Magic: The Gathering Arena / Arvostelut / pelaaja.fi

Magic: The Gathering Arena

12.01.2020 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0

Pahvivelhot uusilla digiareenoilla

Kaikkien keräilykorttipelien äiti eli Magic: The Gathering on saavuttanut jo yli 25 vuoden iän, eikä sen suosiolle näy loppua. Se ei ole ihme, sillä peli on suhteellisen helppo oppia, mutta sen salojen syvempi hallitseminen vaatii vuosien pelaamista. Erilaisia korttejakin on jo lähemmäs parikymmentätuhatta, ja lisää julkaistaan koko ajan.

Peli siirtyi digimuotoon jo 2000-luvun alussa Magic: The Gathering Onlinen myötä. Se on pitkälti yksi yhteen -versio pahvipelistä sikäli, että kaikki kortit pitää ostaa tai vaihtaa itse. Myös hinnat ovat samat kuin fyysisessä versiossa. Viime vuosina nähdyt Duels of the Planeswalkers -digipelit puolestaan ovat olleet rajatun korttivalikoiman ja muutaman pelimuodon sisältäviä kokonaisuuksia, joissa useimmissa ei ole edes kyennyt kunnolla rakentamaan omia pakkoja. Oli kuitenkin vain ajan kysymys, milloin Magic hyppäisi nykyaikaan ilmaisen digiversion muodossa. Tämä peli on syyskuun lopulla virallisesti julkaistu Magic: The Gathering Arena, joka ehti olla avoimessa betassa noin vuoden ajan. Minkälaisen Magic-kokemuksen se tarjoaa?

Siltä varalta, että MtG ei satu olemaan entuudestaan tuttu, kerrataan nopeasti sen perussäännöt. Magicin perustilassa pääsääntöisesti noin 60-korttiseen pakkaan tulevat kortit edustavat aina yhtä pelin viidestä väristä, joilla on omat teemansa ja ominaisuutensa. Värejä voi yhdistellä keskenään niin kuin haluaa. Lisäksi on olemassa monivärisiä kortteja ja värittömiä artefaktikortteja. Kortteja pelataan manalla, jota saa erilaisista maakorteista. Pakassa on siis oltava muiden korttien lisäksi tietty määrä pöytään pelattavia maakortteja. Tämä tuo peliin joitakin pelaajia turhauttavaa satunnaisuutta, sillä vaikka maasuhde on pakassa kunnossa, huonolla tuurilla sitä ei vain nouse riittävästi käteen pelin aikana. Toisaalta pelissä on myös paljon kortteja, joilla manaa saa muistakin lähteistä, joten asiaan voi vaikuttaa.

Magic: The Gathering Arena -arvostelu

Tavoitteena on yleisimmin saada vastustajan elämäpisteet nollaan, johon käytetään olentokortteja ja vahinkoa tekeviä loitsuja. Pelin nerokkuus ja syvyys perustuvat kuitenkin pöytään tai olentoihin pelattaviin pysyviin vaikutuksiin tai niiden omiin erikoiskykyihin, jotka yhdessä välittömästi pelattavien loitsujen kanssa luovat lukemattomien yhdistelmien ja monimutkaisten vaikutusketjujen sarjan. Etenkin se, että loitsuja tai vaikutuksia voi käyttää vastustajan vuorolla, tekee pelistä jännittävän mutta myös monimutkaisen.

Arena opettaa pelin perusteet suhteellisen hyvin, ja käyttöliittymä on huomattavasti toimivampi kuin vanhentuneessa ja kankeahkossa Magic Onlinessa. Ainoa haastavampi tekijä on ymmärtää, missä välissä voi pysäyttää pelin etenkin vastustajan vuorolla, jos haluaa tehdä jotain juuri tietyllä hetkellä. Sama pätee olentotaistelun eri vaiheisiin, sillä etenkin niissä on yleensä erittäin merkityksellistä, missä välissä asioita tai loitsuja käyttää. Eri vaikutusten muodostamat tapahtumaketjut ja niiden järjestys ovatkin Magicin vaikeimpia asioita ymmärtää aloittelijoille, eikä peli niissä auta. Asiat oppiikin parhaiten pelaamalla.

Magic: The Gathering Arena -arvostelu

Pahvinen Magic on hieno mutta kallis harrastus, etenkin jos sitä harrastaa turnaustasolla. Alati uudistuva korttivalikoima edellyttää säännöllisesti ilmestyvien uusien korttien hankkimista, ja tehokkaimpien pakkojen vaatimat kortit ovat yleensä haluttua ja siksi tyyristä tavaraa. Magic Arenan suurin etu onkin sen ilmaisuudessa, sillä ilmaispeliksi se on ainakin toistaiseksi ollut äärimmäisen avokätinen. Alussa kokonaisia pakkoja ja uusia kortteja satelee hirveää tahtia, eikä uusien korttipakettien ansaitseminen pelaamalla ole erityisen työlästä. Pahviversioon verrattuna hyvä ominaisuus on se, että lisäkorttipaketteja availemalla saa säännöllisesti jokerikortteja, joita voi muuttaa miksi tahansa saman harvinaisuusasteen kortiksi. Tämä auttaa suuresti tiettyjen pakkatyyppien avainkorttien saamisessa.

Magic on silti Magic digimuodossakin, joten etulyöntiaseman voi ostaa rahalla. Jos haluaa pelata viimeisimmillä ja voimakkaimmilla metapakoilla, on rahan käyttöä vaikea välttää pakkoihin tarvittavien korttien saamiseksi, etenkin jos haluaa omistaa useita eri pakkoja samaan aikaan. Tämä ei olisi välttämättä ongelma, jos pelinhaku ei liian usein asettaisi vastakkain näiden superpakkojen kanssa. Tosin en ole varma, onko vika niinkään pelihaun optimoinnissa vai digikorttipelien yleisemmässä ongelmassa eli siinä, että kovin monet kopioivat pakkansa suoraan netin ohjeista omien rakentelun sijaan. Omien pakkojen rakentaminen ja säätäminen on monille MtG:n parasta antia, joten superpakkojen kopioiden määrä pelihaussa ärsyttää pakostakin.

Ongelmallista on myös se, että Arenan oma korttikokoelma vanhenee aina sitä mukaa, kun uusia korttilaajennuksia julkaistaan. Arena seuraa pöytäpelin Standardtilaa, eli käytössä ovat aina samat korttisetit ja laajennukset kuin siinäkin, ja aina uuden ilmestyessä vanhin ka
toaa pois käytöstä. Vanhentuneita kortteja ei voi käyttää kuin omassa, vaikeasti löydettävässä Historic-pelitilassa, eikä Arenassa ole mahdollista myydä tai vaihtaa korttejaan toisin kuin Magic Onlinessa. Koska kyseessä on varsin reilu ilmaispeli, tämä ei ole suuren suuri ongelma, mutta asia on syytä pitää mielessä, jos sijoittaa peliin oikeaa rahaa. Nähtäväksi jää, aikovatko tekijät lisätä mahdollisuuksia käyttää vanhentuneita kortteja jatkossa monipuolisemmin.

Magic: The Gathering Arena -arvostelu

Arena sisältää Magic-skenen yleisimmät pelimuodot eli Standardin, Sealed Deckin ja Draftin sekä Ranked- että Unranked-versioina. Lisäksi käynnissä on yleensä viikoittain erilaisia erikoispelimuotoja omine palkintoineen. Draftit ja jotkut Ranked-tilat vaativat sisäänpääsymaksun, ja jos niitä harrastaa paljon, voi valuuttaa joutua grindaamaan pelaamalla toden teolla, jos ei halua maksaa. Vastineeksi palkinnot ovat usein hyviä, ja Drafteista saa pitää kasaamansa pakan kortit. Peruspelimuodot tarjoavat kiitettävästi pelattavaa, mutta toki olisi hienoa nähdä pelissä esimerkiksi nelinpelimuoto Two Headed Giant tai sadan kortin pakoilla pelattava Commander-tila. Jotkut peliominaisuudet eivät myöskään ole selkeästi vielä valmiita tai tarpeeksi pitkälle ajateltuja, sillä pelissä ei ole toistaiseksi minkäänlaista ystävälistaa, ja kavereiden haastaminen on turhan kömpelöä molemminpuolisen suorahaasteen kautta.

Magic Arena on pitkälti sitä, mitä etenkin kaltaiseni pahviversiota enemmänkin hakanneet ovat kaivaneet jo pitkään. Se tarjoaa riittävän laajan ja monipuolisen korttivalikoiman, josta voi rakentaa monenlaisia eri pakkoja ja väriyhdistelmiä. Jos Magic on kiinnostanut mutta käytettävän rahan määrä on arveluttanut, Arena tarjoaa erinomaisen ja lähes ilmaisen mahdollisuuden kokeilla peliä hieman vakavamminkin. Kannattaa kuitenkin pitää varansa, sillä Magic-kärpäsen puraistessa kunnolla pahviversioon siirtyminen on Arenan jälkeen helppoa.

Arvostelu on julkaistu alunpelin joulukuun 2019 Pelaaja-lehdessä 206.

8/10

Kehittäjä: 
Wizards Digital Games Studio
Julkaisija: 
Wizards of the Coast
Peligenre: 
Korttipeli
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kauhu

Nostoja