Snack World: The Dungeon Crawl – Gold / Arvostelut / pelaaja.fi

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold

4.04.2020 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Enemmän on enemmän

Kun japanilainen hittitehdas Level-5 joitain vuosia sitten paljasti Snack World -multimediaprojektinsa, repesi sen fanikunta miltei liitoksistaan. Kutkuttavan moderniin fantasiamaailmaan sijoittuva seikkailu vaikutti harkitulta yhdistelmältä Fantasy Lifea, Dragon Questia ja Pokémonia ja osui näillä avuin studion kohdeyleisöä suoraan ostohermoon. Japanissa nimen alla on sittemmin julkaistu pelien lisäksi mangaa ja animea, mutta lännessä Snack World on antanut odottaa itseään niin kauan, että se on suorastaan päässyt unohtumaan.

Nyt Switchille on kuitenkin saapunut Snack World: The Dungeon Crawl – Gold, ehostettu versio sarjan parin vuoden takaisesta 3DS-debyytistä. Satunnaisgeneroitujen luolastojen koluaminen maailman pelastamisen merkeissä on pelikonseptina suorastaan muinainen, mutta Snack World erottuu kilpailijoistaan silkan laskelmoidun tuotteistuksen voimin. Pelin grafiikka on piirroselokuvamaisen viilailtua ja maailma hahmoineen hypnoottisen lelumainen.

snackw1

Rakenteeltaan Snack World on kuitenkin hyvin tyypillinen luolastokokemus. Tukikohtina toimivista kylistä ja kaupungeista poistutaan vain tehtävä kainalossa, ja 80 prosenttia ajasta päämääränä on joko pomovastuksen kaataminen tai jonkin mystisen aarteen löytäminen. Sivutehtäviä on tarjolla useamman tunnin tarpeiksi, ja vaikka moni niistä vie takaisin samoihin vanhoihin luolastoihin, jokaista niistä tuetaan kunnollisella juonikuviolla, mikä on harvinaista vielä tänäkin päivänä.

Toimintakin on Snack Worldissa pääosin miellyttävää. Pelkällä nappien takomisella kyllä pärjää, mutta luolastojen tehokas suorittaminen vaatii jo hieman suunnittelua. Aseita on tarjolla kymmeniä erilaisia ja vihollisia heikkouksineen kolminumeroinen määrä, joten näiden tehokas yhdistely kysyy tietynlaista silmää. Varusteita voi lisäksi valmistaa omin käsin tai yhdistellä vahvemmiksi muodoiksi. Peli tarjoaa kyllä mahdollisuutta automaattioptimointiin, mutta siihen tarttuminen tuntuu huijaamiselta.

Taistelukentillä apuna hyörivät snackit, pelaajan puolelle käännytetyt viholliset, joiden keräily on aivan yhtä terapeuttista kuin Pokémonissakin. Tekoälyapureita parempi vaihtoehto ovat kuitenkin tosielämän toverit, jotka voivat lyöttäytyä mukaan luolastoseikkailuille helposti verkon yli. Diabloa pelanneet tietävät, kuinka paljon puurtaminen paranee oikeassa seurassa, ja sama ilmiö pätee myös Snack Worldin kohdalla.

snackw4

Tekemistä on siis paljon, mekaniikat moniulotteisia ja persoonaakin löytyy – miksi pelille ei siis suoda lehdessämme parempaa arvosanaa? Snack World osoittaa, ettei ylenpalttisuus ole aina hyve. Kaikessa runsaudessaan pakka ei aina tahdo pysyä kasassa. Siinä on liikaa väriä, liikaa ääntä, liikaa valikoita, liikaa tehtävänantoja ja ehdottomasti liikaa Trump-vitsejä. Pelissä painellaan jatkuvasti sata lasissa, trumpetit soivat, ja pelaajasta alkaa loppua kohden tuntua siltä, kuin olisi viettänyt viimeiset 30 tuntia Fröbelin Palikoiden keikalla.

Kaikessa intensiivisyydessään peli siis vaatii tietynlaista henkistä kestävyyttä, ja Fantasy Lifen tyyppistä seesteistä zenkokemusta hakevat saattavat hyvinkin pettyä lopputulokseen. Jos tämän pitää mielessä, ei pelissä kuitenkaan ole suuria puutteita – se ei vain välttämättä ole kaikkien mieleen.

7/10

Kehittäjä: 
Level-5
Julkaisija: 
Level-5
Peligenre: 
Toimintaseikkailu
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja