Mortal Shell / Arvostelut / pelaaja.fi

Mortal Shell

15.11.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Mortal Shell -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun 2020 numerossa 215. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Sielutiivistettä

En elättele juuri toiveita, että yksikään kehittäjä onnistuisi koskaan luomaan Dark Soulsin henkeen tehtyjä pelejä, jotka jättäisivät sarjan luoneen FromSoftwaren alkuperäisteokset varjoonsa. Silti on tavattoman mielenkiintoista seurata erityisesti indiekehittäjiä, jotka haluavat tuoda esiin oman näkemyksensä tyylistä. Teokset tuntuvat olevan vääjäämättä rosoisia ainakin jollain osa-alueella, mutta aina silloin tällöin pienemmän kehittäjän näkökulma auttaa tuomaan raikkautta lajityyppiin.

Viimeisin tällainen tapaus on pienen Cold Symmetry -tiimin kehittämä Mortal Shell. Näyttävillä trailereilla jo ennakkoon huomiota herättänyt peli tuo heti mieleen esikuvansa maailmanlopun miljööllään, haasteellaan ja peruspelattavuudellaankin, mutta indietausta käy selväksi vähitellen. Mortal Shell tiivistää Souls-kokemuksen kymmentuntiseksi paketiksi, jossa varsinkin monet roolipelimäisemmät vivahteet karsitaan suoraviivaisemman edistymisen tieltä.

Mortal Shellissa ohjattavaksi saadaan mystinen olemus, joka kykenee ottamaan haltuunsa kaatuneita sotureita ja omaksumaan näiden erikoisuuksia. Niiden voimin tarkoituksena on selvittää läpi kolme vapaaehtoisessa järjestyksessä tutkittavissa olevaa temppeliä, joissa pelaajaa odottavat vaihtelevien maisemien ja rivivihollisten ohella tietysti suuret pomotaistelut.

Mortal Shell -arvostelu
Erilaisia hallittavia sotureita on pelimaailmasta löydettävissä neljä, ja ne tukevat kukin omaa pelityyliään. Tarjolla on tasalaatuista sotilasta, nopeuteen luottavaa väistelijää ja raskaampaakin ritaria. Halutessaan matkaa voi tehdä jopa pelkästään olemuksen heiveröisenä perusmuotona, jolloin kuolo voi korjata jo yhdestä pienestäkin virheestä.

Hahmonkehitys tapahtuu vihollisten tappamisesta irtoavalla valuutalla, jonka virkaa hoitavat tällä kertaa terva ja ”välähdykset”. Valuutalla ei kuitenkaan nosteta hahmon voimatasoja vaan ostetaan erilaisia matkaa helpottavia kykyjä, kuten vihollisia tainnuttavia potkuja tai mahdollisuus tehdä lisävahinkoa torjuntojen jälkeen. Lisää hyökkäysvoimaa on tarjolla löydettävillä ja ostettavilla erikoisesineillä, joilla neljää avattavissa olevaa asetta voi päivittää tiettyihin rajoihin asti. Tiukoista paikoista ei siis selviä vain tasoja hankkimalla, vaan keskittyminen ja rautahermot ovat viime kädessä aina tärkein työkalu.

Dark Soulsin toimintaan tottuneille Mortal Shell tuntuu hivenen raskaammalta, mutta sen isoin erottava tekijä FromSoftware-esikuvista on tapa käsitellä hyökkäysten torjumista. Mikään pelaajan hallitsemista kehoista ei kanna mukanaan kilpeä, vaan kaikilla hahmoilla torjuminen perustuu päähenkilön kykyyn kivettää itsensä väliaikaisesti paikoilleen. Kivettyminen torjuu melkeinpä minkä tahansa iskun, ja sitä voi hyödyntää jopa kesken hyökkäyssarjan. Sen käyttöä rajataan kuitenkin lyhyellä latausmittarilla, joten vaikka peli tukee parhaimmillaan jopa todella aggressiivista pelaamista, leijuvat huolimattomuuden riskit koko ajan hyvällä tavalla ilmassa.

Mortal Shell -arvostelu

Hiomattomia kulmia Mortal Shellista löytää sen yksityiskohdista. Vihollisten toiminta ja kenttäsuunnittelu ovat loppujen lopuksi juuri sen verran pelkistettyjä, että toiminta ehtii tuntua itseään toistavalta jo ennen lyhyen seikkailun päätöstä. Näyttävyyteen tähtäävät pomotaistelut kääntyvät usein enemmän verkkaisiksi kuin jännittäviksi, sillä ne eivät etene niin dynaamisella tavalla kuin toivoisi. Peli ei myöskään osaa aina käsitellä esimerkiksi alueiden välillä ilmeneviä siirtymäanimaatioita, sillä menetin useammankin kerran henkeni ihan vain siksi, että viholliset pystyivät huomaamaan minut ennen kuin peli antoi minun tehdä asialle mitään.

Isoin Mortal Shellin esittämä kysymys onkin se, mitä pelaaja kaipaa Souls-tyylin peliltään. Jos vastaus on kymmenien tuntien mittainen eeppinen seikkailu täynnä monia eri hahmonkehitysmahdollisuuksia ja haasteita, tuntuu Cold Symmetryn luomus lähinnä hyvän pelin ontolta kuorelta. Virtaviivaistettuna mutta silti yhä vaativana toimintapelinä se on sen sijaan toimiva kokeilu, joka vaatii kyllä opettelua mutta jonka sulattelu on samalla kevyempi prosessi.

7/10

Kehittäjä: 
Cold Symmetry
Julkaisija: 
Playstack
Peligenre: 
Toiminta
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Huumeet, Väkivalta

Nostoja