New World / Arvostelut / pelaaja.fi

New World

5.12.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

New World -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden marraskuun numerossa 227. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Seikkailu on vasta alkamassa

Amazonin massiivimoninpeli New World on vasta kuukauden vanha, mutta peliä on keitetty jo monenlaisissa liemissä. Otsikoiden perusteella se on rankkojen ääripäiden ilmiö, joka rikkoo sekä Steamin pelaajaennätyksiä että näytönohjaimia. Todellisuudessa se on kuitenkin jossain näiden äärimmäisyyksien välimaastossa – ei pahinta mutta ei parastakaan.

New World heittää pelaajansa laivan kyydistä hiljattain löydetylle Aeternumin saarelle, jolla elämän ja kuoleman lait eivät päde. Uudisraivaajia piinaavat kuitenkin monenlaiset ongelmat sieluttomista hirviöistä kaiken tahraavaan, tervamaiseen rappeumaan, joka tarttuu kulkutaudin lailla. Tyypilliseen MMO-tyyliin tarina on pitkäveteistä huttua ja sitä kuljettavat sivuhahmot tyystin unohdettavia, ja liian paljon oleellista tietoa on levitelty päiväkirjamuodossa pitkin karttaa.

New World -arvostelu

Kaikeksi onneksi MMO-pelien helmasynnit jäävät New Worldin osalta pitkälti tähän. Taistelu ei suinkaan ole perinteistä numeronäppäinten rämpyttelyä vaan taitopohjaista toimintaa, jossa oikea-aikaiset torjumiset ja väistöt ovat kaikki kaikessa. Pelaajia ei myöskään kahlita tyypilliseen luokkajakoon, vaan pelin eri aseet kasvattavat omia kokemuspalkkejaan ja kättä pidempää voi vaihdella tarpeen mukaan esimerkiksi luolastoja porukalla kolutessa. Vihollisten liikkeiden ja heikkouksien opettelu ja ennakointi on mukavaa joskin lyhytaikaista viihdettä, sillä vihollistyyppejä on tällä hetkellä vain kourallinen.

New World tekee pesäeroa kilpailijoihinsa myös tavalla, jolla sen maailma toimii. Koska Aeternumin asutusprojekti on vasta aluillaan, jokainen joutuu kantamaan kortensa kekoon. Tarjolla on esimerkiksi niin kutsuttuja kylätehtäviä, joita tekemällä pelaajat kartuttavat yhteisöllisesti erilaisten rakennusprojektien etenemismittareita. Niska limassa raataminen poikii kyliin muun muassa parempia askartelupisteitä. Vapaaehtoisiin tehtäviin on sidottu suurin osa ”poimi kymmenen käpyä” -tyyppisestä tekemisestä, ja niitä tehdessä keräily- ja käsityötaidot kohenevat kuin huomaamatta. Jos aktiivinen vaikuttaminen ei kuitenkaan kiinnosta, tulee yhteiskuntavelka maksettua verojen muodossa esimerkiksi kauppaa käydessä.

Ajatus yhdessä rakennettavasta maailmasta on kiinnostava, ja se on kerrankin onnistuttu toteuttamaan tavalla, joka kiertää yleisimmät trollisudenkuopat. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu monimutkaisten mekaniikkojen ja riittämättömän ohjeistuksen tappava yhdistelmä, jonka vuoksi moni uusi pelaaja tuntuukin keskittyvän puhtaaseen tarinavääntöön suomatta ympäröivälle yhteisölle ajatustakaan.

New World -arvostelu

Mikäli vallan kahvaan kuitenkin halajaa, mahdollisuuksia on. Aeternumia hallitsee kolme eri ryhmittymää, jotka kärhämöivät keskenään elintilasta ja oikeudesta päättää esimerkiksi kylien verotuksesta. Pelaaja pakotetaan valitsemaan puolensa aivan alkumetreillä, ja vaikka tarinatekemiseen päätös ei vaikuta, oman ryhmänsä lipun alla voi halutessaan ottaa yhteen muiden pelaajien kanssa. New Worldin PvP-tarjonta on todella monipuolista. Kaksintaisteluiden lisäksi riidanhaluiset voivat osallistua kiltamaisten komppanioiden nimissä erilaisiin suurempiin kärhämiin ja jopa sadan pelaajan sotiin, jotka ratkaisevat kylien ja linnakkeiden kulloisenkin haltijan.

PvP-toimintaan on tällä hetkellä tosin vaikea päästä sisään, koska se vaikuttaa olevan ainakin omalla palvelimellani haudanvakavaa touhua. Heti ensimmäisen hävityn sodan jälkeen komppaniassani vaadittiin jo päitä vadille ja sen johtajaa painostettiin eroamaan virallisesti. Toisaalta moinen on tavallaan ymmärrettävääkin, sillä New Worldissa menestys tuo valtaa ja valta vastuuta.

New Worldin suurin vahvuus ja samalla heikkous on tapa, jolla se on suunniteltu kasvamaan pelaajayhteisönsä mukana. Potentiaalia parempaan on, mutta elinkaarensa alussa se tuntuu monella tapaa raakileelta. Perusturvallista puuhaa kyllä riittää, mutta ne koneiston osaset, jotka voisivat tehdä pelistä ainutlaatuisen, vasta keräävät vauhtia. Saapa nähdä, millainen uusi maailma on vuoden tai kahden päästä – ehkä muutaman sisältöpäivityksen jälkeen.

7/10

Kehittäjä: 
Amazon Games
Julkaisija: 
Amazon Games
Peligenre: 
MMO, Roolipeli, Toiminta, toimintaroolipeli
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Pelin sisäiset ostokset, Väkivalta