Guilty Gear Strive / Arvostelut / pelaaja.fi

Guilty Gear Strive

13.09.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Guilty Gear Strive -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden heinä-elokuun tuplanumerossa 224. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kovaa ja tyylillä

Pakko se on hehkuttaa heti ilman kummempia pohjustuksia, että Guilty Gear Strive on erittäin hyvältä tuntuva taistelupeli. Sarjan kehittäjä Arc System Works on tunnettu jo pitkään audiovisuaalisesti tyylikkäistä ja pelillisesti jämäköistä luomuksista, joiden parissa ajan viettäminen on ilotulitusta monille aisteille. Striven iskevyyden ei pitäisi tulla siis millään tavalla yllätyksenä. Silti ottelu toisensa jälkeen en voi olla hämmästelemättä, miten vahvasti uutukaisen toiminta imee mukaansa.

Vetovoimaan vaikuttavat useat yksityiskohdat. Peli on jälleen edistysaskel Arcin näyttävässä tavassa sulattaa yhteen 3D-grafiikkaa ja kaksiulotteista toimintaa. Vaikka temppu on nähty tähän mennessä jo useampaan kertaan, sitä käytetään kamerakikkojen tukemana aina vain komeampana tehokeinoja, joka auttaa tekemään kamppailuista suurempia ja dramaattisempia. Lisääntyneet graafiset yksityiskohdat ovat nekin omiaan tuomaan hyvää energiaa tapahtumiin. Tuore käyttöliittymä voi yllättää aluksi yksinkertaisuudellaan, mutta se räjähtää eloon käänteentekevillä hetkillä toiminnan murtosekunniksi pysäyttävillä ”counter”-törähdyksillä.

Guilty Gear Strive -arvostelu

Daisuke Ishiwatarin rokkaavat sävellykset pitävät sykettä ja fiilistä yllä, mutta oma tähtensä on myös perusperiaatteiltaan uuteen suuntaan muovattu pelattavuus. Muutoksia on kokenut varsinkin tapa, jolla hyökkäykset soljuvat yhteen, sillä kehittäjät ovat halunneet karsia pitkien ketjuhyökkäyksien roolia toiminnassa. Se avaa paremman mahdollisuuden nopeasti edestakaisin viuhuville iskunvaihdoille ja helpottaa osaltaan kokemattomampia Guilty Gear -mättäjiä pääsemään vauhtiin. Syvyyttä ei muutoksella ole silti karsittu, sillä roomalaiskäänteineen kaikkineen tarjolla on näppärämmille pelaajille yhä teknisiä yksityiskohtia, joilla omaa pelaamistaan pääsee kehittämään eri suuntiin.

Julkaisussa mätkimään päästään 15 hahmon kohtalaisella valikoimalla. Uusia tuttavuuksia ovat tekninen vampyyrisamurai Nagoriyuki ja nopeisiin rynnäköihin erikoistunut Giovanna, joka taistelee henkisuden kanssa. Pelitiloiltaan Strive ei ole Arcin jännittävintä antia, mutta se ei myöskään edusta tympeintä taistelupelien joukkoa. Arcade-tila ei ole esimerkiksi niin suoraviivainen kuin monissa vastineissa, sillä se tarjoaa vaihtelevia haasteita pelaajan suoriutumisen mukaan. Heikointa antia edustaa tarinatila, joka ei sisällä minkäänlaisia vuorovaikutteisia hetkiä, vaan on käytännössä kömpelö nelituntinen animaatioelokuva.

Guilty Gear Strive -arvostelu

Kunnioitettavin osa peliä on harjoitteluvalikoiden sekaan ujutettu Mission-osuus. Kyseessä on eräänlainen haastetila, jolla opetetaan monia pelillisiä yksityiskohtia. Haasteiden tiukka toistopohjainen formaatti on muutamaan otteeseen hieman jäykkä parhaan mahdollisen oppimiskokemuksen saamiseksi, mutta se on silti esimerkki siitä, miten taistelupelit voisivat panostaa salojensa esiintuomiseen.

Guilty Gear Strive on uusin osoitus japanilaispelitalo Arc System Worksin taidoista kehittää mukaansatempaavia ja syvällisiä taistelupelejä. En ole koskaan ollut kaksinen Guilty Gear -taistelija, mutta komean tyylin ja toimivan sisällön ansiosta sen parissa haluaa viettää aikaa. Julkaisussa suurinta nihkeyttä herättävät lähinnä hitaasti tapahtuva yhdistäminen verkkopalvelimiin ja tarpeetonta kikkailua vaativa verkkomatsien ottelunmuodostustapa. Sentään nettiotteluihin asti päästessä rollback-tekniikkaan nojaava kokemus on ollut muuten juoheva.

8/10

Kehittäjä: 
Arc System Works
Julkaisija: 
Bandai Namco
Peligenre: 
Tappelu
Julkaisualustat: 
Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta

Nostoja