Insurgency: Sandstorm / Arvostelut / pelaaja.fi

Insurgency: Sandstorm

29.01.2019 // Kirjoittanut: Markus Heino
0

Hiekkaa ja varsikenkiä

Ihme ja kumma! Tiimipohjaisten verkkoammuskelujen puhki kalutusta aihepiiristä voi edelleen löytää uutuudenviehätystä. Insurgency: Sandstorm antaa oikeaoppisesti rytmitettyä elvytyshoitoa genren reumaisiin niveliin painottamalla tulitaistelujen realismia, taktista jalkaväkitoimintaa ja tiivistä tiimityöskentelyä.

Kehittäjä New World Interactiven alkuperäinen Insurgency ilmestyi vuonna 2014 ja loi ympärilleen realististen verkkoammuntojen ystävistä uskollisen fanikunnan. Samalla ammattitaidolla luotu jatko-osa ruuvaa mukaan lisää silmäkarkkia ja erikoisefektejä sekä panostaa laadun lisäksi myös tarjonnan kattavuuteen. Heti julkaisussa tarjolla on kuusi erikokoista karttaa sekä kolme pelimuotoa pelaajien välisiin verkkomittelöihin, joissa joko yksinkertaisesti eliminoidaan vihollisia tai vallataan pisteitä kartalta. Lisäksi mukana on harjoitustila bottien kanssa, yhteistyötila tekoälyä vastaan ja vielä erillinen kilpasarja.

Realistinen ammunta tarkoittaa helposti koittavan kuolon lisäksi luotien aitoa käyttäytymistä jäljittelevää fysiikkaa sekä esteiden ja muiden pelaajien läpäisyä. Kevyt suoja, kuten peltilevyt tai puuovet, eivät ehkäise osumia, eikä jokainen betoniharkkoseinäkään suojaa isomman kaliiperin luodeilta.

Insurgency: Sandstorm

Teemaltaan Insurgency: Sandstorm sijoittuu aavikkomaastoon ja nykyajan Lähi-itää simuloiviin kaupunkialueisiin, joissa vastakkain asettuvat länsimaisiin sotisopiin sonnustautuneet sotilaat ja paikallisiin huiveihin sekä neuvostoajalta perittyihin taisteluliiveihin pukeutuneet kumoukselliset. Tiimit jaetaan eri tehtäviin, jotka määrittävät saatavilla olevat varusteet. Lisäksi komentajat voivat kutsua hätiin helikopterien tulitukea ja tykistökeskityksiä.

Aseita löytyy käytettäväksi tusinoittain oikeilla nimillään, ja niihin on laaja kiinnikevalikoima, jonka käyttöä rajoittaa vain hahmojen kantokyky ja lisävarustepisteiden määrä. Varustukseen pystyy kuitenkin valitsemaan vaikka rynnäkkökiväärin vaimentimella, näkökenttää suurentavalla tähtäimellä, etukahvalla ja isommalla lippaalla. Tämänkin jälkeen mukaan voi valita yhden heitteen ja lasertähtäimellä ehostetun pistoolin.

Insurgency: Sandstorm yllättää heti alkuunsa nopeilla latausajoilla ja napakalla peli-istuntojen haulla. Jokaisessa pelimuodossa oli tarjolla viikon kestäneen testin ajan runsaasti peliseuraa, ja päävalikon yhtäaikaisten pelaajien mittari näytti koko ajan tasaista 2 000–2 500 pelaajaa.

Insurgency: Sandstorm

Peliseura tuntui muita samantyylisiä pelejä vähättelemättä aikuismaisemmalta ja avuliaammalta, joten pelitoverien kanssa jutteli mielellään niitä näitä strategisen viestinnän välillä. Neuvoja tuli kun pyysi, eikä kukaan solvannut äitiäni tai muita perheenjäseniäni, vaikka en aina tehtävien tasalla ollutkaan. Yksin pelin ympärille muodostuneen yhteisön tasokkuuden vuoksi kannattaa antaa Insurgency: Sandstormille mahdollisuus, varsinkin jos taktinen tiimipohjainen toiminta tuntemattomien kanssa on aiheuttanut aiemmin lähinnä henkisiä traumoja.

Pientä purnattavaakin löytyy. Pelimaailman esineisiin jumiutuminen muodostui itselleni harvinaiseksi, joskin kaikista turhauttavimmaksi ongelmaksi. Äänimaailman katkeava toisto nousi toiselle sijalle ja vaikeutti ajoittain liikkuvan vihollisen paikannusta. Peliä kuitenkin päivitetään aktiivisesti.

Alun perin mukaan kaavaillun yksinpelin puuttumista en laske miinukseksi New World Interactivea vastaan, sillä sen peruuntumisesta budjettisyiden vuoksi ilmoitettiin hyvissä ajoin. Kotikonnuillensa pyrkivän kurditaistelijan seurueen tarina ja aluetta terrorisoivan islamistijärjestön kurmottaminen vaikutti kovin mielenkiintoiselta idealta. Toivottavasti yksinpeli lisätään mukaan myöhempänä ajankohtana.

7/10

Kehittäjä: 
New World Interactive
Julkaisija: 
Focus Home Interactive
Peligenre: 
Räiskintä
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18