Rogue Heroes: Ruins of Tasos / Arvostelut / pelaaja.fi

Rogue Heroes: Ruins of Tasos

10.05.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0

Rogue Heroes: Ruins of Tasos -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun 2021 numerossa 221. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Sankaritkaan eivät aina onnistu

Rogue Heroesin keskeinen idea on varmasti paperilla kuulostanut todella hyvältä, sillä sen tarkoituksena on olla A Link to the Past yhdistettynä proseduraalisesti luotuihin roguelite-peleihin. Pelaaja putsaa joka kerta erilaisia luolastoja, kaataa pomoja ja pelastaa maailmaa. Mukana on myös yhteistyötila korkeintaan neljälle pelaajalle.

Kieltämättä olin hieman kutkuttunut, sillä A Link to the Past kuuluu kaikkien aikojen suosikkipelieni joukkoon ja olen myös pitänyt roguelitesta tai paristakin vuosien varrella. Lopulta itse idea ei ole kuitenkaan kuin pieni pala kakusta. Paljon tärkeämpää on toteutuksen taso, ja sillä osa-alueella Rogue Heroes jää aika kauas tavoitteestaan.

Rehellisesti sanoen aavistin kyllä muutamat pelin ongelmista jo ennakkoon, sillä Rogue Heroes ei ole suinkaan ensimmäinen pikseligrafiikalla varustettu roguelite, joka on törmännyt niihin naama edellä. Merkittävin on se, että proseduraalinen sisältö on harvoin yhtä laadukasta kuin ihmisten käsin tekemä. Aina sillä ei ole suuresti väliä, sillä ketä lopulta haittaa, jos Minecraftin tai Valheimin rautamalmit sijaitsevat vähän missä sattuu.

Rogue Heroes: Ruins of Tasos -arvostelu

Rogue Heroes ei kuitenkaan ole avoimen maailman selviytymispeli vaan selvästi A Link to the Pastin inspiroima retrohenkinen toimintaroolipeli. Luolastot ovat täynnä tuttuja elementtejä, kuten räjäytettävien seinien kätkemiä salaisia huoneita, avaamistaan odottavia aarrearkkuja ja jos jonkinlaisia aivopähkinöitä.

Esikuvan tapauksessa viimeinenkin elementeistä oli viilattu kohdalleen lukemattomien toistojen ja yritysten kautta, joten ero proseduraalisesti generoituihin vastaaviin on kauniisti sanoen aika karu. Rogue Heroes tekeekin itselleen suuren karhunpalveluksen yrittämällä kopioida näin selvästi A Link to the Pastin pelattavuutta, sillä se ei kestä vertailussa lainkaan. Pulmat ovat kehnoja ja luolastot tylsiä kokemuksia.

Asiaa ei auta, että ohjaus on ärsyttävän epätarkka ja ilmava. Taistelussa huomaa jatkuvasti saavansa osumia, joita ei omasta mielestä olisi pitänyt saada, tai lyövänsä ohi hyökkäyksillä, jotka näyttivät kyllä osuvan. Näin pelaamisesta tulee turhauttavaa, vaikka kuolemat eivät sinänsä lopullisia olekaan.

Rogue Heroes: Ruins of Tasos -arvostelu

Kun sankarit kaatuvat luolastossa, on aika palata takaisin kylään kuluttamaan luolastosta ryöstämänsä aarteet uusien rakennusten kyhäämiseen ja niissä asiointiin. Kylän kasvaessa pelaajat voivat parannella hahmojensa ominaisuuksia, avata uusia hahmoluokkia ja tehdä muita tuttuja roguelite-puuhia.

Roguelite-puoli kärsii myös siitä, että pelikerrat tuntuvat turhan samanlaisilta. Hyvissä genren peleissä pelaajat saavat rakentaa yhden yrityksen aikana itselleen uniikin hahmon tekemällä merkityksellisiä valintoja, mikä nostaa heti huikeasti uudelleenpeluuarvoa.

Kaikki kehitys tapahtuu yritysten välillä kylässä, mutta hahmoille ostettavat parannukset ovat olemattoman pieniä. Kukaan tuskin jaksaa hirveästi innostua siitä, että miekka tekee seuraavalla kierroksella pisteen enemmän vahinkoa. Hahmoluokat ovat myös täynnä hukattua potentiaalia, sillä oikeastaan vain pari kahdeksasta hahmoluokasta tuntuu täysin pelikelpoiselta.

Rogue Heroesia on näin ollen hyvin vaikea suositella, sillä kaikki osa-alueet repsottavat ja kokonaisuus ei vain toimi. Mitä ikinä peliltään kaipasikin, parempia vaihtoehtoja on saatavilla.

5/10

Kehittäjä: 
Heliocentric Studios
Julkaisija: 
Team17
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja