FIA European Truck Racing Championship / Arvostelut / pelaaja.fi

FIA European Truck Racing Championship

17.01.2020 // Kirjoittanut: Aake Kinnunen
0

Rakastan dieselin tuoksua aamuisin

Henry Fordin kerrotaan tokaisseen, että autourheilu alkoi viisi minuuttia sen jälkeen, kun maailman toinen auto valmistui. Ei siis ihme, että kisaa ajetaan myös 5,3 tonnia painavilla ratakuorma-autoilla.

FIA European Truck Racing Championship ei ole saanut nimikilpailussa samanlaista jättipottia kuin vaikkapa Dirt Rally. Monimutkaisen litanian takaa löytyy kuitenkin autourheilun kattojärjestö FIA:n virallinen ETRC-lisenssi, joten pelissä esiintyvät autot, radat ja kuljettajat ovat enemmän tai vähemmän oikeasta elämästä mallinnettuja. Sarjassa satunnaisesti vieraileva suomalainen Mika Mäkinen tosin puuttuu kuljettajakaartista.

Kuljettajien lisäksi ratavalikoima ja autovalikoima vastaavat oikeaa elämää, joten mukana menossa ovat kaikki valmistajat eli Freightliner, IVECO, MAN, Mercedes-Benz ja Volvo. Myös ratavalikoima ansaitsee kehumista, sillä oikean elämän ratoja on poimittu mukaan ympäri maailman. Euroopasta esimerkiksi nähdään harvemmin peleissä esiintyvät Misanon ja Jaraman radat sekä lyhyt Le Mans. Yhdysvaltoja edustavat COTA ja Laguna Seca. Ratamallinnus sinänsä jättää toivomisen varaa, mutta ainakin ilmeeseen vaikuttavien mainosten suhteen on tehty hyvää työtä.

FIA European Truck Racing Championship -arvostelu

Lisäsisältönä peliin on lisätty fiktiivinen World Series -autoluokka, jossa nokalliset kuorma-autot taistelevat paremmuudesta. Pelillisesti ideana on tuoda mukaan Western Starin kaltaisia valmistajia ja antaa syy reissata ympäri maailman. Luokan autot myös käyttäytyvät ETRC-kollegoistaan poiketen, ja kankeampaa ajettavuutta tasoitetaan lisäteholla.

Ajettavuudelta FIA European Truck Racing Championship on suoraviivaisen arcadehenkinen. Auton massa, ohjaamon korkeus ja käytössä oleva teho tuntuvat toki hauskasti, ja ajoavustimet loistavat poissaolollaan. Kaasun lisäksi tarkkana täytyy olla jarrujen kanssa, sillä massan, tehon ja jarrujen lukkiutumisen lisäksi pelaajan täytyy huolehtia niiden vesijäähdytyksestä vesisäiliötä tuhlailematta.

FIA European Truck Racing Championship -arvostelu

Valitettavasti hauskuutta pilataan jäykällä toteutuksella. Uratilassa ajokortin suorittaminen on pakollista, eikä valikoissa ja niiden säätömahdollisuuksissa ole kehumista. Yhdessä tiukkojen sääntöjen kanssa peli tekee voitavansa nuijiakseen ilon irti jättiläisten kilpatanssista. Kiukkua irtoaa myös mekaanikolle, joka vaatii radiossa kiristämään tahtia 0,1 sekuntia kilpailun alkamisen jälkeen.

Eikä iloa ole tekniselläkään puolella. N-Racing on hakenut pohjan Kylotonnin KT Enginestä, joka löytyy muun muassa WRC 8:sta. Lopputuloksena on lattealta ja karkealta näyttävä peli, jonka pelimoottori kamppailee esimerkiksi harvojen valaistusefektien ja sahalaitojen kanssa. Ainakin ruudunpäivitys vaikutti tasaiselta PS4 Prolla. Valokuvatilaa ei ole, ja uusintatilassa takaisinkelatessa rengassavut tulevat väärään suuntaan, mikä kertoo kehittäjän kyllästymisestä projektiin.

Pelin suurin anti on sen antama näkyvyys peleissä (ja Suomessa) vähemmän seuratulle moottoriurheilulajille, jossa on oma hauskuutensa. Valitettavasti N-Racing on tyytynyt minimitasoon viimeistelyssä, eikä julkaisun jälkeisinä kuukausina ole tullut merkkejä isoista päivityksistä.

Tekoälyn oikut

FIA European Truck Racing Championship -arvostelu

Tekoälyn taso ei ole mairitteleva, mutta ainakin virtuaalikuljettajat tekevät inhimillisiä virheitä tasaisen jonoseikkailun sijaan. Toisaalta tekoäly ajaa sikamaisesti tuuppien ja aiheuttaa usein kilpailun pilaavan pyörähtämisen. Takaisinkelausta ei ole. Peli on myös rajannut kilpailijoiden määrän 12:een, vaikka oikeasti autoja saattaa olla radalla jopa yli 20.

6/10

Kehittäjä: 
N-Racing
Julkaisija: 
Bigben Interactive
Peligenre: 
Ajo
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-3