Far Cry: New Dawn / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Far Cry: New Dawn

31.03.2019 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0

Eilisen eväät reilulla säteilyannoksella

Far Cry 5 päättyi dramaattisesti ydinpommien räjähdykseen hullun kulttijohtajan toteuttaessa suunnitelmansa. Pelin tapahtumista on nyt kulunut muutama vuosikymmen, ja ihmiskunnan rippeet ovat kömpineet esiin piilopaikoistaan. Edellisen pelin tapahtumapaikka Hope County toimii näyttämönä tälläkin kertaa mutta nyt erinäköisenä.

Säteilyn jäljiltä kukkulat ja laaksot ovat täynnä värikkäitä kasveja ja erikoisia eläimiä. Siihen ne yllätykset sitten suunnilleen päättyvätkin, sillä Far Cry New Dawn tuntuu Far Cry 5:ltä, jonka pintaan on heitetty hieman neonmaalia ja josta on viilattu sarjanumerot pois.

Aivan niin kuin kaikissa sarjan peleissä sitten Far Cry 3:n myös tällä kertaa pelaajan temmellyskenttänä on kohtalaisen laaja avoin maailma. Se kätkee sisuksiinsa kourallisen tarinatehtäviä, sivutehtäviä sekä runsaat määrät kerättävää, löydettävää ja ratkottavaa. Far Cry 5:n tavoin valtaosa sisällöstä on löydettävä itse kukkuloilla kiipeilemällä, päiväkirjoja lukemalla ja niin edelleen. Tämä on hyvä juttu, sillä juuri tämä seikkailun tuntu oli viimeksikin pelin parhaimmistoa.

Harmillisesti kokemus on nyt lineaarisempi kuin aiemmin, sillä kehitystiimi on yrittänyt sotkea mukaan roolipelimäisiä elementtejä. Sekä viholliset että pelaajan aseet on jaettu neljään kokemustasoon. Mitä suurempi ero vihollisen ja aseen välillä on, sitä vähemmän aseesta on iloa. Niinpä nokkansa väärään paikkaan tunkemalla sen saa hyvin nopeasti kipeäksi. Ja aseita taas ei parannella ihan miten sattuu, sillä ensin pitää grindata kovat määrät resursseja ja usein vieläpä edetä tarinassa.

Far Cry: New Dawn -arvostelu

Kokemus tuntuu alusta saakka turhan tutulta. Se on positiivista, että tällä kertaa Far Cry ei edes yritä tavoitella mitään syvällisempää sanomaa, vaan tunnelma muistuttaa B-elokuvaa. Pahiksina toimivat kaksossisarukset, joiden neonväreihin maalatut jengiläiset terrorisoivat Hope Countyn asukkaita Mad Maxin hengessä.

Far Cry New Dawn ei ota maailmanlopunjälkeisistä tunnelmistaan erityisen paljon irti. Aluksi kaikki näyttää lupaavalta, kun raunioiden ja villin luonnon keskellä suoritettava opetusosio opettaa pelaajan rakentamaan sahanteriä ampuvan ensimmäisen aseensa. Valitettavasti oikeastaan kaikki muut aseet sitten ovatkin perustason pyssyköitä, mitä nyt mallissa on enemmän jeesusteippiä kuin yleensä.

Olisin kaivannut peliin lisää luovaa hulluutta. Aseet ja ajoneuvot näyttävät erilaisilta kuin aiemmin, mutta se ei juuri vaikuta pelikokemukseen. Toki tämä tarkoittaa myös samalla sitä, että perinteiset Far Cryn hyvät puolet, kuten hellyttävät bugit, satunnaisesti välianimaatioita häiritsevät ahmat, itsestään räjähtelevät autot ja muut erikoisuudet, ovat yhä ilonamme.

Tämä ei tarkoita, että Far Cry New Dawn olisi huono peli. Itse asiassa minulla oli sen parissa ihan kivaa, mutta rehellisesti sanoen se tarjoaa liian vähän uutta. Pelin loppupuolella saatavat supervoimat piristävät kyllä menoa reippaasti, mutta liian myöhään.

Jos Far Cry 5 tuli pelattua vajaa vuosi sitten, eilisen tähteet edes reippaalla säteilyannoksella eivät ehkä jaksa innostaa loppuun saakka. Jos taas edellisestä kokemuksesta on aikaa useampi vuosi, tiivistetympi ja itsensä vähemmän vakavasti ottava Far Cry -kokemus voi hyvinkin toimia.

6/10

Kehittäjä: 
Ubisoft
Julkaisija: 
Ubisoft
Peligenre: 
Räiskintä, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta