Gnosia / Arvostelut / pelaaja.fi

Gnosia

5.04.2022 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Gnosia-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden maaliskuun numerossa 231. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Älä luota kehenkään

Valehtelussa, kuten kaikessa vähän vaarallisessa ja väärässä, on jotain valtavan kutkuttavaa. Koska kukaan ei kuitenkaan halua saada arkielämässään huijarin leimaa, on korvikkeeksi keksitty Werewolfin ja Among Usin kaltaisia pelejä, joissa saa luvan kanssa toimittaa petturin roolia. Loogiseen päättelyyn ja sosiaaliseen intuitioon pohjaavat pelit ovat hyvällä porukalla todella hauskaa ajanvietettä, mutta kokemus muuttuu helposti turhauttavaksi, jos joukkoon päätyy surkea valehtelija tai huono häviäjä.

Pienen japanilaisen indiestudion kehittämä Gnosia tavoittelee samanlaista pelikokemusta ilman toksisten pelitoverien uhkaa. Pelissä 15 matkustajan miehittämään avaruusalukseen on soluttautunut gnosia-avaruusolentoja, joiden päämääränä on eliminoida ihmismatkustajat yksi kerrallaan ja ottaa alus haltuunsa. Otukset ovat vain valitettavan hyviä esittämään ihmistä, joten miehistön on yhteisvoimin selvitettävä mörköjen identiteetti ja upotettava ne syväjääkoomaan ennen satamaan saapumista.

Gnosia-arvostelu

Väittelyä käydään siis 14 tekoälyhahmon kanssa, joilla kaikilla on omat roolinsa ja salaiset motivaationsa. Gnosian tai perusmatkustajan lisäksi pelaajakin saattaa olla vuorollaan matkustajien dna-perimää tutkiva insinööri, syväjääpotilaat tarkastava lääkäri, universumia sabotoiva bugi tai jopa avaruusolentoja palvova kultisti. Mekaniikkoja ja muistettavaa on valtavasti, mutta uudet konseptit esitellään pelaajalle niin rauhalliseen tahtiin, että niistä ehtii napata kiinni.

Hyvä niin, sillä hengissä selviytymisestä ei tarvitse edes unelmoida, jos ei ole joka käänteessä tilanteen tasalla. Tekoälyhahmot voivat tietenkin kääntyä myös pelaajaa vastaan, ja jotta itseään ei puhuisi päiväunille, pitää kanssamatkustajat tuntea hyvin. Hahmoista kullakin on omat luonteenpiirteensä ja erikoiskykynsä, ja siinä missä yksi on luottavainen ja helppo huijattava, toiselle saattaa jäädä kiinni pienimmästäkin valeesta. Kaikki tämä on konepellin alla pelkkää matematiikkaa, mutta kehittäjät ovat onnistuneet häivyttämään numeroulottuvuuden tehokkaasti kerronnan keinoin avaamalla hahmojen luonnetta pääosin dialogin kautta.

Gnosia-arvostelu

Jos kuolema kovasta yrityksestä huolimatta koittaa joko pakastimessa tai avaruusolion kynsissä, ei hätä ole suuri. Gnosia on monien viime aikojen julkaisujen tapaan aikasilmukkapeli, jossa matka alkaa voiton tai tappion jälkeen aina alusta uusin parametrein. Aikamatkustelu kytkeytyy suurempaan mysteerijuoneen, jota kuljettavat tietyissä olosuhteissa aktivoituvat välipätkät. Etenemisen edellytyksiä ei tosin paljasteta pelaajalle, joten juonen kulku hidastuu hidastumistaan loppua kohden. Tarina on kyllä kiinnostava ja hahmojen yksittäiset kohtalot koskettavia, mutta toteutustavan vuoksi viimeiset pelitunnit ovat pitkälti oikeanlaisten olosuhteiden manuaalista hakemista, mikä ei yksinkertaisesti ole hyvää pelisuunnittelua.

Pc:llä kokemuksesta tekee raskaan myös alustakäännöksen surkea tila. Keskeisen ohjelmointivirheen vuoksi tekoälyhahmojen kapasiteetti käyttää erikoiskykyjään hyytyy pidempien pelisessioiden aikana, eli keskustelu taantuu juupas–eipäs-tason väännöksi, ellei peliä muista käynnistellä uudelleen muutaman kierroksen välein. Hiiri takkuaa ja jää valikoihin jumiin. Mikä pahinta, onnistuin itjose poistamaan ensimmäisen tallennukseni noin viiden tunnin kohdalla, koska taustalla pyörivä peli nappasi näppäinkomennot Slack-ikkunassa naputtelemastani viestistä.

Gnosia-arvostelu

Tämä on harmillista, sillä Gnosia on muutoin varsin vaikuttava pienen studion tuotokseksi. Sen taide on kaunista ja käsikirjoitus yllättävän sydämellinen siihen nähden, kuinka paljon samoja asetelmia joutuu toistamaan. Taustamusiikki on sydänjuuria riipivää, ja ääntä käytetään tunnelman luomiseen ja tärkeiden käänteiden alleviivaamiseen taidokkaasti.

Kokonaisuutena kokemus on siis todella ristiriitainen. Pc-pelaajana en usko saaneeni pelistä ihanteellista kuvaa, jonka perusteella voisin tehdä oikeutetun johtopäätöksen sen laadusta. Konseptitasolla se on kuitenkin onnistunut, ja on suorastaan ihmeellistä, kuinka hyvin ihmisluontoa voi simuloida ohjelmoinnin keinoin. Suoritusta on helppo arvostaa, vaikka valituksen aihettakin riittää.

7/10

Kehittäjä: 
Petit Depotto
Julkaisija: 
PLAYISM
Peligenre: 
Pulma, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12

Nostoja