Monster Train / Arvostelut / pelaaja.fi

Monster Train

10.09.2020 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0

Monster Train -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesän 2020 tuplanumerossa 213.

Vielä VR:ääkin helvetillisempi junamatka

Monster Train on uusin lisäys alati kasvavaan ajopohjaisten pakanrakentelupelien perheeseen, jonka kirkkaimpana helmenä loistaa yhä Slay the Spire. Tällä kertaa pelaajan tehtävänä on ohjastaa Helvetin liekehtivän sydämen kipinöitä kuljettavaa junaa kohti alamaailman jäätynyttä sydäntä, jotta se voisi syttyä uudelleen ja palauttaa tasapainon maailmaan.

Matka sydämeen ei ole helppo, sillä tietä vartioi vino pino enkeliarmeijoita kukin edellistä kovemman pomon johtamana. Perusidea on hyvin simppeli. Junan huipulla törröttää sydämen kipinä, jota pitäisi suojella. Alla on kolme kerrosta, joista alimpaan paukahtaa joka vuorolla kourallinen enkeleitä. Jokaisen taistelukierroksen jälkeen enkelit siirtyvät aina kerrosta ylemmäs ja alkavat lopulta kurittaa heiveröistä kipinää, jos touhua ei saa sitä ennen pysäytettyä.

Monster Train -arvostelu

Niinpä tavoitteena on kasata jokaiseen kerrokseen itsenäinen puolustajaporukka, joka saa toivottavasti torpattua enkelit kumoon ajoissa. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, sillä enkeleillä on pirullisia erikoiskykyjä. Yksi kova jermu ja neljä tykinruokavihollista kuulostaa kohtuulliselta, kunnes huomaa, että jo ennestäänkin kova karju saa reippaita bonuksia aina, kun kaverit kuolevat.

Pelaaja ei toki ole aseeton. Ennen jokaista ajoa valitaan, mitkä kaksi demoniklaania haluaa ottaa käyttöön pelikerran ajaksi. Klaanit vastaavat karkeasti vaikkapa Magic: The Gatheringin eri korttien värejä. Valinta määrittää, minkä värisiä kortteja saa lisätä pakkaansa taisteluiden välissä, joten se asettaa myös suuret linjaukset tulevalle ajolle. Siniset demonit tykkäävät loitsujen heittelystä, joten niiden kanssa pelatessaan kannattaa yrittää haalia pakkaansa loitsukortteja.

Demoniklaaneilla on runsaasti eroa, ja ne kaikki mahdollistavat useita erilaisia strategioita ja saavat jopa samoilla klaaneilla pelatut pelikerrat tuntumaan erilaisilta. Pelissä on valtavasti syvyyttä ja uudelleenpeluuarvoa, kun voi jahdata monia erilaisia pakkatyyppejä ja yrittää optimoida niitä toimimaan mahdollisimman hyvin.

Monster Train -arvostelu

Haastetta riittää yllin kyllin, sillä vaikeuskäyrä nousee ajon aikana vauhdikkaasti ja lisäksi pomot heittelevät rattaisiin omia kapuloitaan. On hauska pelata esimerkiksi pakalla, joka kerryttää vihollisiin vuorojen välissä vahinkoa tekevää myrkkyä, mutta sitten vastaan tulee pomo, joka puolittaa omat negatiiviset efektinsä vuoron lopussa. Mitäs nyt tehdään?

Toisin kuin monet muut Slay the Spiren seuraajat, Monster Train ei vain apinoi. Kehittäjät ovat selvästi pohtineet hartaasti, mitä osia johtotähdestä voisi vielä parannella. Esimerkiksi turhien korttien poistaminen pakasta on huomattavasti kivuttomampaa kuin Slay the Spiressa, mikä avaa oven monipuolisemmalle kokeilulle. Toisaalta uusia kortteja ei saa yhtä avokätisesti, joten pakkansa voi helposti poistella pelikelvottomaan kuntoon. Monster Train tuntuukin ensimmäiseltä uuden sukupolven pakanrakentelupeliltä.

Nykyinen mestari vie vielä niukasti voiton monipuolisempien pelitilojensa ja laajemman sisältönsä ansiosta, mutta toisaalta Monster Train on vasta matkansa alussa. Kuka tietää, mihin korkeuksiin se vielä päivitysten myötä nousee. Joka tapauksessa kyseessä on jo nyt pakkohankinta pakanrakentelupelien ystäville.

9/10

Kehittäjä: 
Shiny Shoe
Julkaisija: 
Good Shepherd Entertainment
Peligenre: 
Strategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows

Nostoja