Sniper Ghost Warrior Contracts / Arvostelut / pelaaja.fi

Sniper Ghost Warrior Contracts

16.02.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Hutikuti

Sniper: Ghost Warrior -pelisarja tulee ensi vuonna jo kymmenen vuoden ikään. Puolalaiskehittäjä CI Games on päättänyt tarkka-ammuntasarjan neljännessä osassa luopua järjestysnumeroista, eikä numeron pudottaminen suinkaan ole ainoa muutos.

Sniper Ghost Warrior Contractsissa pelaaja astuu edellisten osien tapaan eliittitarkka-ampujan saappaisiin. Tehtävien rakenne poikkeaa kuitenkin aiemmista osista. Palkkatappajaksi värvätty pelihahmo pääsee tositoimiin kuudessa erillisessä tehtävässä, joiden sisällä tavoitteita voi suorittaa vapaavalintaisessa järjestyksessä.

Tehtävien sisällä pelialueet ovat melko avoimia, joten pelaajalla on valinnanvaraa lähestymistapansa suhteen. Alueiden tutkiskelu kartalta tai tähystyspaikoilta kannattaa, sillä kohteisiin on lähes aina useita erilaisia reittejä.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Tarkka-ammunta on toteutettu tutulla tavalla. Pelaajan on huomioitava niin tuulen kuin painovoimankin vaikutukset luotien lentorataan. Normaalivaikeustasolla kiikaritähtäin osoittaa luodin lentoradan, mikä helpottaa osumista pitkiltä etäisyyksiltä. Vaikka lähestymistapa on periaatteessa realistinen, vaikutukset luotien lentorataan tuntuvat turhan voimakkailta olosuhteet huomioiden. Tuuli nimittäin vie luoteja sivuun rankasti myös silloin, kun ammuskelu tapahtuu kokonaisuudessaan sisätiloissa.

Epäjohdonmukaisuuksista huolimatta ammunta on Sniper Ghost Warrior Contractsin viihdyttävintä antia, sillä pitkissä laukauksissa onnistuminen on palkitsevaa. Osumia herkutellaan myös hidastuksilla, jotka alkavat kuitenkin nopeasti toistaa itseään.

Valitettavasti kiväärin kiikarin läpi tähtäily on vain marginaalinen osa peliä. Suurin osa ajasta vietetään nimittäin kehnosti toteutetun hiippailun parissa. Varsinaisen kohteen nirhaaminen satojen metrien päästä on loppujen lopuksi aika merkityksetöntä, kun tehtävät pakottavat käytännössä aina käymään kohteen luona suorittamassa muita tehtäviä.

Väkinäisestä hiiviskelystä menee nopeasti maku. Viholliset saattavat katsella hiippailijaa ihan vierestä tajuamatta mitään, mutta toisinaan taas ammuskelu alkaa välittömästi pienenkin vilahduksen seurauksena. Sijainnin paljastuttua joka ikinen lähialueen vihollinen myös tietää pelaajan sijainnin välittömästi, minkä vuoksi on vain fiksumpaa tappaa kaikki viholliset heti hiiviskelyn sijaan.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Yksi Sniper Ghost Warrior Contractsin hämmentävimmistä ratkaisuista on pikamatkustuspisteiden avaaminen heti tehtävien alussa. Tavallaan olen kehittäjille kiitollinen, sillä ne mahdollistavat monien, tehtävän kannalta merkityksettömien kohtien ohittamisen. Mutta miksi edes rakentaa tehtäviin moisia alueita, jos ne voi ohittaa tuosta vain?

Sniper Ghost Warrior Contracts ammentaa selvästi inspiraatiotaan Hitman-pelisarjasta. Sen valtavat puutteet saavatkin arvostamaan esikuvaansa entistä enemmän. CI Games ei tunnu oikein tajunneen, mikä Hitmanissa on oikeasti hyvää, vaan tyytyy vain pinnalliseen apinointiin. Lopputulos on huonoon hiiviskelyyn keskittyvä keskinkertainen räiskintäpeli.

4/10

Kehittäjä: 
CI Games
Julkaisija: 
CI Games
Peligenre: 
Räiskintä
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta