Games
Julkaisija: 
Prime Matter
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows

Nostoja