F1 2020 / Arvostelut / pelaaja.fi

F1 2020

12.10.2020 // Kirjoittanut: Aake Kinnunen
1

F1 2020 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun 2020 numerossa 214. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Suorituskyvyn huipulla

Urheilupelit ovat kärsineet videopeleistä ehkä eniten kuluvan vuoden tapahtumista. Kun urheilusarjoja ei ole pelattu, pidetty tai kisattu, ei pelintekijöilläkään ole ollut selkeää rutiinia, jonka pohjalta rakentaa uuden kauden pelaaja- ja kuljettajatietoja. Samalla on varmasti ollut vaikea hakea pelaajien kiinnostusta urheilusarjoihin, joissa ei ole juurikaan tapahtunut mitään.

Formula 1 -kausi sentään saatiin käynnistettyä heinäkuun alkupäivinä kauden peruunnuttua vain muutamia tunteja ennen Australian osakilpailun ensimmäisiä harjoituksia maaliskuussa. Vaikka todellinen kausi muodostuu jatkuvasti elävine kisakalentereineen ja ratavaihtoehtoineen sekä mielenkiintoiseksi että poikkeukselliseksi, muutokset eivät juuri näy F1 2020:ssä. Kyseessä on peli siitä, mitä piti olla – eräänlainen kurkistus rinnakkaistodellisuuden normaaliin vuoteen 2020.

Samalla brittistudio on onnistunut loihtimaan parhaan F1-pelinsä tähän mennessä. Viiden vuoden ajan hiottu paketti näyttäytyy vihdoin määrätietoisena kehitystyönä. Viime vuonna mukaan saatu F2-sarja palvelee erityisesti tämän vuoden suurta uudistusta eli My Team -ominaisuutta, jossa pelaaja voi vihdoin ja viimein luoda oman tallinsa lähtöruudukon lisätäytteeksi. Vaikka F2:t ovat edelleen mukana koko kauden mitalla, tulee sarjan varsinainen hyöty kuljettajamarkkinoiden elävöittämisestä.

F1 2020 -arvostelu

My Teamissa pelaaja luo oman tallinsa aina sponsorivalinnoista ja moottorisopimuksista alkaen. Peruspilarit ovat tutut muun muassa Motorsport Managerista, eli paremmat osat ja kuljettajat maksavat enemmän ja paremmat sponsorit vaativat enemmän. Ensimmäisenä vuonna täytyy tyytyä tulevaisuuden lupaukseen F2-sarjasta, ja myöhemmin voi vokotella F1-sarjan tuttuja nimiä.

Kauden päätteeksi rumba aloitetaan alusta uusilla säännöillä, ja kuljettajamarkkinat käyvät kuumina. Varsinaisen palkkatoiveen lisäksi kuljettajilla on vaatimuksia esimerkiksi tallin markkinointiosaston, insinöörien ja kuljettajakoulutuksen tasosta, joten Lewis Hamilton ei suostu tulemaan tulokastallin riviin, vaikka shekkivihko kantaisi.

Kauden aikana My Teamissa täytetään kalenteria järjestämällä sponsoritapahtumia, hoitamalla PR-työtä ja ylläpitämällä varsinkin kehitysosastojen mielialaa jännittävillä työhyvinvointipäivillä. Omalle kuljettajahahmolle voi ostaa vaikkapa ministeriötasoista esiintymiskoulutusta, jotta kevyesti parannelluissa haastattelutilanteissa voi vastata aiempaa fiksummin. Tallin eri osastoja kehittämällä komponenttien kehitys tehostuu, markkinointi tuo parempia sponsoritarroja tarjolle ja kakkoskuskin piilevät kyvyt pääsevät esiin.

Kehityshankkeet voivat myös mennä mönkään, autojen osat kuluvat kauden aikana, ja osa tutuista kuljettajista jää eläkkeelle kauden päätteeksi. Codemasters on saanut maustettua kauden kulumisesta kohtuullista hupia, vaikka muuttujia ja sattumuksia voisi olla enemmänkin juuri MM:n tapaan. Ainakin vanhat legendahaasteet on upotettu myös My Team -kauteen hauskoiksi vapaaehtoisiksi välipaloiksi hiukan Gran Turismo 4:n Coffee Break -haasteiden tapaan.

F1 2020 -arvostelu

Loistavan My Team -ominaisuuden lisäksi F1 2020 on uudistunut sangen maltillisesti. Graafisesti uutta on päivitetty puiden mallinnus, joka vaikuttaa erityisesti Monzan ja Span kaltaisilla vehreillä radoilla. Äänipuolella tarjolla on karkkipussihenkinen tv-miksaus, joka muistuttaa enemmän televisiokatsojien kokemusta F1-kisoista. Tuttuja ihmisanimaatioita on piristetty hiukan, mutta Codemastersin ihmishahmot tuntuvat edelleen karanneen huonosta vahagalleriasta. Graafisesti tv-lähetystunnelmaa on haettu Amazon Web Services (AWS) -tietoruuduilla esimerkiksi varikkoikkunoista eri strategioilla.

Ajomallinnuksessa Codemasters on puuttunut renkaan ja vanteen inertiaan, mikä tarkoittaa parempaa ja loogisempaa pitoa ilman F1 2019:ää vaivannutta sivuttaissuuntaista rauhattomuutta. Peliohjaimella ajellessa kannattaa kuitenkin olla itselleen armollinen luistoneston kanssa, sillä sopivan haasteen ja hermojen säästämisen tasapainoilu vaatii eri asetuksen käyttöä eri tilanteissa. Aloitteleville F1-kuljettajille löytyy uusi kasuaalitila, joka päästää kisaamaan matalammalla aloituskynnyksellä ja sopinee erityisesti uuden jaetun ruudun tilan sohvasessioihin.

Kuljettaja voi helpottaa työurakkaansa jättämällä esimerkiksi polttoaineseoksen, ERS-hybridijärjestelmän ja DRS-takasiipijärjestelmän hallinnan automatiikalle. Toisaalta jos valikoiden ja varikkostrategioiden säätäminen suorien aikana kiinnostaa, tarjotaan siihenkin mahdollisuus. Tuttu kisainsinööri Jeff huutelee kommenttejaan välillä todella mystisin ajoituksin, mutta esimerkiksi sään muuttuessa tai väärän rengasvalinnan kohdalla peli suosittelee rohkeasti vaihtoehtoista varikkostrategiaa.

Moninpelipuolen uudistukset ovat jääneet vähäisiksi, mikä lienee pieni pettymys alkuvuoden voimakkaan kilpapelipanostuksen jälkeen, jossa jopa puuromies Valtteri Bottas saatiin mukaan virtuaalikisoihin.

F1 2020 -arvostelu

Täyden virallisen kisakalenterin myötä F1 2020 on saanut ratavalikoimaan uudistetun Hollannin Zandvoortin, joka lienee niin lähellä vuoristorataa kuin mihin nykyisellä F1-autolla pystyy. Vietnamin Hanoin katuratakilpailu puolestaan on poikkeuksellisen korkeavauhtinen, vaikka rata itsessään aiheuttaa lievää kiroilua ahtaine mutkayhdistelmineen.

Kauden aikana toteutuneet voimasuhteet poikkeavat usein F1-peleihin päätyneistä, ja niin tänäkin vuonna. Hamiltonin takana olevien kärkikuljettajien pakka on hujan hajan, ja Ferrarin ja McLarenin voimasuhteet muistuttavat viime vuotta. Tänä vuonna erheen ymmärtää, sillä kausi saatiin käyntiin vasta aivan pelin julkaisun alla, joten ainoa käytettävissä ollut tieto pohjautui Katalonian F1-testeihin alkuvuodesta.

F1 2020 on siinä suhteessa tyypillinen urheilupeli, että pienten uudistusten takia viimevuotisen version hankkineet pelaajat joutuvat miettimään, kannattaako investointi. Kun tuoreelta tuntuvien pikkujuttujen lisäksi mukaan on saatu pitkään ja hartaasti toivottu My Team, ei ole epäilystäkään, etteikö F1 2020 ole Formula 1 -pelien parhaimmistoa. Ainakin se on paras näkemys siitä, millainen kuluvan kauden piti olla.

Nähtäväksi jääkin oikeastaan, saako Codemasters loihdittua jännittäviä uudistuksia kaudelle 2021, jolloin lajin säännöt ovat pääosin jäässä kautta 2022 odotellessa.

9/10

Kehittäjä: 
Codemasters Birmingham
Julkaisija: 
Codemasters
Peligenre: 
Ajo
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-3

Kommentit

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Uskon täysin tän arvostelun sillä tuli kokeiltua tuota 2019 formula peliä. Jo pelkästään ne välijuonnot on epärealistisen hienosti tehtyjä lisäten formula tunnelmaa faneille.

Nostoja