Narita Boy / Arvostelut / pelaaja.fi

Narita Boy

9.05.2021 // Kirjoittanut: Markus Heino
0

Narita Boy -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun 2021 numerossa 221. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Ken on kaikista kasarein?

Osaksi Kickstarterin voimin päivänvalon nähnyt Narita Boy on perinteinen kaksiulotteinen seikkailupeli ja tekijöidensä kunnianosoitus 80-luvun peleille. Komea retrotyylinen pikseliulkoasu ja analogisten syntetisaattoreiden pörinöitä toistava äänimaisema ovat onnistuneesti luotu ikkuna menneeseen.

Pelaaja istutetaan pelin nimikkosankarin rooliin selvittämään digitaalisen kuningaskunnan murheita ja tämän oudon pikselimaailman luoneen koodarin salaperäistä menneisyyttä. Stallion-nimiset ilkimykset ja niitä komentava HIM-ohjelma ovat päättäneet valloittaa kaiken, mitä järjestelmää ylläpitävä Trichroma-verkko koskettaa, mutta osa järjestelmästä taistelee valloittajia vastaan. Koodaria palvovat tosiuskovaiset papit ja kantaohjelmat, kuten äidillinen Motherboard, auttavat Narita Boyta tämän matkalla järjestelmän ytimeen.

Narita Boy -arvostelu

Matka digitaalisen kuningaskunnan halki on metroidvanioiden tyyliin sarja edestakaisin sahaavia käytäviä ja vaihtuvia maisemia, joskin Narita Boyn päivittyvä kykyarsenaali ei varsinaisesti taivu genrelle ominaiseen uusien salaisuuksien etsimiseen. Siinä missä Nintendon mestarilliset Metroidit tai vaikkapa Microsoftin Ori-sarjan molemmat osat onnistuvat palauttamaan pelaajan tuttuihin maisemiin uusien löytöjen toivossa, Narita Boyssa käytäviä rampataan edestakaisin useimmiten vain matkanteon ilon tai ilottomuuden vuoksi.

Erityisesti pelin alkutunteina pelaajaa juoksutetaan levykkeinä toimivien avainten perässä pitkin samoja käytäviä tavalla, joka ei kuuluu 2020-lukulaiseen pelikokemukseen. Jotkut saattavat pitää ratkaisua nostalgisena tai retrona, mutta allekirjoittanut pitää sitä laiskana pelisuunnitteluna. Juoksuttaminen on erikoinen ratkaisu muuten mallikkaan lineaarisesti etenevässä tarinassa.

Tasoloikkana Narita Boy on auttamattoman köykäinen, jolloin seikkailun mielekkyys tulee taistelusta ja erityisesti Stallion-kenraalien tarjoamista pomokohtaamisista. Rivivihollisten kuritus Narita Boyn heiluttelemalla teknomiekalla käy tosin varsin nopeasti tylsäksi. Perusmallisen huitomisen lisäksi sankari voi ladata pesäpalloiskuksi nimetyn teholyönnin, joka oikein ajoitettuna tappaa useimmat ilkimykset kerrasta. Miekka toimii myös eräänlaisena haulikkona, jonka kolme ajan kanssa latautuvaa laukausta voi käyttää yksi kerrallaan tai taistelukentän läpäisevänä tuhosäteenä.

Narita Boy -arvostelu

Pomotaisteluissa liikkuminen ja heikkojen kohtien löytäminen ovat keskeisessä roolissa. Viimeistään toinen tai kolmas Stallion-pomo testaa pelaajan hoksottimia tavoilla, joita puuduttavan tykinruoan pilkkominen ei onnistu tarjoamaan. Komeasti toteutetut pomovastukset pakottavat sankarin käyttämään taistelukenttiä väistelyyn ja vastustajan vahingoittamiseen kiitettävän kekseliäin tavoin. Narita Boy on ehkä audiovisuaalisesti loistokas, mutta varsinainen pelinautinto löytyy juuri pomovastusten kanssa kamppaillessa.

Seikkailu on kiistatta parhaimmillaan, kun pelin äänimaailman antaa soljua esteettömästi tajuntaan laadukkaalla äänentoistolla. Syntetisaattorien pärähdykset, taustalla kupliva rytminen kolina ja kaatuvien vihollishahmojen digitaalisesti vääristyneet kirkaisut ovat tärkeä osa kokemusta. Pidän pelin äänisuunnittelua paljon onnistuneempana kuin paikoin mukanokkelaa dialogia, jota rullaa ruudulla aivan liian usein.

Pelaamani ennakkoversio ei tarjonnut varsinaisesti mutkatonta arvostelukokemusta, sillä jouduin poistamaan pelin asennuksen Steam-kirjastosta useita kertoja pelin kieltäydyttyä käynnistymästä. Myös pelaamiseen olennainen ohjaintuki oli aluksi olematonta, ja kun lopulta sain sen toimimaan, peli ei välttämättä siltikään tunnistanut valikoiden mukaan kytketyn ohjaimen komentoja. Toivon mukaan outoudet saadaan korjattua julkaisuun, mutta on pakko myöntää, että arvostelukokemukseni kärsi merkittävästi näistä teknisistä murheista.

6/10

Kehittäjä: 
Studio Koba
Julkaisija: 
Team17
Peligenre: 
Toimintaseikkailu
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja