Naraka: Bladepoint / Arvostelut / pelaaja.fi

Naraka: Bladepoint

8.03.2022 // Kirjoittanut: Antti Voutilainen
0

Naraka: Bladepoint -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden helmikuun numerossa 230. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Sujuvaa battle royale -lähitaistelua

Kuvittelin pitkään, että pelinkehittäjien kiinnostus battle royale -pelejä kohtaan olisi jo hiipunut. Miten kukaan uskaltaisi lähteä haastamaan Fortnitea, Apex Legendsia tai Call of Duty: Warzonea? 24 Entertainment uskalsi ja muutti tulitaistelut lähitaisteluksi.

Paperilla Naraka: Bladepoint on kuin mikä tahansa muu battle royale -peli. Viimeisen hengissä selvinneen titteliä tavoittelee enimmillään 60 pelaajaa kolmen hengen tiimeissä. Apex Legends on toiminut selvästi pelin inspiraationa, sillä Bladepointissa pelihahmot ovat sankareita, joista jokaisella on yksilölliset erikoistaidot. Apexista on lainattu myös merkkausjärjestelmä, jonka ansiosta tiimikavereille pystyy viestimään helposti vihollisten tai arvokkaiden esineiden sijainnin.

Naraka: Bladepoint -arvostelu

Naraka: Bladepointin erottaa muista se, että taistelun pääpaino on lähitaistelussa. Keskinäistä paremmuutta ratkotaan tikareilla, nunchakuilla, keihäillä ja miekoilla. Mukana on myös pidemmän kantaman aseita, kuten jousi, ”sarjatulella” nuolia sylkevä varsijousi ja ruutikäyttöisiä tussareita. Pitkän kantaman aseet soveltuvat kuitenkin paremmin vastustajien panssareiden pehmentämiseen tai viimeistelyyn kuin pääasialliseksi taisteluvälineeksi.

Syvyyttä lähitaisteluun saadaan sillä, että aseilla pystyy ketjuttamaan hyökkäysliikkeitä. Lisäksi jokaiseen asetyyppiin on sidottu omat tehoiskut. Komboja, oikein ajoitettuja tehoiskuja ja hahmon erikoistaitoja yhdistelemällä muodostuu kuolettava koreografia, ja parhaimmillaan taistelu on näyttävää, kaunista ja tehokasta. Hiiren näppäimiä sokeasti takoenkin taistelu pysyy sujuvana, mutta tehokkuus ja kauneus syntyvät aseenkäsittelyn, hahmon taitojen ja liikkeen harmoniasta.

Vaikka toiminta painottuu lähitaisteluun, myös taktikoinnille on paikkansa. Omalle kohdalleni sattui tilanne, jossa lähdimme koko tiimin voimalla jahtaamaan laumastaan eksynyttä taistelijaa. Pian paljastui, että tämä harhailija toimi houkutuslintuna ja saalis olimmekin me. Se oli arvokas opetus – joka kuitenkin unohtuu todennäköisesti heti, kun vastaava tilanne koittaa uudestaan.

Naraka: Bladepoint -arvostelu

Vaikka taistelu ja toiminta on hiottu huippuunsa, samaa ei voi sanoa tarinasta. Johdannossa selviää, että taistelutantereena toimiva Morus-niminen saari on ollut muinaisten jumalien välienselvittelyn areenana. Onneksi sentään sankarihahmoille on kirjailtu pieniä taustatarinoi ta, mutta niihin pääsee syventymään vasta, kun tarinapalaset on saanut avattua pelaamalla.

Pelin suurin heikkous on se, että se käyttäytyy kuin ilmaispeli, vaikkei se sitä ole. Kosmeettista kilkettä hierotaan naamalle häpeilemättä, ja luonnollisesti kaikki vähänkin hienompi rihmankiertämä edellyttää oikean rahan käyttöä. Mikromaksutouhua alleviivaa se, että osa pelihahmoista on oletuksena puettu kuin juuttikankaaseen. Peliä myös mainostetaan Bruce Lee -hahmolla, mutta todellisuudessa legenda ei ole erillinen hahmo vaan loottilaatikoiden kautta avattava kosmeettinen lisä.

Teknisessä toteutuksessa ei ole sijaa moitteelle. Morussaari on visuaalisesti erittäin näyttävä ja monipuolinen, ja erityisen hienoja ovat hahmomallit ja niiden animaatio. Äänimaailmasta ei myöskään ole pahaa sanottavaa. Toki kokemus olisi ollut autenttisempi, jos käyttöliittymän kielen olisi saanut eriytettyä hahmojen käyttämästä kielestä.

7/10

Kehittäjä: 
24 Entertainment
Julkaisija: 
NetEase Games Montréal
Peligenre: 
Tappelu
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja