Nebuchadnezzar / Arvostelut / pelaaja.fi

Nebuchadnezzar

15.05.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Nebuchadnezzar-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun 2021 numerossa 221. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Menneisyyden kalpea haamu

Sierran kulta-ajoista puhuttaessa monien mieleen nousevat päällimmäisenä 80-luvun seikkailupeliklassikot, mutta omissa kirjoissani nimi symboloi ennen kaikkea maailman parhaita kaupunginrakentelupelejä. Pääasiassa brittiläisen Impressions Gamesin kehittämän City Building -sarjan peleissä leikittiin faaraota tai Rooman keisaria ja pykättiin elämää kuhisevia historiallisia metropoleja omaperäisellä otteella, jota yksikään muu nimike ei sittemmin ole onnistunut jäljittelemään.

Nostalgiannälkä on sarjan fanien parissa ehtinyt kasvaa valtavaksi parin vuosikymmenen aikana, ja tšekkiläinen Nepos Games näkee menneisyyteen haikailussa markkinaraon. Helmikuun lopulla ilmestynyt, Mesopotamian rannoille sijoittuva Nebuchadnezzar ammentaa inspiraatiota erityisesti vuoden 1999 Pharaoh-pelistä, joka onkin sarjan osista kenties rakastetuin. Inspiraatio tosin lienee turhan kevyt sanavalinta tähän tarkoitukseen, sillä peli on päällisin puolin suora kopio muusastaan retrohenkistä ilmettään myöten.

Nebuchadnezzar-arvostelu

Pelillisesti Nebuchadnezzar tosin painottaa eri asioita kuin esikuvansa. Pitkien tuotantoketjujen rakentelu ja pikkutarkka logistiikkapuuhailu olivat oleellinen osa City Building -kokemusta jo 90-luvulla, mutta henkinen seuraaja kääntää niiden osalta nupit kaakkoon. Sen kampanjatehtävät keskittyvät pitkälti Anno-henkiseen tavaravirtojen hallinnointiin, ja ne on todella syytäkin pitää vuolaina ja tasaisina, jotta tyytymättömät työläiset eivät muuta pois vihreämmän ruohon perässä ja jätä kaupunkia pulaan. Nebuchadnezzarissa kansantalous on kuin korttitalo, jonka pienikin tönäisy voi luhistaa.

Logistiikkapuoli toimii pelissä mainiosti, mutta siitä uupuu paljon muita vanhoista peleistä tuttuja mekaniikkoja. Verojärjestelmää ollaan ilmeisesti jo päivittämässä mukaan, mutta kaikenlainen kulttuuri ja kaupungin syke loistavat poissaolollaan. Peli tuntuukin sisältönsä puolesta yksinkertaisesti keskeneräiseltä, vaikka se on jo virallisesti julkaistu. City Building -pelien fanit jäänevät kuitenkin kaipaamaan yksittäisiä pelimekaanisia piirteitä enemmän tarinankerrontaa, joka on nyt korvattu kuivilla historiallisilla faktoilla. Kehittäjät tuntuvat keskittyneen pelilliseen peruskoneistoon niin kovasti, että palkeisiin on unohdettu puhaltaa elämää.

Nebuchadnezzar-arvostelu

Parannuksiakin vanhaan toki on. Pelin käyttöliittymä on esikuviaan miellyttävämpi, ja tuotantoketjuja ja tavarantoimittajien liikkeitä voi kontrolloida huomattavasti tarkemmin. Temppeleitä ja monumentteja voi suunnitella ja rakentaa pala kerrallaan mielensä mukaan, mikä auttaa ylläpitämään kiinnostusta ylimittaisia projekteja kohtaan siitä huolimatta, että niiden valmistumisessa menee yhä ikä ja terveys.

Nebuchadnezzarissa on yritystä, ja selkeistä puutteista huolimatta vaikuttaa siltä, että kehittäjät ovat ainakin pyrkineet tunnistamaan peruspiirteet, jotka tekivät 90-luvun peleistä ikimuistoisia klassikoita. Nepos Gamesilla on kuitenkin käsissään vasta pohja kunnon kaupunginrakentelupelille, ja se kaipaa vielä reilusti lihaa kalisevien luidensa ympärille. Jatkokehitysaikeita onneksi ilmeisesti on, eli mikäli aikamatka menneisyyteen kutkuttaa, kannattaa pelin pariin kenties palata loppuvuodesta ja mennä päivityksiä odotellessa tonkimaan vaikkapa GOGin City Building -tarjontaa. Pharaoh ei tässä välissä ole nimittäin vanhentunut päivääkään.

5/10

Kehittäjä: 
Nepos Games
Julkaisija: 
Nepos Games
Peligenre: 
kaupunginrakentelu, Simulaatio, Strategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows

Nostoja