Kentucky Route Zero / Arvostelut / pelaaja.fi

Kentucky Route Zero

3.04.2020 // Kirjoittanut: Wasara
0

Sinä, minä, hän

Haluan kertoa pienen tarinan, jonka uskon olevan ainutlaatuinen. Se on ainutlaatuinen siksi, että sen näyttämönä toimii peli nimeltä Kentucky Route Zero.

Tarinani päähenkilö on toisinaan ajattelematon, usein etäisen ja tavoittamattomalla tavalla surullisen oloinen herra nimeltä Conway, joka ammatikseen toimittaa lähetyksiä pienen antiikkiliikkeen palveluksessa. Seuranaan pitkillä ajomatkoilla Conwaylla on vanha Blue-niminen koiradaami, joka puolestaan saa herkkupaloja lähes jokaiselta vastaantulijalta. Conway itse juttelee koiralleen kuin vanhalle ystävälle, vaikka hän muutoin on melko yksinäinen ja kantaa sydämessään hiljaista surua jonkin menneen menetyksen johdosta. Mutta se tarina on minun omani, eikä välttämättä sinun.

Yhteistä meidän molempien Conwaylle on kuitenkin se, että erään lähetyksen yhteydessä mies eksyy. Pakettiautoon lastattu lähetys pitäisi saattaa osoitteeseen 5 Dogwood Drive, mutta jostain syystä kukaan Conwayn tielle sattuvista ei tunnu tietävän varmasti, kuinka kyseiseen osoitteeseen olisi tarkoitus ajaa. Tiedossa on – ainakin joillakin ja jostain syystä –, että reitti osoitteeseen kulkee salaperäistä maanalaista Zero-valtatietä pitkin. Vaan sen tien tarpominen vasta haasteeksi muodostuukin.

Enempää en Kentucky Route Zeron tarinasta kerro, enkä loppujen lopuksi voisikaan. Vaikka kukin pelaaja aloittaa jokaisen pelin viidestä episodista samalta viivalta ja päätyy kutakuinkin samaan lopputulokseen, kaikki näiden pisteiden välillä nähty, koettu ja keskusteltu määräytyy kunkin hiirtä ohjastavan ihmisen tahdin ja tyylin mukaan. Yksilöllistä on ainakin se, mikä on Kentucky Route Zerossa keskeisintä: tarina.

KRZ2

Mekaanisesti kyseessä on hyvin perinteinen naksuseikkailu, jossa pelaaja klikkaillee ruudulla näkyviä kiintopisteitä, keskustelee muiden hahmojen kanssa ja keräilee hyvin satunnaisesti hetken mukana kulkevia esineitä. Vaikka päällisin puolin Kentucky Route Zero tottelee monia klassisten seikkailupelien säännöstöjä, sisältö itsessään ei ole perinteisen pelillinen. Pelaaja ei ratko ongelmia, päihitä haasteita tai yritä selvittää parasta etenemisreittiä paikasta toiseen. Sen sijaan tarkoitus on eläytyä Kentucky Route Zeron eklektiseen maailmaan, sen hahmojen rikkaaseen sielunelämään ja todellisuuden lainalaisuuksista irtautuneen maailman pinnanalaisiin jännitteisiin. Se on teos täynnä maagista realismia, joka on samaan hengenvetoon läpitunkemattoman abstrakti ja koskettavan elämänmakuinen.

Toisin sanoen Kentucky Route Zero ei tähyile niihin turhautumisen ja täyttymyksen painopisteisiin, joihin olemme perinteisesti tottuneet pelien pyrkivän. Äänen ja kuvan osalta teos on karrikoidun pelkistetty ja paikoin jopa apea, mutta minimalistiset raamit luovat ainutlaatuisen vetovoimaiset puitteet runsaalle dialogille. Tekstiä on toisinaan itsetarkoituksellisen yltäkylläisesti, mutta pelin ylikirjoitettu tyyli toimii myös hahmoja syventävänä tehokeinona ja nyrjähtäneen tunnelman keskeisenä rakennuspalikkana.

Kentucky Route Zero nivoo pelaajan eteen elävän ja hengittävän taideinstallaation, jonka jokainen näytös, kohtaus ja keskustelu avaa uuden ikkunan sen eriskummallista kartastoa tapailevien ihmisten elämään. Se myös antaa juuri niin paljon kuin sille on itse valmis antamaan, sillä mittava osa pelin monisyisestä kerronnasta on mahdollista ohittaa yksinkertaisesti kiirehtimällä näytöksestä seuraavaan. Toisaalta silloinkaan tarinaa ei saata päätökseen ”väärällä” tavalla, vaan ainoastaan nopeampaa ja täten riisutumpaa reittiä pitkin.

KRZ6

Loppujen lopuksi kyseessä on siis teos, joka pyrkii ennen kaikkea avaamaan dialogin itsensä ja pelaajan välille. Tarinalla on toki alku, keskikohta ja loppu, mutta se tie, jonka pelaaja luovii itselleen näiden vaiheiden välillä kohti kertomuksen päätepistettä, on hyvin yksilöllinen. Näin ollen myös nautinnon taso jää tyystin pelaajan tulkinnan, empatian ja kärsivällisyyden varaan. Varsinkin viimeisenä mainittu tulee ajoittain tuntuvasti tarpeeseen, sillä Kentucky Route Zero on rytmiltään paikoin piinaavan hidastempoinen. Ratkaisu on sekä rohkea että väsyttävä, ja peli pyrkii toistuvasti ikään kuin haastamaan pelaajan virittämään aistinsa ja liikkeensä laahaavan kerronnan asettamaan tahtiin.

Kentucky Route Zero on pitkä ja polveileva kertomus aluista ja lopuista sekä yksilöllisten näkemysten ohjastamista ratkaisuista niiden välillä. Ennen kaikkea se on vaikuttavan moniulotteinen mosaiikki kaikista niistä pienistä suurista hetkistä matkan varrella. Se pyrkii saattamaan pelaajan oman mielenmaiseman osaksi tarinan kummastuttavia ja kihelmöiviä käänteitä, ikään kuin asettaen peilin ohjastajansa eteen. Kentucky Route Zeron vaiheet eivät muotoudu oikeiden tai väärien vastausten, fiksujen tai hölmöjen ratkaisujen saati onnistumisten ja epäonnistumisten myötä. On vain menneitä, nykyisiä ja tulevia hetkiä, joita jokainen Zeron valtatiellä kulkeva tulkitsee omaehtoisesti matkallaan.

Kentucky Route Zerossa pelaaja on yksi matkantekijä muiden joukossa. Ei sen enempää, ei sen vähempää.

Jason Ward

8/10

Kehittäjä: 
Cardboard Computer
Julkaisija: 
Cardboard ComputerAnnapurna Interactive
Peligenre: 
Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu

Nostoja