Far Cry 6 / Arvostelut / pelaaja.fi

Far Cry 6

9.12.2021 // Kirjoittanut: Markus Heino
5

Far Cry 6 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden marraskuun numerossa 227. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Ei kovin vallankumouksellinen

Far Cry -sarja on käynyt jo tunkkaiseksi minimaalisten päivitystensä takia. Vuoristomaisemiin sijoittuneen Far Cry 4:n jaksoin vielä tutkia läpikotaisin vaikkakin hieman pakottaen. Vitoseen loppui kiinnostus ensimmäisen alueen jälkeen, erityisesti rikkinäisen julkaisukuntonsa vuoksi. Far Cry 6 vaihtaa karibialaisiin tunnelmiin, mutta muutoin sisältö kuulostaa samalta kuin edelliset retket Kyratiin tai Montanaan.

Kuuban tasavallan vaiheita vapaasti lainailevan fiktiivisen Yaran saaren tilanne on äitynyt pahaksi. Valtaan äänestetty sotilasjuntta lupaa rikastumista Viviro-ihmelääkkeellä, jota tuottamalla Yara pääsee maailmalla isojen pelaajien pöytään. Sorto, myrkkyihin kuolleiden pakkotyöläisten ruumiskasat ja vastarinnan väkivaltainen kitkeminen nostavat vallankumoukselliset voimat liikkeelle. Libertad- sissiliikkeen jäseneksi päätynyt Dani Rojas tarttuu aseisiin ja vaihtaa unelman Amerikan-matkasta vapaustaistelijan vauhdikkaaseen elämään.

Far Cry 6 -arvostelu

Tällä kertaa suurelle pahuudelle antaa kasvot saa ren ikioman diktaattorisuvun pää Anton Castillo, jota esittää karismaattinen Giancarlo Esposito. Alkuun tuntuu, että alamaisiaan sortava ja yleistä ihmisvihaa uhkuva hahmo on sitä samaa kuin Pagan Min tai se pitkätukkainen kaveri Far Cry 5:ssä. Yllättäen Castillosta kuoriutuukin herkullinen hahmo vihattavaksi. Hän on rikkinäisen ympäristönsä yhtä rikkinäinen tuotos ja vakaasti omia näkemyksiään toteuttava tyranni.

Yhtälön moraalisena vastapainona toimii Castillon teini-ikäinen poika Diego, jota valta ja korruptio eivät ole vielä kääntäneet ihmishirviöksi. Castillot ovatkin ainoat mieleenpainuvat hallinnon edustajat, sillä Yaran eri alueita hallinnoivat kenraalit eivät juuri jää mieleen suurina persoonina. Diktatuurin kaatamiseksi käytävä taistelu on toki pitkä ja monivaiheinen, kuten arvata saattaa. Aivan suoraan pääkaupunki Esperanzaan ei marssita, mutta siellä pistäydytään kiusaamassa vastapuolta tarpeeksi usein, jotta kuva isommasta sodasta ei katoa mielestä. Far Cry 6:n juoni tuntuu tiiviimmältä ja mielenkiintoisemmalta kuin parin aiemman osan, vaikka varsinaisten päätehtävien seassa ei montaa yllätystä tullut vastaan lopputeksteihin mennessä. Liiallinen tuttuuden tunne huipputärkeää sissitehtävää suorittaessa valutti hukkaan herkullisen alkuasetelman.

Yaran saarta vapauttamaan ryhtyneet kapinalliset ja muut yhteiskunnan hyljeksimät outolinnut pääsivät jopa yllättämään kiinnostavilla tarinoillaan. Libertad-sissiryhmää johtava kylmäkiskoinen Clara ei tosin kuulu tähän ryhmään, ja päähenkilö Danyikin on taustansa puitteissa geneerinen vastentahtoinen sankari. Sen sijaan kaiken nähnyt sissitekniikoiden pioneeri Juan muistutti jatkuvasti myös kaaoksen kääntöpuolesta, silloin kun ronskilta huumoriltaan ehti.

Oma lukunsa ovat myös eläinkumppanit, jotka antavat tukea ja turvaa. Näyttävimmin vihollisen kimppuun käyvät Guapo-niminen krokotiili ja taistelukukko Chicharron. Kukkotappelu on konseptina toki vastenmielinen, mutta kovat koitokset ovat tehneet Chicharronista koko saaren kovimman tappokoneen, jolle hitaasti löntystelevä krokotiili ei vain vedä vertoja.

Far Cry 6 -arvostelu

Aseistuksen suhteen Far Cry 6 ei tarjoa juurikaan yllätyksiä, sillä klassiset pyssyt ovat kaikki mukana, joten niistä on helppo rakentaa mieleisensä kokonaisuus. Neljän aseen yhtälöön kannattaa kuitenkin valita varusteita tietyillä reunaehdoilla. Panssaroimattomia vihollisia vastaan kannattaa olla haulikko tai rynnäkkökiväärin tapainen, ja kypäräpäitä varten tarvitaan tehokas kivääri. Kulkuneuvoja varten
kannattaa ottaa mukaan sinko, konekivääri tai räjähtäviä nuolia ampuva jousi.

Jokaiseen aseeseen voi vaihtaa tiettyä kohdetta vastaan tepsivät ammukset ja vaihtelevan määrän lisävarusteita, kuten tähtäimiä. Varsinainen ammuskelu on hauskaa, vaikka taustalla oleva tehtävä pistäisikin haukottelemaan. Vihollisen tekoäly on tosin toivotonta sorttia, joten jos vastaan ei tule raskaita panssareita tai useampaa helikopteria, selviytyminen on miltei taattu. Tilannetta voi paikata sissitekniikalla, kuten asemuotoon sorvatulla cd-levyheittimellä tai ilotulitusraketinheittimellä, mutta havaitsin useimmat näistä erikoisaseista tehottomiksi, vaikka niiden käyttö on sinänsä jopa hauskaa. Varsinainen hätätilanteiden pelastaja on kuitenkin Supremo- selkäreppu, jonka Dani saa käyttöönsä parin ensimmäisen tehtävän aikana.

Perusmuodossaan ohjautuvia raketteja sinkoavan laitteen tuhovoima latautuu ajan kanssa ja pudottaa helikopterit sekä tuhoaa ajoneuvokulkueet ja parikymmenpäisen vihollisosaston silmänräpäyksessä. Reppuun voi pakata myös kerrallaan neljä erilaista heitettävää varustetta, jotka valitaan heittoveitsien, polttopullojen, miinojen ja kranaattien kirjosta. Supremot käyvät yhteistyöpelissä eräänlaisena hahmoluokan valintana, sillä yksi reppu antaa tukea parantamisvaikutuksella, kun taas toinen voi keskittyä tuhoamiseen
erilaisilla erikoisiskuilla. Koko peli on mahdollista suorittaa alusta loppuun kaverin kanssa, mikä saattaa painaa sosiaalista pelaamista vaalivien Far Cry -fanien vaakakupissa.

Far Cry 6 -arvostelu

Far Cry 6 lunastaa edeltäjiensä tapaan lupaukset hulppean kokoisesta pelialueesta ja yltäkylläisistä sivuaktiviteeteista, jotka ovat perinteisiä pitkiä tai nopeampia sivutehtäviä, kilvanajoa, metsästystä, kalastamista, aarrejahteja ja erikokoisten viholliskeskittymien tuhoamista. Tekemistä on riittävästi, mutta sen hallinta on huomattavasti helpompaa kuin vaikkapa Assassin’s Creed Valhallassa, jossa hidas eteneminen yhdistetään mielipuoliseen määrään kerättävää ja tutkittavaa. Nopeasti käyttöön avautuvat helikopterit ja pikamatkustuspisteiden tiheys tekevät liikkumisesta nautittavan nopeaa.

Yaran saaren maisemien ihmettely on sekin mukavaa puuhaa, sillä useimmiten peli näyttää vähintäänkin hyvältä. Valaisun ollessa kohdallaan trooppinen viidakko ja Karibianmeri ovat jopa kauniita ilmestyksiä. Sillä oli kuitenkin kääntöpuolensa, kuten rujot kaupunkialueet ja vanhahtavat tekstuurit. Olen juuri päivittänyt pelikoneeni kelvolliseen kuntoon RTX 3080:llä ja Ryzen 5900X:llä, joten toivoin Far Cry 6:lta vielä hieman enemmän. Ajoittain tienoot, hahmomallit ja efektit ovat latteita, eikä DXR-mallin heijastukset tai varjot lunasta lupauksia uuden sukupolven silmäkarkkina, vaikka peli näennäisesti pyöriikin tasaisella 80–90 ruudun päivitysnopeudella 4K-resoluutiollakin. Nopeasti silmäilemäni PS5-versio näyttää hämmentävän hyvältä samaiselta LG:n CX-paneelilta.

Tilannetta ei auta taustalla pyörivä Dunia 2 -pelimoottori, joka on ollut käytössä vuonna 2012 julkaistusta Far Cry 3:sta lähtien. Tietyissä tilanteissa vanhakin tekniikka onnistuu näyttämään erittäin komealta, mutta pc-version asetusten ruuvaaminen ultra-asentoon ei auta. Julkaisukunnossa pelissä on runsaasti graafisia puutteita ja virheitä. Erikseen ladattava HD-tekstuuripaketti ei toimi oikein, ja peli kaatuili satunnaisesti vielä päiviä julkaisun jälkeenkin, jos erehtyy katselemaan valikoita tai karttaa.

Loppujen lopuksi Far Cry 6 on sekä juuri sitä, mitä sen pitikin olla, että pettymys. Ubisoftia ei tunneta riskien ottamisesta hittisarjojensa tuotannoissa, mutta oma näkökulmani on vakaasti se, että kuudes osa on koko sarjan lakipiste. Näillä samoilla avuilla ei enää korkeammalle nousta, ja uudistumisen tarve on ilmeinen.

7/10

Kehittäjä: 
Ubisoft Toronto
Julkaisija: 
Ubisoft
Peligenre: 
Toiminta, Räiskintä, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows, Google Stadia
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Pelin sisäiset ostokset, Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Ohhops olipas paljon prs nuolentaa, toki sen ymmärtää kun mainosmassit tuo mm leivän pöytään. Oikea asenne olisi rehellinen rokotus mutta taitaisi tulla 40% pienempi palkka toimittajille. Mikäs siinä, Onhan tää kummiskin jokaisen teistä "unelmaammatti" :'D

Käyttäjän iApple kuva
iApple

Viimeinen lause kertoi juuri sen tärkeimmän, eli ei tarvitse tätä peliä kytätä edes alelaarista.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus realOG

Ohhops olipas paljon prs nuolentaa, toki sen ymmärtää kun mainosmassit tuo mm leivän pöytään. Oikea asenne olisi rehellinen rokotus mutta taitaisi tulla 40% pienempi palkka toimittajille. Mikäs siinä, Onhan tää kummiskin jokaisen teistä "unelmaammatti" :'D

Semmosta...

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus realOG

Ohhops olipas paljon prs nuolentaa, toki sen ymmärtää kun mainosmassit tuo mm leivän pöytään. Oikea asenne olisi rehellinen rokotus mutta taitaisi tulla 40% pienempi palkka toimittajille. Mikäs siinä, Onhan tää kummiskin jokaisen teistä "unelmaammatti" :'D

Sielläpä joku oman elämänsä OG tietämässä asioista jotain :D

Käyttäjän Stuntmaster kuva
Stuntmaster

Tämä peli oli mulle niin suuri pettymys järkytyksineen, että oksat pois!
Vihollisiin käytetty "hämäyskivi" on poistettu pelistä ja tilalle on laitettu jotkut pesäpallot. Niitäkin pitää itse tehdä workpenkeillä. Yrtit ja sun muut askartelut ovat tehtävä näillä penkeillä...
Jos vihollisella on jokin ase, jota ei pelaajalla vielä ole, niin ne muuttuvat luodeiksi, kun tapat vihollisen.
Hahmoa ei voi enää kehittää, vaan erinlaisilla vaatteilla saa pelihahmo erilaisia kykyjä. Kuulin jostain että näitäkin vaatteita on yhteensä 150kpl! HUH, HUH!
Kaikki yksinkertainen on väännetty monimutkaiseksi.
Far Cry viidessä oli jo karsittu joitain asioita pois ja haukuin ko. pelin maasta taivaaseen. Nyt pyydän haukkumisiani anteeksi. En käsittänyt, että jatko-osan (kutosen) voi sössiä totalitäärisesti. Täydellinen rimanalitus.
1/5 Ei tätä jaksanut pelata loppuun asti :( Tämäkin yksi piste tulee grafiikoista.

Nostoja