Ghost of Tsushima Director's Cut / Arvostelut / pelaaja.fi

Ghost of Tsushima Director's Cut

7.11.2021 // Kirjoittanut: Aake Kinnunen
0

Ghost of Tsushima Director's Cut -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun numerossa 226. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Viimeinen sivallus

Ghost of Tsushiman ohjaajan versiosta ilmoitettiin samaan aikaan, kun tahkosin peruspeliä platinalle kesäkuumalla. Jo aiemmin PS4-version saama PS5-päivitys oli hyvä syy jatkaa kesken jäänyttä vapautuskampanjaa mongolivalloittajia vastaan, mutta Director’s Cutin ajoitus tuntui ironiselta. Onneksi uutta ja ihanaa löytyy myös pääpelin kolunneille.

Director’s Cut tuo tarjolle samalla pelistä varsinaisen PS5-version, joka sisältää joukon teknisiä parannuksia uuden konepolven pelaajille. Latausajat lähes katoavat, peli pyörii 4K-tarkkuudella 60 ruudun sekuntinopeudella ja kaikki välianimaatiot renderöidään nyt reaaliajassa, joskin 30 fps:n nopeudella. Samalla japaninkielinen huulisynkkaus on tuotu mukaan. Jo valmiiksi upea peli näyttää PS5:llä suorastaan fantastiselta. DualSense on huomioitu hienojakoisemmalla värinällä, ja mukautuvia liipaisimia käytetään kohtuullisesti. Tarjolla on uusia ohjausskeemoja, ja pelaajien toiveisiin on vastattu nyt lukitustoiminnolla, vaikka se ei täysin ratkaisekaan kameran haasteita.

Ghost of Tsushima Director's Cut -arvostelu

Tarinan kannalta uutta on Ikin saari. Sinne on sijoitettu oma, näppärästi paketoituva sivuseikkailunsa, jonka voi aloittaa koska tahansa pääpelin puolivälin jälkeen. Mongolien Kotka-heimo tekee asioita vielä Tsushimalla nähtyä perusarmeijaakin kauhistuttavammin, ja Jin päättää estää heimon saapumisen pääsaarille lähteestä käsin.

Iki on myös saari, jossa teini-Jin ja hänen isänsä seikkailivat sotaretkellä 15 vuotta aikaisemmin. Isän kuolema, Jinin kokema syyllisyys ja paikallisten nihkeä asennoituminen vanhoihin vihollisiin tarkoittavat, että Ikissä kaikki tapahtuu vaikean kautta. Lisäosan tarinaosuus nojaa voimakkaasti kauhuelementteihin, harhoihin ja takaumiin. Vahvasti värejä hyödyntävä Ghost of Tsushima luottaa uuden saaren tapahtumia kuvatessaan violettiin.

Sivutarina istuu hyvin pääpelin tapahtumiin ja tuo kokonaisuuteen syvyyttä. Samalla osa pääpelinkin ahdistavista tapahtumista puidaan läpi Ikin pelkokohtauksissa, joten kannattaneekin pelata koko päätarina ennen saarelle reissaamista. Tsushiman tutuista hahmoista ei syrjäisellä saarella ymmärrettävästi nähdä montaakaan, mutta lisäosan muutamat uudet kohtalot ovat mielenkiintoisia.

Ghost of Tsushima Director's Cut -arvostelu

Sucker Punch on kehittänyt Ghost of Tsushiman peruspelin toimivaa ja turvallista kaavaa ehkä jopa jatko-osaa varten harjoitellen. Maastossa on luonnollisempia oikoreittejä, kiipeilyköydelle on keksitty uutta käyttöä, aktiviteetteihin on lisätty pieniä vivahteita, ja peli leikittelee hiukan mekaniikoillaan. Osa tehtävistä vaatii tietyn asun käyttämistä, sillä logoilla on väliä. Oheisharrastuksissa soitetaan huilua eläimille ja rentoudutaan paijaamalla peuroja ja kissoja.

Vihollisen puolella uusi juttu ovat šamaanit, jotka kurkkulaulullaan tehostavat muiden soturien toimintaa. Vastustajat myös vaihtelevat aseistustaan herkemmin, joten taistelutyylien kanssa saa olla tarkkana.

Ghost of Tsushima Director’s Cut on erinomainen viimeinen sivallus mainion seikkailun saagassa, ainakin jos seikkailusta on jäänyt nälkä. Ikin lisäseikkailu vie kohtuullisesti koluttuna noin 10–12 tuntia peliaikaa.

8/10

Kehittäjä: 
Sucker Punch Productions
Julkaisija: 
Sony Interactive Entertainment
Peligenre: 
Toiminta, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Pelin sisäiset ostokset, Väkivalta

Nostoja