Iron Harvest / Arvostelut / pelaaja.fi

Iron Harvest

15.11.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Iron Harvest -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun 2020 numerossa 215. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Rautaa rajalle

On 1920-luku. Mittava sota on juuri päättynyt itäisessä Euroopassa, mutta verinen taistelu on jättänyt haavat auki. Brutaali neuvostomiehittäjä pitää kansaa rautanyrkkinsä alla, mutta kansan riveistä nouseva vastarintaliike taistelee urheasti punajoukkoja vastaan kotikutoisilla mechoillaan.

Näennäisesti ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeista ammentava Iron Harvest kirjoittaa dieselpunk- teemalla höystettyä vaihtoehtoishistoriaa. 1920-luvulle sijoittuvassa konfliktissa Neuvostoliitto on kääntynyt Rusvietiksi, Puola Polaniaksi ja Saksa Saksoniaksi. Jakub Rózalskin luomaan ja Scythe-lautapelistä tuttuun 1920+-maailmaan perustuvassa Iron Harvestissa tavataan myös joukko historiallisia hahmoja, mutta todellisuuden painolasti ei onneksi jarruta kerrontaa.

Iron Harvest -arvostelu

Vaikka Iron Harvest kertoo tarinaansa budjettipelin ulkoasulla ja äänityöskentelyllä höystettynä, huolella överiksi vedetty tarina tarjoaa ainakin huvitusta. Mukana on karhun kanssa Polanian vastarintaliikkeen johtohahmoksi nouseva nuori tyttö, dieselpunk-versio Darth Vaderista ja tietysti joukko polttomoottorivoimalla käveleviä taistelukoneita. Kehittäjä King Artin resurssit eivät ihan riitä tekemään Rózalskin visiolle kunniaa, sillä etenkin taisteluiden ulkopuolella visuaalinen ilme on auttamatta vanhentunut.

Taistelukentällä Iron Harvest mukailee Relicin toiseen maailmansotaan sijoittuvien Company of Heroes -strategiapelien rakennetta. Joukkojen ylläpitäminen ja tukikohdan kehittäminen edellyttää rautaa ja öljyä, joita voi kartuttaa valtaamalla taistelukentällä sijaitsevia resurssipisteitä tai kierrättämällä taisteluista jälkeen jääviä romuja. Etenkin moninpelissä taistelut ovatkin köydenvetoa resurssipisteiden hallinnasta.

Mielikuvituksellisesta kontekstista huolimatta Iron Harvestin perusjoukot ovat tavanomaisia jalkaväkisotilaita. Pelin vetonaula ovatkin mechakoneet, joita jokaisella osapuolella on käytettävissään kuusi erilaista. Kolme joukkoa eivät oikein erotu toisistaan pelillisesti, sillä niin jalkaväki kuin koneetkin ovat pitkälti mukaelmia samoista arkkityypeistä pienin nyanssein. Kaikilla on käytettävissään kevyet mechat jalkaväkeä ja panssaroituja kohteita vastaan, muutama raskaampi vaihtoehto vastaavilla vahvuuksilla sekä tykistöä pidemmällä kantamalla.

Iron Harvest -arvostelu

King Art lupailee Iron Harvestin Kickstarter-sivuilla toiminnan sijaan fiksua taktikointia, mutta taistelut voitetaan useimmiten puhtaalla tulivoimalla. Periaatteessa esimerkiksi panssarintorjuntajalkaväki pystyy päihittämään mechat takaapäin ampumalla, mutta käytännössä naksuttelu ei ole tarpeeksi napakkaa, jotta sijoittumista voisi hyödyntää kunnolla. Joukot tuntuvat toisinaan jättävän käskyt huomiotta ja totellessaankin toteuttavat ne viiveellä. Myös Iron Harvestin tasapaino kaipaa hiomista, sillä tietyt mechat tuntuvat lähes mahdottomilta torpattavilta, ellei käsillä satu olemaan vastaavaa yksikköä omasta arsenaalista.

Iron Harvest on puutteistaan huolimatta ihan hyvä strategiapeli. Kyseisellä rintamalla ei ole viime vuosina ollut tungosta etenkään yhtä lennokkaalla teemalla varustettuna. Vaikka liitoksistaan natisevien dieselpannujen itäeurooppalainen rymistely erottuu joukosta persoonallisuutensa ansiosta, se ei kuitenkaan yllä pelillisen esikuvansa tasolle.

7/10

Kehittäjä: 
King Art Games
Julkaisija: 
Deep Silver
Peligenre: 
Strategia, Reaaliaikastrategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows

Nostoja