Sifu / Arvostelut / pelaaja.fi

Sifu

1.04.2022 // Kirjoittanut: Jason Ward
0

Sifu-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden maaliskuun numerossa 231. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Wax on, wax off

Kuinka pitkälle olet valmis matkaamaan omien kykyjesi kehittämisen nimissä? Tämän kiperän kysymyksen ääreltä ponnistaa Sifu, kehutun Absolver-toimintapelin tekijöiden uutukainen. Sifun sankari on pienokaisena isänsä ja mestarinsa väkivalloin menettänyt nuori taistelija, joka vuosia myöhemmin lähtee kostoretkelle vaatimaan veriteon takana olevan viisikon päitä vadille. Jokainen arkkivihollinen lymyilee oman pitkän ja polveilevan kenttänsä lopussa, ja matka kunkin kelmin luo on läpeensä täynnä vihamielisiä rivivihollisia.

Vaikka viidestä kentästä koostuva peli ei näennäisesti tarjoa ylenmääräisesti pelattavaa, kentästä seuraavaan eteneminen ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu. Sifu on ankara ja armoton lähitaisteluun keskittyvä toimintapeli, joka pakottaa pelaajan jatkuvaan altavastaajan asemaan. Ainoa tapa kahlata tiensä vihollismerien läpi on opiskella pelin kattavaa ja tarkkuutta vaativaa liikekirjoa, sijoitella kykypisteitä uusiin liikkeisiin ja yksinkertaisesti opetella sietämään sitä, että turpaan tulee yhä uudestaan.

Sifu-arvostelu

Sifun erikoisin ominaisuus on, että epäonnistumisista sakotetaan pelihahmon vanhenemisella. Kun sankari kaatuu taistelukentälle, hahmon ikämittariin isketään jokunen vuosi päälle ja matka jatkuu samasta kohdasta. Hahmon vanhetessa tämän tekemä vahinko kasvaa, mutta vastavuoroisesti kivunsietokyky hapertuu. Toisin sanoen mitä useamman kerran pelaaja nousee kanveesista, sitä äreämmin iskevä mutta helpommin sirpaloituva lasikanuuna sankari on. 80 ikävuoden kynnyksellä jalka ei enää nouse, jolloin koko kenttä on aloitettava kokonaan alusta.

Varsinaista variaatiota esimerkiksi vihollistyyppien ja taistelutilanteiden saralla ei ole valtavasti, mutta Sifun yksityiskohtiin panostava pelattavuus vaatii pelaajaa terävöittämään näkökantansa neulansilmän mitalle. Viholliset eivät odottele vuoroaan tai taistele reilusti, joten pelaajan on upotettava pelin napakka ohjausjärjestelmä syvääkin syvemmälle selkärankaan ja sisäistettävä kunkin taisteluympäristön ja -tilanteen tarjoamat hyödyt ja haitat. Uusien yritysten myötä pelaajan kyvyt sekä karttuvat että terävöityvät, jolloin taistelun nyansseja on helpompi havainnoida ja hallita. Samalla reaktiokyky herkistyy ja paineen alla toimiminen helpottuu.

Sifu-arvostelu

Sifu ei ole helppo peli missään vaiheessa. Se edellyttää säntillistä, itsetietoista ja nöyrää opettelua, jatkuvien takaiskujen sietämistä ja paikoin loputtomalta kierteeltä tuntuvan pelisilmukan tapailua kerta toisensa jälkeen. Toisin sanoen Sifu on siis monellakin tavalla lähitaistelulajien harjoittelufilosofiasta syvällä otteella ammentava teos.

Meille pullamössöstä kasatuille pelaajille ankaran pelattavuuden tarjoama satunnainen onnistumisen euforia ei riitä kattamaan turhautumisen velkoja, mutta toisaalta Sifu ei haluakaan olla kaiken kansan peliviihdettä. Se sopii ennen kaikkea haasteita rakastaville pelaajille ja sellaisille, jotka nauttivat oman pelilukutaitonsa vaiheittaisesta kasvattamisesta. Karaistavana ja omasta identiteetistään tinkimättömänä kokemuksena Sifu on ehdottomasti hatunnoston arvoinen tekele, mutta sellaisenaankin jää takuulla harvojen huviksi.

6/10

Kehittäjä: 
Sloclap
Julkaisija: 
Sloclap
Peligenre: 
Toiminta
Julkaisualustat: 
Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta

Nostoja