MindSeize / Arvostelut / pelaaja.fi

MindSeize

2.04.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
1

Kotimaista metroidvaniaa

Suomalainen Kamina Dimension -pelistudio on saanut Kickstarterissakin rahoitusta keränneen MindSeize-pelinsä julkaistua. Tarjolla on indiestudioiden suosikkilajityyppiä heti selviytymisrakentelun jälkeen, sillä MindSeize on ehtaa retrografiikalla varustettua metroidvaniaa.

MindSeizessä pelaaja jäljittää pahisten kaltoin kohtelemaa tytärtään tai tarkemmin ottaen tämän kaapattua mieltä. Kohtaaminen ascended-pahisten kanssa on saattanut sankarin pyörätuoliin, mutta taistelu jatkuu MAG-robottipukuun sonnustautuneena.

Tieteisseikkailun tarina jää kuitenkin sivuosaan, sillä keskiössä on genrelle tyypillistä maailman koluamista ja toimintaa. Pelaajan käytössä on aluksi varsin suppea varustus, ja liikkuminenkin on rajoitettua. Tuttuun tapaan kyvyt karttuvat pelimaailmaa koluamalla, minkä myötä uusia alueita voi saavuttaa esimerkiksi syöksyillä ja tuplahypyillä varustettuna. Aseistuksena tarjolla on sekä tuliaseita että lähitaisteluvälineitä, ja hyökkäyksiä voi muokata lisäenergiaa käyttävillä tehohyökkäyksillä.

MindSeize5

Metroidvanian perustekijät kyllä löytyvät MindSeizesta, mutta peli on täynnä ärsyttäviä ongelmia. Kenttäsuunnittelu ontuu pahasti, sillä eteneminen tuntuu jatkuvasti sokkona haahuilulta. On loputtoman tympeää kaluta samannäköisiä kulmia ja kohdata samat viholliset kerta toisensa jälkeen etsiessään juuri sitä paikkaa, johon käytettävissä olevilla kyvyillä pääsee. Lajityypin parasta antia ovat uusien kykyjen myötä avautuvat uudet seikkailut, mutta MindSeize saattaa seikkailujen sijaan heittää pelaajan eteen vaikkapa umpikujan tai sokkelon, joka johtaa vain takaisin lähtöpisteeseen.

Hahmon hallinta tuntuu usein taistelulta ohjausta vastaan. Vihollisiin osuminen on usein läheltäkin epävarmaa, mutta toisaalta monet haastavammat kohtaamiset voi ohittaa tekoälyn puutteita hyödyntämällä. Pelin varrella tuli vastaan parikin pomotaistelua, jotka loppujen lopuksi pystyi voittamaan seisomalla vain paikallaan ja ampumalla. Alkuvaiheilla avattu väistöliike taas ei toiminut ollenkaan, ja toisinaan ohjaus jäi vain jumiin ilman mitään syytä. Näppäimistöohjaukselle peli ei soveltunut lainkaan, mutta turhan ongelmallista oli pelaaminen ohjaimellakin.

Visuaalisesti MindSeize tarjoaa periaatteessa ihan toimivaa pikseligrafiikkaa, mutta taso vaihtelee merkittävästi. Mieleenpainuvinta antia ovat isot viholliset, joiden yksityiskohdat pääsevät erottumaan koon ansiosta. Kenttien visuaalinen ilme taas kaipaisi ainakin hienosäätöä. Toisinaan tasoja on vaikeaa erottaa taustoista, ja yksityiskohdat ovat paikoin kovin keskeneräisen oloisia. Hahmojen potretit ja välianimaatiot taas erottuvat harrastelijamaisuudellaan, sillä kuvitus muistuttaa lähinnä DeviantArtin heikomman pään tarjontaa. Pienelle indiekehittäjälle on raakilemainen kuvitus hyväksyttävää, mutta on vain karu totuus, että viimeistellymmän näköisiä pelejä on kolmetoista tusinassa.

MindSeize7

Valtava tarjonta onkin MindSeizelle iso haaste, sillä indiemetroidvania on aivan tolkuttoman täyteen ammuttu lajityyppi. Viime vuoden alusta saakka Steamissä on julkaistu kyseisillä tunnisteilla varustettuja pelejä yli yhden viikkotahdilla, eikä tahti näytä hidastuvan vielä uudella vuosikymmenelläkään. Massasta erottuminen edellyttäisi jotain poikkeuksellista, mutta MindSeize kompuroi perusasioissakin.

Toiminta tarjoaa hetkittäin valonpilkahduksia, mutta loppujen lopuksi pelaaminen ei vain ole hauskaa. Monet asiat olisivat korjattavissa pienelläkin hienosäädöllä, mutta kenttäsuunnittelun ongelmat ovat niin perustavaa laatua, ettei MindSeizen pariin ole palaamista.

4/10

Kehittäjä: 
Kamina Dimension
Julkaisija: 
Kamina Dimension
Peligenre: 
Toiminta, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows

Kommentit

Käyttäjän Andzerx kuva
Andzerx

Pelaa metroidvaniaa ja ei pidä metroidvania jutuista?

Nostoja