Sakura Wars / Arvostelut / pelaaja.fi

Sakura Wars

13.07.2020 // Kirjoittanut: Teo Scheepstra
1

Pitkäjänteinen animedraama

Jos joskus peli on saanut tuntemaan olevansa mukana animesarjassa, se on toimintaroolipelaamista ja visual novelia yhdistelevä Sakura Wars. Laatikoista raksin voi laittaa valtaviin mechoihin, ihmissuhdedraamaan ja katsauksiin siitä, mitä seuraavassa jaksossa tapahtuu.

Pelaaja saa ohjattavakseen Seijuro Kamiyaman, entisen sotalaivan komentajan, joka on määrätty 1940-luvun fiktiivistä Tokiota demoniarmeijoilta suojelevan keisarillisen taisteluryhmän johtoon. Samainen ryhmä toimii aina taisteluiden välissä mielenkiintoisesti teatteriesiintyjinä. Seijuron tehtävä onkin elvyttää loistonsa kadottanut joukko entisaikojen kukoistukseensa sekä taistelukentällä että lavalla. Draamaa lisää se, että alaisina työskentelee pelkästään nuoria naisia.

Sakura Wars -arvostelu

Suurin osa pelistä tapahtuu keisarillisen teatterin uumenissa. Touhu koostuu pitkälti ryhmän jäsenien ja muiden teatterin työntekijöiden kanssa keskustelusta. Tietyissä tilanteissa pelaajalle annetaan kolme vaihtoehtoa, joista oikean valitseminen kasvattaa Seijuron ja tämän keskustelukumppanin välistä luottamusta. Tarpeeksi vahvan luottamuksen myötä kyseisen juttukaverin kanssa voi käydä syvällisempiä ja intiimimpiä keskusteluja, jotka lopulta kulminoituvat siirappiseen romanssiin. Tämän pisteen myötä keskustelua siivittävät Seijuroon ihastuneen neitokaisen ympärillä kimaltelevat saippuakuplat ja punertavat posket.

Tämä osa pelistä toimiikin ihan hyvin, ja sille on selkeästi annettu eniten huomiota. Joskus vastausvaihtoehdot toimivat hieman oudosti, ja täysin normaalin oloinen vastaus saattaa muuttua Seijuron suussa joksikin täysin muuksi kuin on tarkoitettu. Suurimmilta osin homma kuitenkin toimii. Luottamusta on suhteellisen helppo rakentaa, kun sovittaa vastauksensa keskustelukumppanin persoonallisuuteen.

Ihmissuhdeviidakon läpi samoamisen keskeyttävät ajoittaiset, yleensä aina ”jakson” lopuksi pelattavat toimintapätkät, joissa taistellaan oman mechan puikoissa isommissa tai pienemmissä joukoissa ilmestyviä demoneita vastaan. Taistelu on kohtuullisen hauskaa mutta kovin helppoa. Se koostuu pääosin kahden eri hyökkäyspainikkeen näpyttämisestä ja väistöliikkeistä – jotka eivät kuitenkaan ole kovin tarpeellisia. Mähinöinti jää loppujen lopuksi väkisinkin muun pelaamisen varjoon jo siitä syystä, että sitä on niin paljon vähemmän.

Sakura Wars -arvostelu

Samoin käy myös pelin tarinalle, joka tuntuu olevan vain sivujuoni Seijuron ja naisten draamalle. Taisteluryhmät ympäri maailman ovat kokoontumassa Tokioon ottaakseen osaa keskinäiseen kilpailuunsa, jossa määritetään maailman paras taisteluryhmä. Siinä samalla demonit suunnittelevat toiseen ulottuvuuteen vangitun arkkidemonin vapauttamista. Pelata saa tovin, ennen kuin juoni alkaa käydä kiinnostavaksi, ja tässä kohtaa taas suhteet ryhmäläisten kanssa alkavat olla sen verran pitkällä, että niiden edistäminen tuntuu tärkeämmältä kuin maailman kohtalo demoniarmeijoiden käsissä.

Kaiken kaikkiaan Sakura Wars on kelvollinen, joskin hieman laiha ja hidastempoinen kokemus. Sen pelaaminen on pitkän aikaa jopa tylsää, eikä toimintaosioista ole kovinkaan suurta iloa. Jos kuitenkin nauttii pelin tarjoamista ihmissuhdekoukeroista, se on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Lukuisat vastausvaihtoehdot hahmojen välisissä keskusteluissa tarjoavat jopa pientä uudelleenpeluuarvoa.

6/10

Kehittäjä: 
Sega
Julkaisija: 
Sega
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Sony PlayStation 4
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Yllätyin arvosanasta, minulle tämä oli 9/10. Piti otteessaan alusta loppuun ja oli pakko pelata joka päivä. Vähän erilainen peli, jossa hahmojen interaktio keskiössä ja se oli pelin parasta antia. Taidetyyli ja musiikki erittäin hienot. Samaa mieltä olin että taistelu liian helppoa, mutta ihan käypää tarinan kuljetuksen kannalta. Koi koi minipelissä pääsi myös tutustumaan japanilaiseen hanafuda-korttipeliin, mihin jäikin koukkuun!

Nostoja