R-Type Final 2 / Arvostelut / pelaaja.fi

R-Type Final 2

9.07.2021 // Kirjoittanut: Markus Heino
0

R-Type Final 2 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesäkuun 2021 numerossa 223. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Tyyppivika

Rullaavien shoot ’em upien seasta on vaikea nostaa yhtä ylitse muiden. Harva kuitenkaan kiistää alkuperäisen R-Typen nauttimaa asemaa yhtenä genren merkkiteoksista. Tyylisuunnan pelejä on moneen makuun, ja itse kallistun suosikkia kyseltäessä Ikarugan ja Radiant Silvergunin suuntaan, mutta muistan yhä ensimmäisen kunnon kosketukseni genreen: Super Nintendon Super R-Type.

Kolme vuosikymmentä myöhemmin R-Type elää ja voi hyvin, vaikkakin pelisarjan laaduntarkkailu on sittemmin notkahdellut. R-Type Final 2 on sikäli tiukassa paikassa, että sen edeltäjä R-Type Final ei varsinaisesti säväyttänyt faneja PS2:lla. Rima on alkujaan nostettu niin korkealle, ettei mikä tahansa tuotos kelpaa maineikkaan pelisarjan ystäville.

R-Type Final 2 -arvostelu

Tätä tyylisuuntaa edustavien ammuskelujen perustaikina on yhdistelmä hyvää kenttäsuunnittelua, mielenkiintoisia aseita ja haasteen tarkkaa tasapainottamista. Tässä Final 2 onnistuu osittain, joskin itse koen kenttien orjallisen opettelun puuduttavaksi. Pelaajan ohjastama alus tuhoutuu yhdestä vihollisosumasta, joten etenkin kenttien päätteeksi ilmaantuvien pomovastusten kukistaminen tarkoittaa pään hakkaamista seinään, kunnes muistijälki on tarpeeksi vahva koitoksesta selviytymiseen. Epäonnistumisen määrä tuntuu aina vakiolta, ennen kuin peli on suopeasti paljastanut ansansa ja mahdollistaa siirtymisen seuraavaan kenttään. Tietty kyttääminen ja ulkoa opettelu on genrelle ominaista, mutta nyt sitä on piirun tai kahden verran liikaa.

Tuhovoimaa lisäävien päivityspallojen kerääminen on toki arkipäivää suurimmassa osassa samantyylisiä pelejä, mutta R-Typet terästävät räiskintämekaniikkaansa moduuleilla, jotka ampuvat vihollisia aluksen päätykkien tukena. Lisäksi moduuli kestää loputtomiin kilpenä vihollisten perusammuksia vastaan ja kerää omaa erikoisase-energiaansa, mikäli sen sinkauttaa ammuksen lailla vihollisia päin. Erikoisaseiden joukkotuhon edessä nöyrtyvät myös Final 2:n pomovastukset, ja eteneminen on hetken ajan hieman helpompaa. Tykkien tulitussuuntaan voi lisäksi vaikuttaa kiinnittämällä moduulin aluksen etu- tai takaosaan.

Hupsussa ja erittäin japanilaisessa tarinantapaisessa jatketaan ilkeiden avaruusolioiden jahtaamista. Mukana vilahtaa faneille tuttuja nimiä ja viittauksia edeltäjiin, jos taustatarinaan uppoutuminen kiinnostaa. Huvittavan hölmönä yksityiskohtana pelaaja voi valita, miten elehtii tovereilleen ennen ampaisua avaruuteen. Taustameluna toimiva konemusiikki ei nostata muttei toisaalta häiritsekään.

R-Type Final 2 -arvostelu

Pelattavuuden osalta ollaan pitkälti siellä missä pitääkin, eli tuntuma on virtaviivainen ja tarkka. Kentät ovat sopivan lyhyitä, ja koko kampanja on selvitettävissä sopivasti muutamassa illassa. Kenttäsuunnittelu tosin ontuu ajoittain pahasti erityisesti siinä, miten uhat ja vaarallinen geometria havainnollistetaan pelaajalle. Turhauttava arvailuleikki ja äkkikuolemien kasautuminen rokottivat omaa pelinautintoani koko kampanjan ajan.

Vaikeustason pudottaminen aloittelijaystävälliseksi ei korjaa kenttäsuunnittelun virheitä, mutta ainakin yrityksiä riittää ennen lopullista Game Over -ruutua. Tuhovoimaiseksi päivittyneen aluksen kantaminen läpi useamman kentän tuntui alusta saakka keinotekoisen vaikealta, ja hampaisiin asti aseistetun sotajuhdan menettäminen kouraisee aina yhtä syvältä. Toisaalta jos vanhan koulukunnan armoton räiskintä viehättää, R-Type Final 2 saattaa hyvinkin olla juuri se uusi tulokas, jota olet odottanut kaikki nämä vuodet.

6/10

Kehittäjä: 
Granzella
Julkaisija: 
NIS America
Peligenre: 
Shoot 'em up
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Kauhu, Väkivalta