Star Wars Jedi: Fallen Order / Arvostelut / pelaaja.fi

Star Wars Jedi: Fallen Order

16.01.2020 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0

Arvostelu on julkaistu alkujaan joulukuun 2019 Pelaaja-lehdessä numero 206.

”Tämä on se peli, jota olette etsineet”

Nyt sekin on nähty. Electronic Arts on toden totta julkaissut tarinavetoisen Star Wars -yksinpelin, jossa ei ole lainkaan mikromaksuyllätyksiä tai muita epämääräisiä kommervenkkeja. Varovaisin mielin odotettu Jedi: Fallen Order onkin monin paikoin juuri sitä, mitä kaukaisen galaksin muinaisten tarinoiden ystävät ovat hartaasti toivoneet – ja epäilleet kutakuinkin mahdottomaksi yhtälöksi. Mikä parasta, Apex Legendsista ja Titanfallista tutun Respawn Entertainmentin toimintaseikkailusta nauttiminen ei vaadi hervottomien Star Wars -fanilasien läpi katsomista. Riittää, että pitää hyvistä videopeleistä.

Jedi: Fallen Order tuntuu monin paikoin varsin poikkeukselliselta ilmestykseltä EA:n nykyisessä pelikatalogissa. Puhtaasti yksinpeliin keskittymisen ohella se on kehitetty julkaisijan oman Frostbite-pelimoottorin sijaan Epic Gamesin monimuotoisella Unreal-moottorilla, jonka joustavuudella valomiekan heilutteluun ja kaukaisen galaksin tutkimiseen on saatu monipuolisuutta ja syvyyttä. Vaikka Jedi: Fallen Order ei ehkä graafisesti ole yhtä komea kuin Star Wars Battlefront II, se on silti näyttävä ja tunnelmallinen peli.

Rosoisuuttakin toki löytyy – tai ainakin löytyi. Julkaisun tienoilla pelistä raportoitiin huomattavia teknisiä ongelmia, jotka olivat läsnä myös omalla Xbox One X:llä pelatessani. Keskeisimpänä ongelmana ympäristöjen tekstuurit ja jopa kokonaiset alueet saattoivat latautua silmien edessä joko hitaasti, osittain tai ei laisinkaan, jolloin entinen jedioppilas Cal Kestis saattoi kimmotella imperiumin iskusotilaiden lasersäteitä keskellä tyhjyyttä. Tuoreimmat päivitykset tuntuvat testien perusteella saaneen epäkohdat suurimmaksi osaksi kuriin, ja peli pyöri jo astetta selkeämmin sillä tasaisuudella, jota Respawnin peleiltä on totuttu odottamaan.

Star Wars Jedi: Fallen Order -arvostelu

Jedi: Fallen Order tarttuu kiintoisaan ajanjaksoon Tähtien sodan tarinakaaressa, sillä tapahtumat sijoittuvat jokusia vuosia Episodi III:ssa nähtyjen jedivainojen jälkeiseen aikaan. Imperiumia pakoilevan entisen jedioppilaan Cal Kestisin keskeisin tehtävä on koluta Voima-herkän muukalaisrodun temppeleitä aina Zeffolta Dathomiriin asti. Edesmennyt jedimestari on kätkenyt niiden uumeniin avaimia, joilla päästään käsiksi listaan jedien aikoinaan kartoittamista Voima-herkistä lapsista. Käytännössä koko seuraavan jedisukupolven kohtalo on Calin käsissä, sillä Darth Vaderin kouluttamat inkvisiittorit ovat päässeet sankarijoukon kintereille.

Fallen Orderissa onkin varsin maukkaita tarinallisia ja visuaalisia viittauksia niin esiosiin, alkuperäiseen trilogiaan kuin animaatiosarjoihinkin, eli tällä saralla tarjolla on jotakin jokaiselle fanille. Calin edesottamukset itsessään eivät välttämättä räjäytä kenenkään tajuntaa, mutta varman päälle rakennettu kasvutarina pitää sisällään sympaattisia hahmoja, sitä aitoa Star Wars -tunnelmaa ja tietenkin näyttäviä toimintakohtauksia. Pääasia on, että pelaajat pääsevät loikkimaan vapaasti planeetalta toiselle. Se saa lisäpontta metroidvania-tyylisestä etenemisestä ja tutkimisesta, jossa matkan varrella opitut kyvyt auttavat pelimaailmojen uumeniin syventymistä.

Yllättävän laajat pelialueet onkin suunniteltu huolella. Matkassa mukana keikkuvan BD-1-apudroidin heijastama kartta tulee tarpeeseen, sillä metroidvania-tyylille uskollisesti planeetoille aukeavat uudet etenemis- ja oikoreitit panevat toisinaan pään pyörälle. Cal oppiikin luontevasti matkan varrella Voima-työntöjen, uintikyvyn ja tuplahyppyjen kaltaisia taitoja. Ne mahdollistavat loppua kohden yllättävän monimutkaisia pelitilanteita, joissa seinillä ja liaaneilla loikkiessa on kyettävä myös turvautumaan Voima-liikkeisiin. Näihin ja kykyjä hyödyntäviin pulmatilanteisiin törmätessä ei voi kuin ihailla Respawnin suunnittelutaituruutta, sillä taidot iskostuvat sen verran hyvin selkäytimeen, että kiikkerimmistäkin tilanteista päästään ohi rutiinilla ja hymy suupielillä. Samaa voi sanoa, kun käyntiin pärähtää jokin pelin elokuvaisempi ja kuvakulmilla herutteleva toimintakohtaus.

Star Wars Jedi: Fallen Order -arvostelu

On myös ihailtavaa, miten antaumuksella Respawn on paneutunut toimintaan sekä taistelumekaniikan sujuvuuteen ja monimuotoisuuteen. Cal itsessään tuntuu ehkä hieman kepeältä ohjattavalta, mutta taisteluissa on painoarvoa senkin edestä. Jo perusvaikeustasolla taisteluissa vaaditaan niin harkinta- kuin ajoituskykyäkin hyökkäyksissä, torjunnoissa ja väistöliikkeissä, mutta yhteenotot monipuolistuvat ja muuttuvat koko ajan hauskemmiksi uusia kykyjä oppiessa. Mukaan on totta kai ujutettu keinoja, joilla tiukoistakin yhteenotoista voi selvitä säikähdyksellä, kuten etäisyyttä pitäviin vihollisiin soveltuva valomiekan heitto tai Voima-vetäisy. Voipa BD-1-droidiakin päivittää kyvyllä hakkeroida Imperiumin tiedustelu- ja turvadroideihin.

Pelaajien taistelutaitoja ei aliarvioida kuin aivan helpoimmalla vaikeustasolla, mutta haasteen kattoon nostamalla yhteenotot perusvihollistenkin kanssa ovat todellisia koitoksia. Armottomuudesta huolimatta miekankalistelut tuntuvat pysyvän reiluina, sillä omia ajoituksia oppii hiomaan puhtaasti vihollisten liikkeitä lukemalla. Vaikeustaso nouseekin juuri liikkeiden ajoitusikkunoiden kaventamisella energiamittarin kasvattamisen sijaan, minkä ansiosta Jedi: Fallen Orderista paljon käytetty Dark Souls -rinnastus tuntuu osuvalta. Pelin loppupuolen tienoilla lasermiekan kalistelu onkin jo sen verran nautinnollista, että vaikeustason nosto uutta pelikertaa varten kuulostaa jopa houkuttelevalta ajatukselta.

Vaikka Star Wars Jedi: Fallen Order toisinaan tuntuu natisevan teknisistä liitoksistaan, kokonaisuutena se on ehdottomasti yksi vuoden positiivisimmista yllätyksistä. Julkaisun jälkeen saapuneet päivitykset ovat tehneet pelistä entistäkin nautinnollisemman, ja sen vetovoimaisuuden huomioiden sopiikin toivoa, että viimeisetkin epäkohdat saadaan pian aisoihin. Nykyiselläänkin Jedi: Fallen Order on selkeä osoitus, että oikeissa käsissä tarinavetoisilla Star Wars -yksinpeleillä on paljon annettavanaan. Tämänkaltaisia pelikokemuksia vaatineiden pelaajien onkin syytä osoittaa, että niille todella on kysyntää.  Fallen Order on nimittäin erinomainen pohja vieläkin kunnianhimoisemmalle jatko-osalle.

9/10

Kehittäjä: 
Respawn Entertainment
Julkaisija: 
Electronic Arts
Peligenre: 
Toiminta, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja